۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 595715

یکی از آژیرهای بلند امسال که بنظرم همگان صدایش را شنیده اند همین نتیجه محاسبات سازمان ثبت احوال است!

قدس آنلاین - گروه استانها - رقیه توسلی: همین که زنگ ها را به صدا درآورده و آمار داده، ایران ۱۷۵ هزار جدایی در سال نود و شش را در دفاترش مرقوم کرده است!

پس روی قصه ناگوار طلاق متمرکز می شوم و روی چرایی این پدیده! و آدم هایی را که در جریان پایان زندگی مشترک شان بوده ام، ورق می زنم و دلایل جدایی شان را!

و می رسم به نرخ صعودی این قضیه در میان دوست و همسایه و همکار و فامیل... این که چقدر در دهه های گذشته این روند که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید، حالا اوضاع دردناکی دارد در کمیت!

و عوامل اجتماعی و روانی و اقتصادی و فرهنگی و مذهبی قضیه را دسته بندی می کنم و دلایل مهم دخالت خانواده ها، خیانت، عدم تمکین جنسی، ضرب و شتم، فضای مجازی، اختلافات فرهنگی و اشتغال را از زبان خود زوجین مطلقه می شنوم.

و به جامعه ایرانی که به قول یک روانشناس در حال گذار از سنت به مدرنیته است، فکر می کنم. به زنانی که می گویند جدا شده اند چون مردانشان از مهارت های ارتباطی و کلامی و حل مساله برخوردار نبوده اند و به مردانی که زیاده خواهی و عدم حمایت مالی و روحی را دلیل نماندن شان عنوان می کنند.

دوستانی را زیر ذره بین می گذارم که بخاطر تحصیلات عالیه و توانایی اقتصادی و گاهاً خویشتن خواهی، دیگر مثل مادرانشان آنچنان تمایل به صبوری و گذشت ندارند و یا عده ای از آقایان پُرمشغله که خانه را فقط تبدیل به مکانی برای خواب و خوراک کرده اند.

رکورد طلاق در ایران شکسته شد و به ۱۷۵ هزار مورد رسید چون احترام به حریم خصوصی با رشد فضاهای ناخوشایند مجازی هرروز کمرنگ تر شد. چون سمینارها و رسانه ها و دست اندرکاران امور فرهنگی و تعلیمی آنچنان که باید آستین همت را بالا نزدند. چون ما معنای دوست داشتن های عمیق را به نسل مذکر و مونث مان تفهیم نکردیم. چون پیرو الگوهای غلط شدیم. ننشستیم از دعواها و کشمکش های طولانی مان، گره گشایی کنیم.

به شخصیت خاکستری در زندگی اکتفا کردیم و به عدم گفتگو مبتلا شدیم. برنامه های آموزشی در زندگی مشترک را از خودمان دریغ کردیم.

و بی آنکه از حقوق و آرمان و علایق و سلایق مان بگوییم و از تغییراتی که خواستارش هستیم، فقط به بریدن و رفتن فکر کردیم.

به آژیر بلند طلاق گوش می کنم و به دلایل جدایی آنانی که می شناسم و دوست شان دارم! به نجات زندگی مشترک زوجینی که انگار غافل اند از ماهرانه چسبیدن به مقوله ی گذشت...

نرخ طلاق در فرانسه و روسیه که ۵۰ درصد است و ایران که نزدیک به ۲۰ درصد را می خوانم و یک نفس عمیق می کشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.