درسایه گرانی دلار امروز قیمت های یورو و پوند هم نجومی شد آنهم درحالی که فضای بازار ارز کاملاً امنیتی شده و نیروهای انتظامی در بازار بساط دلال ها را جمع کرده اند.

دلار ۶ هزار تومانی در بازار نیمه تعطیل/ قیمت‌ یورو و پوند هم نجومی شد

به گزارش قدس آنلاین، بازار ارز که از ابتدای هفته جاری با تلاطم شدید قیمتی کار خود را آغاز کرد درحالی امروز را سپری می کند که قیمت های جدیدی از ارزهای مهم از جمله دلار، یورو و پوند در تابلوی صرافی ها ثبت شده است.

نرخ های نجومی برای ارز درحالی در تابلوی صرافی ها جولان میدهد که از عصر دیروز نیروهای انتظامی بار دیگر به صورت گسترده در خیابان فردوسی مستقر شده و مانع از فعالیت های دلالی می شوند.

البته فعالان بازار معتقدند دلار به خاطر دلالی گران نشده بلکه عدم تزریق ارز از سوی بانک مرکزی و همچنین سیاست های نامناسب ارزی دولت موجب بروز چنین وضعیتی در این بازار شده است.

برخی از صراف ها می گویند: اینکه دولت از چند ماه قبل به بهانه کنترل نرخ ارز بساط دلار فروش های آزاد را برچید، به هیچ وجه سیاست درستی نیست و بازار آزاد باید وجود داشته باشد.

یکی از فعالان بازار با طرح این سوال که بعد از جمع شدن بازار نرخ دلار ارزان شد یا گران از بانک مرکزی خواست مانع ادامه این وضعیت در بازار شود.

تعدادی از بازاری ها می گویند این احتمال وجود دارد که بازار در اعتراض به این وضعیت تعطیل شود تا بلکه مسئولان فکری به حال مردم کنند.

گزارش های میدانی و تماس های مردم با این خبرگزاری نشان می دهد که چند روزی است دلار در بازار نایاب شده و تعداد محدودی از دلال ها و صراف ها که فروشنده هستند با نرخ بالا به متقاضیان ارز می فروشند.

علت اصلی نایاب شدن دلار،‌ تشدید تلاطم ارزی است، چراکه همواره در گرانی دلار، دارندگان این ارز منتظر می مانند تا قیمت بالاتر برود و بعد با قیمت بالا بفروشند.

اما نکته اینجاست که قبلاً اگر صرافی ها دلار نمی فروختند مردم می توانستند از دلار فروش های خیابان فردوسی خرید خود را انجام دهند ولی به لطف تلاطم شدید ارزی دلار فروش ها هم ترجیح می دهند نظاره گر بازار باشند.

تعداد محدودی از صرافی های آزاد کار که این روزها دلار برای فروش دارند،‌ هر ساعت یک نرخ برای فروش اعلام می کنند؛ البته این نرخ برای تعداد کم خیلی بالاتر از نرخی است که بعنوان نرخ بازار اعلام می شود.

وضعیت نامساعد بازار ارز باعث شده تا مجلسی ها امروز وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را برای ارائه توضیحات به بهارستان فرابخوانند. ضمن آنکه فردا نیز صحن علنی مجلس میزبان سیف و کرباسیان خواهد بود تا پشت پرده گرانی های ارز از سوی دولت به اطلاع نمایندگان مجلس برسد.

رکوردهای عجیب دلار موجب گرانی سایر ارزها و البته طلا و سکه هم شده است؛ بماند که نرخ های نجومی دلار چه تاثیراتی در سایر کالاهای اساسی مردم داشته است و خواهد داشت.

طی روز گذشته دلار ۵۸۰۰ تومانی موجب شد تا قیمت سکه به یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان برسد و امروز نیز قیمت سکه به لطف گرانی دلار و ثبت رکورد ۶ هزار تومان،‌ از یک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان گذشت.

اما یورو و پوند و البته درهم امارات نیز از این گرانی ها عقب نیفتادند؛ چراکه یورو امروز با نرخ ۶۹۷۵ تومان و پوند هم با هزار تومان افزایش با قیمت ۸۴۰۰ تومان فروخته می شود. درهم نیز ۱۵۸۰ تومان قیمت خورده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.