ایرانشهر-دهیار عیسی آباد از مسوولین میراث فرهنگی خواستار مرمت و بازسازی اتاق های موزه تهتال و ثبت این موزه در آثار ملی کشور شد.

موزه تهتال  در انتظار ثبت در آثار  ملی کشور

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، گل نساء مبارکی دهیار عیسی آباد در گفتگویی با خبرنگار ما  گفت :موزه تهتال  هشتم مرداد ماه سال۱۳۹۳ در ساختمانی به قدمت حدود هفتاد سال، از طرف دفتر امور روستایی، توسط داریوش مبارکی به منظور نگهداری از فرهنگ و پیشینه ، این موزه در عیسی آباد راه اندازی شد.

وی افزود:این موزه ابتدا در یک اتاق  بیست و چهار متری  افتتاح و به مرور سه اتاق دیگر به آن افزوده شد که یکی از اتاق های موزه  مربوط به اشیاء حصیری و در اتاقی دیگر که با فاصله از مجموعه  اصلی قرار دارد  اشیاء مختلف  از جمله سوزن دوزی، سکه دوزی ،سفال، زیور الات ، هنرهای دستی عشایر، ظروف قدیمی مختلف از جمله تار ،تاس، تیتل و... در این  مجموعه وجود دارند.

 دهیار  روستای عیسی آباد گفت :اثرها و اشیاء به نمایش درآمده در موزه،‌ آئینه‌ تمام‌نمایی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات گذشتگان و نیاکان ماست که آن را می‌توان پل ارتباطی میان گذشته، حال و آینده به شمار آورد.

دهیار عیسی آباد خواستار ثبت موزه عیسی آباد در اثرهای ملی کشور شد.

وی با بیان این که آثار و اشیاء  این موزه  به ۲۰۰سال قبل برمی گردد که این آثار تاریخی جذب گردشگران به این منطقه می شود افزود : عدم حمایت مسوولان جهت ثبت  این موزه  باعث نگرانی است و موضوع بعدی، بعد از ثبت ، نداشتن برنامه مناسب جهت حفظ  اشیاء و آثار تاریخی در عیسی آباد است ، روستای عیسی آباد دارای محوریت فرهنگی بوده که این ویژگی قابلیت به ثبت رسیدن آن در فهرست آثار ملی می تواند باشد.

مبارکی گفت : وجود موزه  و آثار تاریخی در این روستا موجب جذب گردشگر می شود و جذب گردش نیز میتواند منبع اقتصادی خوبی برای  به فروش رساندن صنایع دستی اهالی این روستا باشد.

وی افزود:  ارتباط فرهنگی میان موزه ها یکی از مهمترین راه هایی است که به بررسی شناخت فرهنگ ها می پردازد و موزه ها را از سکون و رکود بیرون آورده و پر بار می کند.

مبارکی در پایان  ضمن تقدیر و تشکر از صاحب گل صالحی فرماندار شهرستان  نیکشهر و فرامرز دانش بخشدار بخش لاشار (اسپکه) که همکاری تنگاتنگی در رابطه با رفع مسایل و مشکلات  مردم این روستا علی الخصوص موزه دارند و از مسوولین میراث فرهنگی خواستار مرمت و بازسازی اتاق های موزه و  ثبت این موزه در آثار ملی  کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.