نیکشهر- مردم روستای عیسی آباد از توابع شهرستان نیکشهر بخش لاشار(اسپکه) در سیستان و بلوچستان از عدم آسفالت مناسب، نبود آب آشامیدنی، فضای آموزشی و عدم آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت و...رنج می برند.

سه کیلومتر پیاده روی برای تهیه آب آشامیدنی/ ۱۱۵ دانش آموز دختر و پسر در مدرسه ای بدون امکانات تحصیل می کنند

قدس آنلاین –گروه استانها-حسین سپاهی: روستای عیسی آباد  با ۶۳۵ نفر و ۱۳۸ خانوار جمعیت در ۵کیلومتری بخش لاشار( اسپکه )از توابع شهرستان نیکشهر در سیستان و بلوچستان قرار دارد. طی سال‌های اخیر ، خشک‌سالی و کمبود آب در استان سیستان و بلوچستان  به وضوح نمایان است و مردم روستای عیسی آباد از این موضوع بی‌نصیب نمانده اند، به‌طوری‌که بحران آب گریبان گیر اکثر روستاهای این استان شده است.

مردم روستای عیسی آباد نه تنها از معضل کمبود و نبود آب رنج می برند بلکه  مشکلاتی از قبیل عدم آنتن دهی، راه مناسب  هم گریبان گیر اهالی این روستا شده است.

خشک‌سالی های اخیر ‌ و کاهش آب‌های زیرزمینی،  عیسی آباد را در وضعیتی بحرانی قرار داده است. کاهش شدید آب دهی منابع زیرزمینی بخصوص خشک شدن برخی از چاه ها  ومتکی بودن اکثر فعالیت های کشاورزی و آب آشامیدنی به منابع آب زیرزمینی، بحران کم آبی و بی آبی این روستا را به چالش کشیده است. ادامه این روند وضعیت نامطلوبی را در این استان به وجود خواهد آورد و احتمال تهدید سفره های زیرزمینی،خشک شدن چاه ها، قنوات و چشمه ها، بروز پدیده مهاجرت و بحران های اجتماعی و اقتصادی صددرصد  وجود خواهد داشت. 

مشکل آب، مهمترین نگرانی  مردم روستای عیسی آباد

رضا مبارکی یکی از اهالی عیسی آباد گفت :ما مردم  این روستا از مشکلاتی از قبیل کمبود آب آشامیدنی،مدرسه و جاده ارتباطی نامناسب و عدم آنتن دهی شبکه تلفن همراه و... رنج می بریم.

وی بیان کرد: بدلیل خشک شدن آب چاه مجبوریم مسافت سه کیلومتر رفت و برگشت را پیاده برویم و با حمل گالن و ظرف های آب  این مسافت طولانی را تا روستا طی می کنیم .

وی افزود: مدت هاست که از نبود امکانات در تنگنا به سر می بریم  و بارها مشکلات روستا را به مسئولان گوش رسانده ایم اما متاسفانه کسی نیست تا به دادمان برسد.

تلفن همراه داریم آنتن نداریم

تلفن همراه  و اینترنت از نیازهای اساسی زندگی به شمار میروند که می توان گفت در عصر کنونی بسیاری از خدمات اجتماعی، اقتصادی ، آموزشی و ... از طریق شبکه مخابراتی و زیرساخت های مربوط به آن فراهم می شود.

مشکل آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت در روستای عیسی آباد نیازمند توجه جدی است بطوری که این امرسبب نارضایتی مردم شده است .

یکی دیگر از اهالی عیسی آباد از ضعف آنتن دهی شبکه تلفن همراه و اینترنت اظهار گلایه کرد و به خبرنگار ما گفت: متاسفانه برای رفع این مشکل از سوی مسوولان تاکنون هیچگونه اقدام چشمگیری صورت نگرفته است .

وی افزود: امروزه بیشتر کارها از جمله پرداخت فیش های آب و  برق ، ثبت نام دانشگاه ها و شرکت ها و ....   الکترونیکی انجام می شود و این موضوع برای اهالی عیسی آباد مشکل ساز شده است.

وی گفت: جا دارد مسوولان ذیربط با توجه به عصر ارتباطات در این زمینه چاره اندیشی کنند.

نبود فضای آموزشی

در روستای عیسی آباد یک مدرسه سه کلاسه در شش پایه  بصورت  مختلط  دخترانه و پسرانه با۱۱۵ دانش آموز  دایر است.

جمعی از مردم و اولیای دانش آموزان عیسی آباد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشتند: ۱۱۵دانش آموزان عیسی آباد در شش پایه بدون سرویس بهداشتی و آب لوله کشی آشامیدنی و وسایل سرمایشی و گرمایشی  به سختی در حال تحصیل اند که حتی برای رفتن به سرویس بهداشتی باید کلاس را تعطیل  و به آنطرف جاده  بروند.

آنها بیان داشتند: بدلیل اینکه مدرسه در کنار جاده قرار گرفته و هیچگونه دیوار و حصاری در اطراف آن وجود ندارد همواره نگران فرزندانمان هستیم.

آنها خواستار رفع  مشکل فضای آموزشی  عیسی آباد از تجهیز  توسعه و نوسازی مدارس  شدند.

مشکلات عیسی آباد را جدی بگیرید

گل نساء مبارکی دهیار روستای عیسی آباد در گفتگو با خبرنگار افزود: مشکل اساسی روستای عیسی آباد نبود آب شرب و آشامیدنی است که مردم این روستا همه روزه با تهیه آب شرب به روشهای سنتی متحمل زحمات زیادی می شوند و مجبورند مسافت سه کیلومتر رفت و برگشت  راه را تا قنات برای تامین آب مورد نیازشان طی کنند .

مبارکی گفت: بدلیل خشک شدن آب چاه  و ضعیف شدن  سفره های زیر زمینی  و خشکسالی های اخیر  مجبور شدیم  در جای دیگر اقدام به حفرچاه کنیم  که به کمک مردم و اینجانب بعنوان دهیار با جمع مبلغی  برای اخذ  مجوز چاه اقدام کردیم.   

دهیار عیسی آباد گفت:چندین بار برای رفع مشکلات  روستا بخصوص آب به مسوولان مراجعه کرده اما بی نتیجه مانده است، و گویا مشکلات روستا قرار نیست رفع شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مسافت  اسپکه تا  روستای عیسی آباد ۵ کیلومتر است که متاسفانه این جاده از آسفالتی نامناسب برخوردار بوده که این روزها تبدیل به یکی از مشکلات روزمره مردم به ویژه خودروداران شده است.

مبارکی تصریح کرد: دغدغه اصلی ساکنان روستای عیسی آباد  کیفیت نامناسب جاده بوده و این امر نارضایتی مردم را به دنبال داشته است با این حال این روند همچنان سیر صعودی خود را طی می کند که می طلبد مسوولان  مربوطه  در رفع این مشکل چاره اندیشی نمایند.

وی در رابطه با عدم آنتن دهی شبکه تلفن همراه و اینترنت  روستای عیسی آباد افزود: مشکل آنتن دهی تلفن همراه  و اینترنت در عیسی آباد نیازمند توجه جدی است بطوری که باعث نارضایتی مردم شد است .

وی گفت:تقویت زیرساخت های مخابرات، اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه در عیسی آباد از ضروریاتی است که باید از هم اکنون برنامه ریزی لازم در این خصوص انجام شود و بستر استفاده عادلانه و همگانی ازآن برای مردم چه در مرکز بخش و  شهرستان  و چه در روستاهای دور افتاده میسر شود.

مبارکی  با اشاره به ۱۱۵ دانش آموزی که در یک مدرسه آن هم بصورت مختلط پسرانه و دخترانه تحصیل می کنند افزود: درس خواندن در شرایط نامناسب و غیراستاندارد مشکلاتی همچون افت تحصیلی، افسردگی و به تبع آن ترک تحصیل را به‌دنبال دارد، اما عده‌ای برخلاف این باور معتقدند چنین مدارسی با نبود استانداردها  برای دانش‌آموزانی که در خانه ای روستایی و کپری زندگی می کنند سخت نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: آیا مسوولین آموزش و پرورش  سری به این مناطق حوزه های خود زده اند یا اینکه تنها پشت میز خودشان نشسته اند تا پست و مقام خودشان را از دست ندهند. 
دهیار عیسی آباد گفت: هنوز در جنوب استان سیستان و بلوچستان  مدارس  غیر استاندارد  وجود دارد که دانش آموزان با مشکلاتی مواجه هستند.

مبارکی از وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش و مدیر کل تجهیز و توسعه و نوسازی مدارس استان خواست، شخصاً به این منطقه سفر کرده و از نزدیک مشکلات مناطق دور افتاده و محروم را ببینید.

باوجود مشکلات زیاد این روستا، مردم و دهیار عیسی آباد از دانش بخشدار لاشار در رابطه با عملکرد صحیح  وپیگیری مسایل و مشکلات مردم خصوصا همکاری با دهیاری  و همچنین از دکتر مهران امینی فرد ریاست دانشکده  علوم پزشکی ایرانشهر در رابطه با احداث، تجهیز و راه اندازی  خانه بهداشت  عیسی آباد  تقدیر و تشکر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.