مذاکرات شرکای غربی برجام در دو سوی آتلانتیک به منظور آخرین هماهنگی‌ها در مورد آینده این توافق و اعمال تحریم‌های جدید عایه ایران در روزهای آتی شکلی فشرده‌تر به خود می‌گیرد.

تلاش آمریکا برای خروج نصف و نیمه از برجام

قدس آنلاین- مذاکرات شرکای غربی برجام در دو سوی آتلانتیک به منظور آخرین هماهنگی‌ها در مورد آینده این توافق و اعمال تحریم‌های جدید عایه ایران در روزهای آتی شکلی فشرده‌تر به خود می‌گیرد.

ماک دوبوویتز، رئیس اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: نشست‌های مهمی میان آمریکا و گروه (انگلیس و فرانسه و آلمان) در هفته جاری در واشنگتن برای رایزنی درباره‌ توافق هسته‌ای با ایران برگزار می‌شود.

وی در ادامه نوشت: این فرصتی است تا اختلافات باقی‌مانده برای یک اصلاح واقعی (درباره‌ توافق هسته‌ای) پیش از ضرب‌الاجل ۱۲ مه حل و فصل شود.

این مذاکرات در حالی برنامه‌ریزی شده‌اند که در روزهای اخیر دیپلمات‌های اروپایی اذعان کرده‌اند از اینکه بتوانند ترامپ را به ماندن در برجام اقناع کنند نامید شده‌اند. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم چند روز پیش گفته بود اروپا و ایران می‌توانند برجام را برای خودشان نگه دارند و واشنگتن تحریم‌های خود را باز می‌گرداند.

جابجایی‌ها در تیم ترامپ و جانشینی جان بولتون چهره تندرو ضد ایرانی بجای مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید و انتخاب مایک پمپئو بجای رکس تیلرسون نیز این گمانه را تقویت کرده است.

جلسات هماهنگی در کاخ سفید

حالا منابع آمریایی از جلسات هماهنگی میان تروئیکای اروپایی و کاخ سفید برای اصلاح برجام سخن می‌گویند. خبرگزاری دویچه‌وله اعلام کرده است که  «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در ماه جاری میلادی به آمریکا می‌روند تا با دونالد ترامپ درباره سرنوشت برجام رایزنی کنند. این دو رهبر بانفوذ اروپا امیدوارند رئیس جمهور آمریکا را قانع کنند به ازای اعمال تحریم‌های جدید موشکی علیه ایران از خروج از برجام صرف‌نظر کند. اما جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس در گفت‌وگو با برنامه بدون مرز تلویزیون ایران گفت دولت انگلیس تلاش‌های زیادی کرده تا آمریکا را ترغیب به انجام تعهداتش کند اما متأسفانه دولت ترامپ متقاعد نشده است.

پروژه پویانمایی برجام بی جان

با این حال به نظر می‌رسد سطح جدیدی از هماهنگی و همکاری میان این کشورهای اروپایی و آمریکا در حال شکل‌گیری است که برجام را به شکل بی‌سابقه‌ای ولو با باقی‌ماندن اروپا و سرپا نگه داشتن این توافق بدون آمریکا تضعیف می‌کند. چرا که ممکن است اروپایی‌ها با دادن برخی امتیازها به ترامپ و دو سره فروشی همان‌ها به تهران به دنبال کستن وقت و تحمیل جنازه برجام به ایران باشند.

به گزارش رویترز، «سیگال مندلکر»، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی با استقبال از وضع تحریم‌های جدیدعلیه برنامه موشکی کشورمان درباره مخاطرات تجارت با ایران به کشورهای دیگر هشدار داد. او نظام بانکی ایران را غیر شفاف خواند و گفت: «خطرات برای تجارت در آنجا (ایران) همچنان پابرجا هستند زیرا ایرانی‌ها نظامشان را اصلاح نکرده‌اند.»

به موازات این رویدادها به نظر می‌رسد مقامات تهران نیز دیگر اعتماد و امید چندانی به توانایی و اهتمام اروپایی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای در برابر تهدیدهای ترامپ ندارند و به همین دلیل لحن تهدیدات متقابل آنها در مورد برهم خوردن این توافق سخت‌تر و جدی‌تر شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.