وزیر خزانه داری آمریکا بر این باور است که تصمیم ترامپ برای تجدید تحریم‌ها علیه ایران لزوما به معنای خروج واشنگتن از برجام نخواهد بود.

وزیر خزانه داری آمریکا از احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی گفت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران لزوما به این معنا نیست که ایالات متحده از توافق هسته‌ای قدرت های جهانی با تهران در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می شود.

هنوز منظور منوچین از این اظهارات به طور شفاف و دقیق روشن نیست ولی به نظر می رسد وی قصد دارد نشان دهد که دولت ترامپ اعتقاد دارد توافق هسته‌ای با ایران در صورتی که رئیس جمهور آمریکا معافیت‌های ایران از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید نکند، با فروپاشی روبرو نخواهد شد.

۱۲ ژانویه ترامپ به فرانسه، بریتانیا و آلمان اولتیماتوم داد و اعلام کرد که این کشورها باید بر سر اصلاح نواقص جدی و وحشتناک توافق هسته‌ای ایران به توافق نهایی دست یابند و در غیر این صورت او حاضر به تمدید معافیت های تحریمی ایران نخواهد بود.

در صورتی که ترامپ در روز ۱۲ ماه می معافیت های ایران از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید نکند، این تحریم ها مجددا از سر گرفته خواهد شد. مقام های اروپایی اظهارات ۱۲ ژانویه ترامپ را به عنوان یک تهدید برای مرگ توافق هسته‌ای ارزیابی کرده‌اند. مذاکرات مقام های اروپایی با دولت ترامپ بر سر این مساله همچنان ادامه دارد.

منوچین تاکید کرد: دولت ترامپ در حال مذاکره با متحدان خود است و هیچ اقدامی را به صورت ناگهانی انجام نخواهد داد. اگر رئیس جمهور تصمیم بگیرد که معافیت تحریم های ایران را امضا نکند، این مساله لزوما به این معنا نیست که ما از توافق هسته‌ای خارج می شویم. این اقدام به معنای آن است که تحریم های اولیه و ثانویه بازخواهد گشت.

مدیران کل سیاسی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه با برایان هوک مدیر برنامه ریزی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کردند تا درباره آینده توافق هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

کارشناسان هسته‌ای آمریکا بر این باورند که اگر ترامپ معافیت ایران از تحریم ها را در ماه می تمدید کند، عملا توافق هسته‌ای را از بین خواهد برد. دیپلمات های اروپایی بر این باورند که حتی اگر متحدان آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران باقی بمانند، شرکت های غربی از بیم تحریم های آمریکا از ایران خارج خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.