یزد - بحران آب همیشه در یزد وجود داشته و ادامه خواهد داشت. انتقال آب از چشمه های کوهرنگ به استان یزد برای برخی از استان های همجوار این شائبه را بوجود آورده که این آب دربخش کشاورزی و صنعت استفاده می شود.طی چند روز اخیر تاسیسات آبی استان مورد تعرض قرار گرفت و باعث خساراتی به این تاسیسات شده و آب یزد نیز برای مدتی قطع شد.

آب انتقالی یزد از سرچشمه های کوهرنگ تامین می شود

گروه استانها - قدس آنلاین– سمیه شرف دینی :  معضل آب در شهرکویری یزد به نقطه بحران رسیده  صدای بی آبی استان را  متاسفانه مسئولان کشوری آنطور که باید و شاید نشنیده اند آبی که ازسرچشمه های کوهرنگ به استان یزد انتقال داده می شود با هزینه مردم انجام شده و سهم مردم یزد درتامین هزینه این انتقال بیشتر از دولت بوده سرچشمه ها ی کوهرنگ دراستان چهارمحال بختیاری است وفقط قسمتی ازخط انتقالی ازاستان اصفهانی که سنگ آهن صنایع فولادش را از معادن چغارت بافق و چادرملو یزد تامین می شود، عبور می کند.

یکی از نمایندگان استان اصفهان اخیرا از کاهش ۴۰درصدی آب انتقالی به یزد اظهارخوشحالی کرده و درجمع کشاورزان اصفهانی از این اقدام مقامات استان اصفهان تشکرمی کند اینجا یک سوال در ذهن  پیش می آید که مسئولان استان چه نقشی در این بین دارند که سهمیه آب انتقالی را کم و زیاد می کنند و وزارت نیرو در این بین چه کاری انجام می دهد؟

 تامین آب برای استان یزد ازمنابع خود استان نمی تواند چاره گشای بی آبی یزد باشد آبی که ازچشمه های کوهرنگ به استان یزد انتقال داده می شود برای مصارف بهداشتی و شرب مردم استفاده شده و مسئولان استان بارها اعلام کردند آبهای بی کیفیت استان که بعضا فاقد استانداردهای لازم هستند در بخشهای صنعت و کشاورزی استفاده می شود.

 ولی اینکه برخی از کشاورزان مناطق شرقی استان اصفهان به بهانه اینکه این آب انتقالی درصنعت کشاورزی استان مصرف می شود به تاسیسات آبی استان یزد  خسارت وارد می کنند جای بسی تامل است.

خسارت به تاسیسات آبی استان ودر پی آن قطعی آب انتقالی در چند سال گذشته به طور مرتب انجام گرفته و خسارات سنگینی به اموال بیت المال وارد شده است.  درچند روزگذشته بازاین اتفاقات تلخ تکرارشد وکسانی که باید پاسخگو باشند سکوت اختیار کرده اند.

با فرا رسیدن ماه  رمضان و همزمانی آن با فصل گرما نبود آب، می تواند روزهای سختی را برای مردم دیار دارالعباده رقم بزند و درروزهایی که تمام مناطق ایران ازبارش های بهاره سیراب شده اند استان یزد با پدیده گرد وغبارو طوفان های بهاره مواجه بوده وخشکسالی بشدت حیات یزد را تهدید می کند. پروژه های تبلیغاتی انتقال آب به یزد درصورت پیگیری های مداوم دریک بازده زمانی ۵ساله و یا چند ساله به اتمام می رسد و دراین بین تکلیف مردم استان یزد در این بی ظابی چه می شود؟  

بی آبی سرمایه گذاری دریزد را تحت تاثیر قرارمی دهد یزدی که جهانی شده وچشم انتظارگردشگران می باشد  بدون آب نمی تواند زنده بماند.

تعمیرات انجام شده و پمپاژ آب  از سرگرفته می شود 

عده ای بر این باورند که آب انتقالی به استان یزد در صنایع این استان مصرف می شود  ولی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در گفتگو با ما در این خصوص اظهارداشت: در حال حاضر آب مورد نیاز استان عمدتاً از منابع آب  زیرزمینی  استان و بخشی هم  از منابع آب انتقالی تأمین می شود.

محمد مهدی جوادیان زاده افزود: در بخش کشاورزی ۸۳ درصد آب مصرفی در استان  به مصرف  می رسد که کل آن از منابع  آب زیرزمینی تأمین می شود بخش شرب که ۱۱ درصد از کل آب استان در این بخش صرف می شود از دو محل منابع آب انتقالی و آب زیرزمینی تأمین می شود در حال حاضر مصرف آب استان در بخش شرب و بهداشت ۹۵ میلیون متر مکعب می باشد که ۶۵ درصد از این مقدار از آب انتقالی و ۳۵ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود بخش صنعت و خدمات نیز حدود ۶ درصد آب های استان را مصرف  می کنند که عمدتاً از منابع آب های زیرزمینی تأمین می شود.

وی  نیز با تائید تعرض چند روز گذشته عده ای به تاسیسات آبی یزد ابرازامید واری کرد تا ظهر امروز این تاسیسات تعمیر شده و پمپاژ آب به یزد از سر گرفته می شود.

سفر شبانه استاندار یزد به تهران

در پی وارد شدن خسارات  توسط کشاورزان مناطق شرقی اصفهان به تاسیسات آبی استان باعث شد استاندار یزد شبانه به تهران مراجعت نموده و دریک نشست ویژه با وزرای کشور و نیرو و دیگر اعضای شورای امنیت  جلساتی را برگزار نموده تا این معضل را بررسی نمایند.       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.