قزوین_ شهر و استان قزوین به دلیل دارا بودن تمدن فرهنگی و مذهبی، نقش مهمی را در ثبت رویدادهای تاریخ به خود اختصاص می دهد و روایت روزگار فتحعلیشاه قاجار بر بام مسجدالنبی (ص) این شهر به عنوان یکی از بزرگترین مساجد کشور را می توان احساس کرد و شنید.

 دریچه ای به دروازه بهشت در گذر از جاذبه های مذهبی قزوین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کمتر کسی است که نام و آوازه قزوین را با عنوان «شهر مذهبی و تاریخی» نشنیده است؛ شهری با تمدن فرهنگی و مذهبی که در هرگوشه ای از شهر به خوبی نمایان است؛ وجود بیش از ۲۵۴ امامزاده در مناطق مختلف استان قزوین با نماها و جلوه های زیبای هنری یک کدام نشانی از تاریخ پهناور این استان است.

قزوین، شهر «آب انبارها، شهر شهید بابایی و لشگری، پایتخت خوشنویسی و شهر تمدن و فرهنگی ایرانی» است که به خوبی توانسته نقش مؤثری را داشته باشد و مورد توجه بسیاری قرار بگیرد.

گذر از جای جای خیابان های شهر قزوین، مشام آدمی را از بوی معنویت و اخلاص سرمست می کند و روح و جان را صیقل می بخشد؛ امامزاده حسین (ع)، امامزاده اسماعیل (ع)، آستان مقدس چهارانبیاء و مدفن چهارانبیاء، امامزاده علی (ع) و امامزاده آمنه خاتون (ع) هرکدام گوشه ای از جلوه معنویت و تعالی بخش روح و جان آدمی است.

*رنگ و بوی معنویت در محله گلبینه باغ دبیر شهر قزوین

محله گلبینه باغ دبیر شهر قزوین اما رنگ و بوی دیگری دارد و یاد دوره قاجار را در اذهان زنده می کند.

آستان مقدس امامزاده علی (ع)، امامزاده ای با چشم اندازی زیبا و جذاب و دارای پلان نامنظم و گنبد کوچک که رواق ها و ایوان آن با آینه کاری، گچ بری و کاشی کاری تزئین شده این بنا را از سایر زیارتگاه های شهر متفاوت کرده است.

این امامزاده را می توان یکی از زیباترین امامزاده های شهر قزوین به لحاظ معماری برشمرد که مملو از رنگ و بوی معنوی است و مشتاقان بسیاری را به خود جلب می کند.

 نوادگان امام هفتم و ششم خفته در محله بازارچه سپه*

امامزاده بی بی زبیده خاتون (س) از نوادگان موسی بن جعفر(ع)  واقع در محله بازارچه سپه خیابان سپه قزوین در جانب شرقی محله خیابان و ابتدای بایندر کوچه که این محله امامزاده ای به وسعت تاریخ از دوره قاجار را در خود جای داده است؛ بقعه در شرق مسجد در شمال صحن قرار دارد و جلوه هایی از کاشی کاری معقلی، رسمی بندی و ارسی های چوبی مزین شده را به خود اختصاص می دهد.

اصل و نسب امامزاده بی بی زبیده خاتون (س) را می توان در امام هفتم شیعیان یافت؛ به اعتقاد برخی، اهالی مدفون در این بقعه از نوادگان امام موسی الکاظم (علیه السلام) و دختر آمنه خاتون (علیها السلام) است و برخی دیگر خفته در مزار را از نوادگان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) می دانند.

این امامزاده از جمله امامزاده هایی است که مراسم های مختلفی از جمله مراسم شام غریبان سید سالار شهیدان در شب آخر عزاداری هر سال در آن برگزار می شود.

مردم این محله انس و الفت دیرینه ای با امامزاده دارند چراکه امامزاده بی بی زبیده خاتون (ع) از جمله امامزاده هایی است که مردم قزوین اعتقاد خاصی نسبت به آن دارند.

*شهرتی جهانی در کهن ترین مسجد چهارایوانی کشور در خیابان سپه قزوین

در چند متری از محله بازارچه سپه خیابان سپه قزوین، چشم اندازی از دوره های سلجوقی، صفوی و قاجاری مشاهده می شود؛ مسجد جامع عتیق، یکی از کهن ترین مساجد چهارایوانی کشور که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی را در خود جای داده است.

در مساحت و وسعت مسجد جامع عتیق می توان گفت که وسعت این مسجد شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که قدیمی ترین قسمت موجود آن به سال ۱۹۲ به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجار الحاقاتی به آن صورت گرفته است.

مسجدجامع عتیق قزوین را می توان به عنوان یکی از برترین بناهای تاریخی این شهر یاد کرد که به دلیل دارا بودن ۶ کتیبه گچ بری مقصوره خمار تاشی شهرتی جهانی دارد.

این مسجد به عنوان محلی مذهبی، دارای اهمیت ویژه ای بوده چراکه علاوه بر ظرفیت های تاریخی یاد شده، محل برگزاری مراسم های معنوی و مذهبی از جمله مراسم اعتکاف و مراسم های عزاداری لیالی قدر و ایام محرم است.

* روایت روزگار فتحعلیشاه قاجار در بام بزرگترین مسجد کشور 

مسجدالنبی (ص) یکی از بزرگترین مساجد کشور با مساحت یکهزار و ۴۰۰ متر مربع در روزگار فتحعلیشاه قاجار به سال ۱۲۰۲ ه.ق را در یکی از محله ها و خیابان های قزوین به نام خیابان پبغمبریه یافت.

از ساختارهای زیبای این مسجد می توان به دارا بودن چهار ایوان، هشت شبستان، سردر محتشم شمالی، گنبد دوپوش  برخورداری از رسمی بندی، کاشی کاری معرق و هفت رنگ مقرنس اشاره کرد که قدمت دیرینه ای را شامل می شود.

مسجدالنبی (ص) شهر قزوین از جمله مساجدی بوده که همواره میزبان برپایی و اقامه نمازهای جمعه، مراسم معنوی اعتکاف، مراسم های عزاداری و ترحیم بزرگان این شهر است.

*عبادتگاه اهل حرم دوره صفوی در خیابانی به نام «پیغمبریه» قزوین

 در خیابان پیغمبریه شهر قزوین مسجدی به نام «پنجه علی» قرار دارد که در دوره صفوی به عنوان عبادتگاه اهل حرم شناخته شده و به وسیله نقبی به دولتخانه راه داشته است.

این مسجد جلوه های معماری زیبایی از جمله ستون های مرمرین، طاق های استوار آجری و محراب کاشی با خط ثلث نفیس را به خود اختصاص می دهد که نمایی زیبا و ویژه ای به آن بخشیده است.

مسجد پنجه علی به دلیل نزدیکی به مرکز شهر، محلی برای برگزاری نمازهای جماعت در طول روز و سال بوده که نمادی از معنویت را به نمایش گذاشته است.

*نفیس ترین نمونه هنر گچبری ایران در مسجد _ مدرسه حیدریه قزوین

از بناهای دوره سلجوقی قزوین می توان به مسجدی با عنوان «مسجد_ مدرسه حیدریه» اشاره کرد که در سال ۵۱۳ قمری بر روی شالوده کهن مسجد بازسازی شده و گچ بری های کتیبه و محراب آن بسیار نفیس و معروف بوده و جلوه های معماری زیبایی را در خود جای داده است.

 محراب و تزئینات آن از نظر طرح در نوع خود جز بهترین و نفیس ترین نمونه های هنر گچبری ایران بشمار می رود.

*شاهکار معماری و هنر عصر قاجار در مسجد_ مدرسه سردار

شاهکار معماری و هنر عصر قاجار را می توان در زیباترین مدرسه علمیه قزوین مشاهده کرد؛ مسجد مدرسه _ سردار چشم اندازی زیبا که توسط برادران سردار قزوینی در سال ۱۲۳۱ ه.ق با مساحتی معادل ۲ هزار و ۴۵۰ مترمربع در دو طبقه و ۳۲ حجره بنا و با مسجد ترکیب شده است.

مسجد _ مدرسه سردار از جمله بناهای تاریخی شهر قزوین که هر سال میزبان گردشگران و مسافران در ایام سال به ویژه نوروز است و با دارا بودن معماری از نوع کاشی کاری، حجاری، ارسی و گره چینی از جمله بناهای ارزشمند این شهر محسوب می شود.

*بزرگترین مدرسه علوم دینی کشور در جنوبی ترین خیابان شهر

بزرگترین مدرسه علوم دینی کشور در عصر قاجار که به سال ۱۲۶۲ توسط مرحوم حاج ملاصالح برغانی قزوینی در خیابان مولوی با مساحتی حدود ۴ هزار و ۶۳۰ متر مربع و ۸۲ حجره در سه طبقه با عنوان «مسجد_ مدرسه صالحیه» بنا شده است و مسجد بزرگ آن با ستون های انبوه و استوار از شکوه معماریش حکایت دارد.

مسجد_ مدرسه صالحیه از جمله بناهای زیبا و ماندگار قزوین است که به دلیل این زیبایی ها، هر سال میزبان گردشگران و مسافران برای بازدید در ایام نوروز است و به جرأت می توان گفت که نمادی از زیباترین بناهای تاریخی کشور محسوب می شود.

* امامزاده علی شکرناب، جلوه ای دیگر از معنویت قزوین

در سی کیلومتری شمال شرقی قزوین که گذر کنی به مرقد علی بن عون در روستای شکرناب خواهی رسید که بیانگر احترام طی سده های هشتم و نهم هجری است.

 پلانی هشت ضلعی و گنبدی هرمی شکل، بنای فعلی این مرقد محسوب می شود که در سال ۸۸۴ ساخته شده است.

شاهکاری دیگر از معماری را در این مرقد می توان مشاهده کرد که از فاصله های دور، چشم اندازی قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.