زاهدان- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با هدف حفاظت مالی از بیماران خاص و صعب العلاج و کاهش آلام آنان، سال گذشته بیش از۲۳ میلیارد ریال مساعدت دارویی توسط این معاونت پرداخت شده است.

 پرداخت هزینه های تحمل ناپذیر دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی توسط نظام سلامت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دکتر فرزانه فرجیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار داشت : مساعدت دارویی در حقیقت پرداخت از ۱۰ تا ۱۰۰درصد هزینه داروهای مشخص است که معمولا پرداخت آنها برای بیماران خاص و صعب العلاج به ویژه در مناطق محروم سنگین و بعضا غیر ممکن است.

وی گفت: بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، هموفیلی، MS و پیوند کلیه و بیماران صعب العلاج شامل بیماران پیوند اعضا (قلب، ریه، کبد و مغز استخوان)، انواع بیماری های بدخیم(تومورها)، دیابت، سیروز کبدی، هپاتیت (C,B,D) ، فیبروز ریه، بیماری نارسائی مزمن کلیه، بیماری CHF پیشرفته(نارسایی قلبی)، اسکیزوفرنی، تومورهای خوش خیم مغزی عارضه دار و نارسایی تنفسی شدید است.

وی افزود: همچنین معلولیت ذهنی با ضریب هوشی زیر ۵۰، فلج دائمی حداقل دو اندام CP و قطع نخاع، بیماری های متابولیک نا توان کننده، بیماران دچار آلزایمر بالای ۶۰ سال نیازمند نگهداری، سوختگی شدید، کرون و کولیت اولسراتیو، بیماری های روماتیسمی شدید و مقاوم به درمان معمول مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و اسپوندیلیت انکیلوزان، پسوریازیس عارضه دار مقاوم به درمان، کاشت حلزون شنوایی و بیماری های تحریک عصبی نخاع، آمیوتروفیک لیترال اسکلروزیس، بیماری های مزمن پوستی مانند EB ، اختلالات رشد، بیماری نقص سیستم ایمنی از جمله بیماران صعب العلاج محسوب می شوند.

وی با اشاره به این موضوع که داروهای بیماران خاص و صعب العلاج معمولاً داروهایی کمیاب و گرانقیمت هستند، گفت: سال گذشته داروخانه های ویژه دانشگاه، هلال احمر زاهدان و یکی از داروخانه های بخش خصوصی در زمینه تامین داروهای این گروه از بیماران با دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همکاری داشته اند.

دکتر فرجیان با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۶۶۰پرونده مساعدت دارویی جهت بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند،در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشکیل شده است، اظهار داشت:در طول سال گذشته درمجموع ۴۸۹۱ مورد مراجعه برای دریافت مساعدت دارویی به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بیماران برای اطلاع از نحوه دریافت مساعدت دارویی می توانند به معاونت غذا و داروی دانشگاه واقع در خیابان امداد مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۳۲۱۲۹۱۷ تماس حاصل کنند.

گفتنی است طرح مساعدت دارویی از سال ۱۳۹۱ با اختصاص بودجه ای مجزا توسط سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف کاهش هزینه های دارویی و کمک به بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند، به اجرا درآمده و شیوه نامه های اجرایی آن به صورت سالیانه به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.