اهواز- مدیریت شهری تحت کنترل گرفتن تمامی سازمان ها در جهت حرکت کردن منضبط و هماهنگ در یک خط است تا مسیر توسعه از ریل خارج نشود که انجام آن در کلانشهر اهواز با تمام کاستی های شهری مدتی است محل مناقشه است.

بازگرداندن قطار مدیریت شهری به ریل توسعه، با اجرای مدیریت واحد

قدس آنلاین- گروه استانها- مریم کروشاوی؛ برای بسیاری از جوامع، مدیریت کارآمد و موفق به عنوان یکی از مولفه های پیشرفت یک شهر شناخته شده است. به همین دلیل است افول یا موفقیت یک شهر را با چگونگی اجرایی ساختن مدیریت ها می سنجند، از این رو اولویت های یک متصدی در هر منصبی می بایست شیوه مدیریت صحیح قرار بگیرد؛ حال اگر این مدیریت بخواهد در ابعاد گسترده تری مانند شهر بسط شود، نیاز مبرمی به تحت کنترل گرفتن تمامی سازمان ها در جهت حرکت کردن منضبط و هماهنگ در یک خط شود تا مسیر توسعه از ریل خارج نشود.

مدیریت شهری واحد، جانی تازه به فعل و انفعالات شهری است

موضوع مورد بحث این روزهای شورای شهری های اهواز، اجرایی ساختن قانون مدیریت واحد شهری است، که از این طریق جانی تازه به فعل و انفعالات شهر ببخشند. مدیریت ها در اهواز چیزی برای از دست دادن ندارند که بخواهند با اجرایی ساختن مدیریت واحد شهری مخالفت و این چنین مدیریتی را نوعی ریسک تلقی کنند. از شواهد موجود شهری، نارضایتی مردم و عدم پیشرفت پروژه ها می توان به جرات گفت شهردار های اهواز طی سال های اخیر کارنامه موفقی نداشته اند، اما این نوع مدیریت می تواند حدالا مکان منظم ساختن سازمان ها را محقق کند.

برخی از کارشناسان و فعالان حوزه مدیریت شهری شهر اهواز را به دلایل متعدد فاقد داشتن صلاحیت، مدیریت واحد شهری دار شدن می دانند که در پاسخ به این نظر ها یکی از اعضای شورای کلانشهر اهواز با خبرنگار قدس به گفتگو نشسته است.

رحیم کعب عمیر اجرای مدیریت واحد شهری را عاملی بر پیشرفت یک شهر می داند و اظهار می کند: شهر اهواز جدای از ایران و دنیا نیست پس همانطور که این مدیریت برای همه شهرهای دنیا اجرا می شود، ما نیز به آن نیاز داریم. عقل سلیم گواه می دهد که مدیریت واحد شهری باعث جلوگیری از اتلاف سرمایه و انرژی، بهبود کیفیت عملیات اجرای، کاهش هزینه ها، تسریع در پروژه های کاری و مهم تر از همه رضایت مندی مردم شود.

عضو شورای شهر اهواز ادامه می دهد: مدیریت واحد شهری باعث می شود که ابتدا زیرساخت های مورد نیاز برای هر پروژه انجام شود سپس برای فعالیت مورد نظر اقدام صورت بگیرد که این امر بهتر از تخریب زیرساخت های انجام شده برای اجرای زیرساخت دیگر است. بی شک این موضوع که باعث عدم هدر رفت هزینه ها می شود با هماهنگی و برنامه ریزی های مدیریت شهری تحقق پیدا می کند.

او دیگر مزایای مدیریت واحد شهری را چنین تشریح می کند: توزیع عادلانه  امکانات از دیگر مزایای مدیریت واحد شهری است زیرا همه امور تحت نظارت یک مدیر است. در پی توزیع عادلانه خدمات، فاصله طبقاتی نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین اگر شهرهای جهان پیشرفته هستند،  ناشی از مدیریت واحد شهری است و تنها مکان فاقد این مدیریت واحد، شهرهای کشور ما هستند.

رحیم کعب عمیر با تاکید بر ضرورت ایجاد مدیریت واحد شهری، بیان می کند: از رسانه ها می خواهیم که ضرورت وجود این مدیریت را هرچه بیشتر فرهنگسازی کنند تا مردم این امر را مطالبه خود قرار دهند و مسئولین به صحت این موضوع پی ببرند . هیچکدام از اعضای شورای شهر مخالف اجرای این مدیریت نیستند، با نمایندگان نیز صحبت های مورد نیاز انجام شده است و شورای عالی استان پیگیر این امر است.

عضو شورای شهر اهواز می افزاید: این مدیریت از سوی مجلس باید به صورت کامل تصویب و اجرایی شود زیرا ناقص بودن آن کارساز نیست.سازمان های خدمات دهنده شهر همه به صورت کامل باید تحت نظارت این مدیریت باشند تا کار ما ثمر مثبت ببیند و سازمان های خدمات دهنده به مردم، افزایش راندمان کاری و توزیع عادلانه امکانات را داشته باشند.

 

ساختار شهری اهواز مناسب مدیریت واحد شهری نیست   

علی دژمان از دسته افرادی است که اجرای چنین مدیریتی را مناسب شیوه مدیریتی اهواز نمی داند و با بیان اینکه ایجاد مدیریتی واحد در شهر از ضرورت ها است اما ساختار درون کشوری ما با این ضرورت همخوانی ندارد، می گوید: شورای شهر  و شهرداری ما با چیزی که از آن الگو برداری شده که همان شورای شهر فرانسه است بسیار فاصله دارد، این تفاوت ها را  در حوزه ساختاری چنین می توان بررسی کرد  که این شورا بر آمده از یک حزب منسجم با هدف کسب قدرت در پارلمان و نخست وزیری است، اما چنین ساختاری در کشور ما وجود ندارد و مردم به فرد رای می دهند.

این استاد دانشگاه و فعال اجتماعی  در ادامه با اشاره به اینکه شورای شهر ما بر اساس شعارها که آرزوهای فرد برای جامعه خود است عمل می کنند و نه بر اساس نیازها، خاطرنشان می کند: شهرداری در فرانسه رییس جمهور محله است و همه تابع شهردار هستند که این قانون در ساختار قانونی آن شهر تصویب شده است. مدیریت شهری بسیار مورد نیاز است تا هزینه های متعدد و غیر ضروری از میان برداشته شوند. دیگر تفاوت ما با سایر کشورها از طریق  نهاد های فرهنگی در مدیریت واحد شهری تعریف می شود، معیارهای غیر شایسته سالاری و دور از انتخاب های قومی و قبیله ای که باعث عدم انتخاب توانمندی ها می شود و در پی آن، در عمل و تحقق آرمان ها، اولویت ها رعایت نمی شود.

او تصریح می کند: ساختار اداری معیوب در پی این کج مدیریتی ها ایجاد می شود و منجر به فساد اداری، ناسلامتی اداری و زیر پا گذاشتن ضابطه ها می شود. شاید نتوان شاید نتوانیم مدیریت واحد شهری مانند فرانسه داشته باشیم اما  می توان هماهنگی را بین دستگاه ها برای ارائه برنامه ها و خدمات خود را ایجاد و در صورت امکان برای جلوگیری از هزینه های دوباره کاری شده، برنامه ها را متناسب با اعتبارات برنامه ریزی کرد.

نظرات متناقض در رابطه با اجرایی کردن یا اجرایی نکردن مدیریت واحد شهری میان صاحب نظران و مسئولین موجود است، اما شاید برقراری چنین مدیریتی بتواند در شیوه انتخاب نماینده و مدیران توسط مردم نیز تغییر کند و حصار سنت انتخابات قومی بشکند تا جایی برای شایستگی ها باز شود، زیرا بحث مدیریت کلان شهری پیش کشیده می شود و نه تنها گشایش گره هایی از سر رابطه های فامیلی که فارغ از دردمندی مردم است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.