وزیر راه و شهرسازی از تصمیم‌گیری امروز شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده به ۶ درصد خبر داد.

کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده به ۶ درصد امروز بررسی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، عباس آخوندی در سالگرد تاسیس بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) گفت: رشد مسکن در سال گذشته ۶ درصد بود و طبق بر آورد این رشد در سال ۹۷نیز فزاینده خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس نداریم، مردم باید خودشان موجب ارتقا و کیفیت زندگی شوند، گفت: واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده باید توسط مردم احداث شود و دولت نباید در این خصوص مداخله کند.  

وی با بیان اینکه برای این موضوع دو روش اساسی اندیشیده شده است، گفت: اولین روش این است که چون بافت‌های فرسوده دارای هویت هستند دولت‌ باید در بحث خدمات اجتماعی و زیربنایی بافت‌های فرسوده مداخله کند، پس میزان مداخله دولت به جای ساخت این است که امکان ایجاد خدمات زیربنایی را میسر کند.

آخوندی با بیان  اینکه دولت نباید در احداث مداخله کند، گفت: بر اساس اجرای اصل ۴۴ وقتی مردم می‌توانند در کاری فعالیت کنند دولت نباید مداخله کند، بلکه باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قرار دهند تا قدرت خرید و ساخت افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه دخالت در ساخت با اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیز مغایرت دارد، گفت: ده‌ها بار توسط دولت مداخلاتی در ساخت‌وساز صورت گرفت که شکست خورده است، پس باید برای تک تک شهرها به جای ایجاد شهرهای جدید به دنبال این باشیم که از ظرفیت‌ها چگونه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه حس تعلقات در محله‌های قدیمی بسیار بالاتر از مناطق دور از شهرها و بیابان‌ها است، گفت: در اکثر شهرها این اتفاق در حال رخ دادن است که محله‌های قدیمی در حال بازسازی و بهسازی هستند.

آخوندی به روش دوم نیز اشاره کرد و گفت: برای بالا بردن قدرت خرید مردم نیز صندوق پس‌انداز مسکن راه‌اندازی شد تا مردم بتوانند از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنند. باید اذعان کرد تاکنون دو سیاست در ایران در خصوص تسهیلات انجام شده است که یکی از آنها اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت در قالب پروژه مسکن مهر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این تسهیلات ارزان‌قیمت در حقیقت موجب ایجاد هزینه برای دولت حتی چندین برابر تسهیلات مسکن خواهد شد به طوری که میزان مطالبات، بانک مسکن مرتب فزاینده می‌شود و در آخر سال سود این تسهیلات رقم نجومی به دست خواهد آورد.

وی تأکید کرد: بودجه دولت ظرفیت امکان اینکه این مابه‌التفاوت تسهیلات را پرداخت کند ندارد و موجب انباشت بدهی‌ بانک‌ها می‌شود.

آخوندی ادامه داد: اما اقدامی که به دنبال آن هستیم پس‌انداز و ایجاد صندوق خانه یکم بود به همین منظور تسهیلات به صورت تضمینی به سپرده‌گذاران تعلق می‌گیرد، پس اساساً در این روش نیازی به پرداخت یارانه نخواهد بود لذا این سیستم می‌تواند مستمر باشد و هزینه برای دولت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: پس دولت باید افزایش سرمایه بانک مسکن را در سرلوحه کار خود قرار دهد و به جای اینکه در پرداخت تسهیلات مسکن یارانه بپردازد، می‌تواند این اقدام را به خوبی پیش ببرد، چرا که افزایش سرمایه با یارانه متفاوت است و همواره برای دولت و بیت‌المال این افزایش سرمایه باقی خواهد ماند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این مدل مالی طراحی شده و از آن استقبال خوبی صورت گرفته است، ‌گفت: تا پایان سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کردند که رقم بزرگی است و می‌توان گفت هر روز متقاضیان زیادی که بیش از هزار نفرند در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری جدید می‌کنند.  

آخوندی با بیان اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده در سرلوحه کار دولت قرار دارد، گفت: نرخ تسهیلات مسکن در بافت فرسوده در حال حاضر ۸ درصد است، اما امروز شورای پول و اعتبار به دنبال این است که در جلسه‌ای در خصوص کاهش این نرخ سود به ۶ درصد تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: این نرخ سود بسیار پایین و می‌تواند جذابیت خوبی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حقیقت این اقدام می‌تواند به رونق مسکن و رونق پایدار کمک کند.  

آخوندی گفت: سال ۹۶ رشد مسکن به ۷ درصد رسید و این رشد در سال ۹۷ فزاینده خواهد بود و کسانی که پس‌انداز کرده‌اند بدانند در سال ۹۷ این رشد فزاینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: به دنبال سیاست پایدار هستیم که وابسته به مداخله‌های لحظه‌ای دولت نباشد و بازار مسکن به توان مردم و توان بازار متکی باشد.

وزیر راه و شهرسازی، افزود: این سیاستی است که شروع شده و اتفاقاً بازخوردهای خوبی داشته است به طوری که طبق آماری که اعلام کردند روزانه هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.