معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در حاشیه نخستین همایش مهارت آموختگان کارآفرین، گفت: در سال جاری اگر نظام جامع آموزش فنی و مهارتی تدوین شود، ما به سمت نظام صلاحیت حرفه‌ای خواهیم رفت.

جزئیات اجرای طرح «ایران مهارت» برای دانش‌آموزان کشور

قدس آنلاین-معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در حاشیه نخستین همایش مهارت آموختگان کارآفرین، گفت: در سال جاری اگر نظام جامع آموزش فنی و مهارتی تدوین شود، ما به سمت نظام صلاحیت حرفه‌ای خواهیم رفت. چنان که افراد قادر خواهند بود مجموع تجارب، مدارک و سوابق حرفه‌ای خود را تبدیل به گواهینامه‌ای کنند که صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها را در درجات مختلف تأیید می‌کند.

سلیمان پاک سرشت در پاسخ به اینکه چه برنامه‌هایی برای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار دارید، به خبرنگار ما گفت: طبق توافق انجام شده بین سازمان فنی وحرفه‌ای با شورای اجتماعی کشور، قرار است طی برنامه‌ای در برخی استان‌ها همانند خراسان رضوی دستگاه هایی که در حوزه‌های دیگر با این بانوان مرتبط هستند، در همین مقوله مشارکت داشته باشند؛ زیرا چنانچه تنها به مهارت افزایی بانوان سرپرست خانوار توجه شده و سپس رها شوند، این مسئله کمکی به توانمندسازی آن‌ها نخواهند کرد. به این ترتیب با سازمان هایی که مثلاً در بافت‌های حاشیه نشین فعالیت دارند یا نهادهایی مرتبط با افراد آسیب پذیر هستند، ارتباط و تعامل ایجاد خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد:برای آموزش و مهارت افزایی بانوان نیازمند، برنامه‌ای مشخص، با مشارکت مشاوری آگاه در مقوله کارآفرینی و توانمندی زنان هستیم؛ از همین رو برای اجرای این برنامه باید در استان‌های مختلف بنابر شرایط موجود نیاز سنجی شود. البته تا پایان سال گذشته قدری در تخصیص اعتبارها تأخیر افتاد که در سال جاری تلاش می‌شود در مدت زمان کوتاهی با حضور کارشناسان و مشاوران در هر استان پروژه‌های ویژه‌ای را برای توانمندسازی بانوان پیاده کنیم.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تأکید بر رویکرد مهارت سازی در نظام آموزشی به خبرنگار ما گفت: طی فعالیت مشترکی که با آموزش وپرورش آغاز شده، قرار است طرح ایران مهارت اجرا شود. از همین رو در حین تحصیل به تناسب مقتضیات سنی و توانمندی‌ها به دانش آموزان فرصتی برای آشنایی با فضاهای کار  داده می‌شود. به این ترتیب دانش آموزان با فضاهای اشتغال آشتی کرده و از آن نگاهی که این گروه را فقط برای ورود به دانشگاه می‌خواهد، فاصله بگیریم.

دکتر پاک سرشت در ادامه افزود: نظام آموزش عالی نیز در تابستان سال جاری به طورجدی به این قضیه خواهد پرداخت؛ چنان که طی توافق صورت گرفته، دانشجویان در رشته‌های کارگاهی و کارآموزی این فرصت را پیدا کنند که در کارگاه‌های سازمان فنی وحرفه‌ای حضور یابند و سپس با دریافت گواهی مهارت افزایی این مسئله در رزومه تحصیلی آن‌ها لحاظ شود. همچنین در برنامه‌ها و مراحل آتی قصد داریم به گونه‌ای پیش برویم که در رشته‌های مرتبط همانند برق، دانشجویان واحدهایی را در مراکز ما سپری کنند که این واحدها نیز به ازای واحدهای دانشگاهی محاسبه شود. علاوه به این سازمان فنی وحرفه‌ای بزودی دفتری را در دانشگاه‌ها مستقرخواهد کرد تا دانشجویان با امکانات و رشته‌های مهارتی این سازمان آشنا شوند.

وی درجمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌ها و شیوه‌های مهارت افزایی سازمان فنی وحرفه‌ای تأکید کرد: بنابر تجربیات گذشته اینکه سازمان در هر فضایی که نیاز به مهارت افزایی وجود دارد، مرکزی بسازد، دیگر چندان مورد توجه نیست؛ زیرا پس از سپری شدن این دوره که گذار بوده و با وجود حجم تقاضاها و بیکاری  این مقوله خود تبدیل به مسئله خواهد شد. از همین رو به جای ایجاد مراکز ثابت آموزشی که نیازمند نیروی انسانی، تدوین چارت سازمانی و صرف هزینه و امکانات است به دنبال گسترش آموزش‌های سیار هستیم. به این ترتیب با مقایسه داده‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ این تغییرات مشهوده بوده، چنان که آموزش‌های مهارت افزایی در مناطق حاشیه نشین، میان گروه‌های آسیب دیده همانند معتادان بهبود یافته و البته برای گروه‌های روستایی و عشایری رشد داشته است.

گفتنی است: در حاشیه همایش یاد شده از طرح مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین طرح وقف در حوزه مهارت آموزی و اشتغال رونمایی شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.