زاهدان- در سال های اخیر ورود دام قاچاق از مرزهای شرقی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله شیوع بیماری و بیکاری در کشور شده است

قاچاق دام بلای جان صنعت گوشت کشور

قدس آنلاین- گروه استانها- بابک رحیمیان: در حالی ماه ابتدایی سال ۹۷ که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام (حمایت از کالای ایرانی ) نام‌گذاری شده است را پشت سر می گذاریم که ادامه قاچاق دام از مرزهای شرقی کشور صنعت گوشت این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

قاچاق دام از آن سوی مرزها بویژه کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان به داخل کشور است و سیستان و بلوچستان به خاطر دارا بودن مرزهایی مشترک( مرز میرجاوه،پیشین،میلک،ریمدان و کوهک) از این قضیه استثنا نیست.

در سال های اخیر ورود دام قاچاق از مرزهای شرقی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله بیماری و بیکاری در کشور شده است. یکی از مسائل مهم قاچاق دام شیوع بیماری و ویروس هایی همچون تب کریمه کنگو،تب برفکی،طاعون نوشخوار کنندگان، شاربن و تب مالت است که سالیان گذشته منجر به مرگ چندین نفر شده است.

گرچه اقدامات انجام شده از سوی دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های دامی موثر بوده اما نکته قابل ذکر ، مقابله با قاچاق دام آن هم در طولانی ترین مرزهای کشور با افغانستان و پاکستان است.

افزایش ۴۱درصدی کشف قاچاق

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: حجم آمار قاچاق دام در استان قابل توجه است و کشفیات دام قاچاق در سال ۹۶ ؛ ۵ هزار و ۳۹ رأس بوده است که این رقم نسبت به سال ۹۵ افزایش ۴۱ درصدی داشته است که نشان از افزایش آمار قاچاق در استان است.

محمد شریف خالقی افزود: در استان قاچاق دام گاو و شتر بیشتر از طریق مرزهای خشکی پاکستان است و با توجه به اینکه نظارت‌های جدی از سوی ارگان های مرتبط صورت می گیرد قاچاقچی از هر فرصتی برای جابه‌جایی دام استفاده می‌کند .

کشتار دام قاچاق به ندرت در استان انجام می‌گیرد و کسانی که به دنبال سود هستند دام خود را به دیگر استان‌های کشور می‌برند همچنین طبق آمار پشتیبانی تولید گوشت، این دام ها در استان های یزد ، قم و اصفهان به فروش می رسد.

وی در خصوص ممانعت واردات دام از سوی کشورهای همسایه بویژه پاکستان افزود: در سال گذشته در حوزه واردات دام محدودیت های از سوی این کشورها صورت گرفت به نوعی که در تقابل با واردات دام از پاکستان مامورین مرزی ممانعت ایجاد کرده اند که با توجه به زیرساخت های موجود در سیستان و بلوچستان و ایجاد ظرفیت های کشتار دامی و دامداری باید رفتار مناسب تری برای تامین در استان و کشور براساس سند ۵۰ هزار تن گوشت مصوبه ستاد تنظیمات در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره بر اینکه واردات شتر در سال ۹۵ صفر بوده است عنوان کرد: با تلاش های انجام گرفته در سال ۹۶ واردات شتر بعد از ۳ سال توقف مجدد عملیاتی شد و خوشبختانه واردات شتر در سال گذشته به ۸ هزار و ۸۸۴ نفر شتر رسیده است که با تمهیدات انجام گرفته از سوی دامپزشکی کشور و استان شتر تبدیل به گوشت شد و حدود ۲ هزار و ۱۰۲ تن گوشت در حال استحصال شتر وارده داریم .

واردات  دام از طریق دریا

خالقی ادامه داد: در سال ۹۶ صادرات شتر زنده بومی به ۷ هزار و ۶۹۳ نفر رسیده است و در سال ۹۷ به دنبال این هستیم تا پس از قرنطینه شتر وارداتی در صورتی که کشتار در استان انجام نگیرد به کشور انتقال پیدا کرده که تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شده است.

وی از واردات دام از طریق دریا خبر داد و گفت: اولین محموله ۵ هزار نفری شتر از مسیر دریا اخذ مجوز شده است که انجام این کار سبب رفع محدودیت های کشورهای همسایه و راه های خاکی از مرزها می‌شود.

خالقی در ادامه بیان کرد: قبلا واردات دام محدود به دو کشور افغانستان و پاکستان بوده در حالی که با واردات دام از طریق دریا مبدأ کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آفریقایی است.

وی عنوان کرد: واردات دام از طریق دریا طبق ضوابط استان و کشور صورت می‌گیرد که در صورت ورود مناسب سرمایه گذاران در حوزه دامداری و دامپروری در سال جاری می‌توانیم شاهد ایجاد اشتغال ۱۵ هزار نفری در استان در حوزه دام و تولید گوشت باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت واردات دام از طریق دریا سلامت دام در مبدأ و مقصد است افزود: دام وارداتی به چابهار آمده و پس از قرنطینه و تایید سلامت دام برای کشتار فرستاده می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه چرا پلاک کوبی دام ها تاکنون محقق نشده می گوید : استان سیستان و بلوچستان به عنوان استان پایلوت در کشور اقدام به پلاک کوبی دام ها کرده است که به دلیل مسائل اعتباری این کار با تاخیر انجام گرفت و خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دام ها پلاک کوبی شده است و با توجه به زایش دام ها این اقدام باید تداوم داشته باشد تا موثر واقع شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در سال جاری هدف گذاری کرده ایم تا پربار دام غیربومی در استان با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی تحقق یابد که این زیرساخت ها در حوزه سیستان از ابتدای سال ۹۶ انجام گرفته و امیدواریم در سال ۹۷ در جنوب استان و بخش‌های از بلوچستان نیز صورت گیرد تا کمک بزرگی در زمینه تولید گوشت،ظرفیت اشتغال و افزایش دام مولد باشد.

خالقی با اشاره بر اینکه سیستان‌ و بلوچستان تنها استان کشور بوده که مصرف گوشت خود را از طریق کشتار دام بومی مدیریت می کند افزود: بیش از ۹۰ درصد تولید گوشت واردات از استان خارج می‌شوند.

محمد شریف خالقی با اشاره به قول استاندار وقت مبنی بر سند تولید و تأمین ۵۰ هزار تن گوشت در کشور از منشأ واردات عنوان کرد: ۱۲ نیم هزار تن از سند ۵۰ هزار تن واردات و تامین گوشت کشور محقق شده است که در واقع ۲۵ درصد از این سند تحقق پیدا کرده و ۷۵ درصد باقی مانده با واردات دام از طریق دریا به خوبی میسر می‌شود .

وی همچنین در خصوص واردات دام در سال ۹۶ اذعان داشت: واردات گاو ۷۳ هزار و ۳۲۴ رأس ، واردات شتر ۸ هزار و ۸۸۴ نفر، گوسفند و بز نیز ۲۰۰۴ رأس بوده است که رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.