۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 595630

بهانه حمله شیمیایی هم درشرایطی است که ارتش سوریه در منطقه بحرانی و مهم غوطه شرقی در حال به سرانجام رساندن مسئله تروریسم بود و با این اقدام و بازپس گیری غوطه شرقی، طرح آمریکایی ها در حال به هم خوردن بود. بر این اساس آن چیزی که از رفتار آمریکا در قبال روسیه دیده می شود، یک دشمنی آشکار است و روسیه در چارچوب منافع و امنیت ملی خودش به این دشمنی پاسخ می دهد

چرا روسیه کوتاه نخواهد آمد؟

قدس آنلاین- اساسا ورود فدراسیون روسیه به تحولات منطقه غرب آسیا به چند دلیل بوده است، دلیل اول نگرانی روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از موضوع تروریسم و خطری است که در عرصه بین المللی و منطقه ای بویژه برای مسکو وجود دارد. با توجه به اینکه کانون تروریسم توسط آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع در سوریه ایجاد شده، طبیعتا برای پاسخ یا رفع این نگرانی، ورود  روسها به صحنه سوریه قابل توجه است.

دلیل دوم به سیاست های یک جانبه آمریکایی ها بر می گردد، آن چیزی که امروز از رفتار آمریکا نه فقط در منطقه غرب آسیا بلکه در صحنه جهان و حتی خود روسیه دیده می شود، ایجاد بی ثباتی، آشوب و ناامنی، حمایت از تروریست و جنگ های نیابتی است؛ آمریکایی ها به دنبال این هستند که مداخلات خود در حوزه امنیت پیرامونی روسیه را توسعه دهند. به طور طبیعی منطقه غرب آسیا و به طور اختصاصی کشور سوریه یکی از نقاطی است که روسیه می تواند با این سیاست های یکجانبه آمریکا مقابله کند.

دلیل سوم این است که با توجه به نگاه اوراسیایی، روسیه علاقه مند است همکار ی های خود را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی-امنیتی در منطقه مهمی چون غرب آسیا توسعه بدهد، این سیاستی است که روس ها طی چندسال اخیر دنبال کرده اند، برآیند این سیاست روسیه و رفتار آمریکا افزایش سطح چالش ها بین مسکو و واشنگتن است، یکی از مصادیق این موضوع امروز در سوریه دیده می شود. از طرف دیگر، آنچه آمریکایی ها در منطقه دنبال می کنند و در حال ایجاد یک فضای فو ق العاده روانی سنگین هستند، به شکست های آمریکا در منطقه و ایستادگی محور مقاومت در مقابل طرح های آ نها برمی گردد. این احتمال منتفی نیست که آمریکایی ها به بهانه هایی، اقدامات نظامی هم در سوریه انجام بدهند که برای جبران این شکست هاست.

بهانه حمله شیمیایی هم درشرایطی است که ارتش سوریه در منطقه بحرانی و مهم غوطه شرقی در حال به سرانجام رساندن مسئله تروریسم بود و با این اقدام و بازپس گیری غوطه شرقی، طرح آمریکایی ها در حال به هم خوردن بود. بر این اساس آن چیزی که از رفتار آمریکا در قبال روسیه دیده می شود، یک دشمنی آشکار است و روسیه در چارچوب منافع و امنیت ملی خودش به این دشمنی پاسخ می دهد، این سخن که اگر آمریکایی ها دست به اقدام نظامی بزنند با واکنش نظامی روسیه مواجه خواهد شد، در چارچوب چنین فضا و سیاست هایی است. تردیدی در این نیست که آمریکایی ها و صهیونیست ها و کشورهای مرتجع منطقه بنا داشتند نظام سوریه را طی ۶ ماه ساقط کنند، ولی جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی همراه با روسیه در برابر این طرح خائنانه وارد موضوع شدند. هرچند ورود روسیه در چارچوب سیاست و منافع ملی خودش بود ولی به نفع جبهه مقاومت تمام شد، لذا دشمنی آمریکا نسبت به دولت پوتین روز به روز زیادتر شده است و احتمال اینکه این دشمنی از مسیر اقتصادی و عملیات روانی و رسانه ای به سمت عملیات نظامی محدود کشیده بشود، منتفی نیست؛ البته روسیه به دنبال این نیست که با آمریکایی ها وارد یک درگیری و چالش نظامی شود، اما احتمال اینکه آمریکایی ها دست به اقداماتی بزنند و روسیه را مجبور به چنین  واکنشی کنند، بعید نمی دانم.

*عضو تیم مذاکر هکننده در اجلاس آستانه

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.