۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
کد خبر: 595948

جوین_ فرماندار شهرستان جوین با همراهی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری در یک گفتگوی اختصاصی وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و کشاورزی شهرستان جوین را تشریح کردند.

تشریح وضعیت سیاسی و اجتماعی شهرستان جوین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فرماندارشهرستان جوین به همراهی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری در یک گفتگوی اختصاصی وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و کشاورزی را تشریح کردند.  

حسین جمشیدی گفت: شهرستان جدید التاسیس جوین با وسعت تقریبی ۱۷۰۹کیلومتر مربع در ۵۷ درجه و ۳۶ دقیقه طول و ۳۶ درجه و ۴۰ دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده و با شهرستان جغتای در غرب، شهرستان سبزوار در جنوب، شهرستان خوشاب در شرق و اسفراین در شمال هم مرز است.  

وی خاطر نشان کرد: از نظر سیاسی مردم خون گرم جوین از بدو پیروزی انقلاب حضور چشم گیری در انتخابات از خود نشان داده و پیروی از رهنمود های ولی امر مسلمین را الگوی خویش قرارداده اند.  

رئیس شورای اداری شهرستان جوین گفت: این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و عطاملک با ۲ نقطه شهری نقاب و حکم آباد با ۵۵۲۰۰ نفر جمعیت که حدود ۴۰ درصد در نقاط شهری و ۶۰ درصد در روستاها ساکن هستند.  

جمشیدی اضافه کرد: ۹۵ در صد جمعیت شهری و روستایی از آب آشامیدنی لوله کشی و ۱۰۰ درصد جمعیت شهرستان از برق و حدود ۷۰ درصد جمیت شهری و روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند و تا پایان سال ۱۰۰ درصد مرم شهرستان جوین از نعمت گاز بهره مند خواهند شد، همچنین از نظر ارتباطی تلفن همراه اول و تلفن ثابت در سطح شهرستان مشکل خاصی وجود ندارد.  

نماینده عالی دولت یاد آور شد: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در مسیر مواصلاتی خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و شمال، شاهد رفت و آمد بسیار زیاد در خود می باشد، از طرفی با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در شمال رشته کوههای جغتای و نزول بارش های زمستانی دارای آب فراوان و خوشگوار و زمین حاصلخیز است که باعث رونق کشاورزی و کشت غلات(گندم، جو، ذرت) دانه های روغنی (کنجد و کلزا) چغندر قند و سیفی جات مانند هندوانه، خربزه، خیار و گوجه فرنگی و پیاز شده است و با عنایت به این مزیت ها به نگین سبز خراسان رضوی شهرت دارد، وجود رشته کوههای اطراف باعث بوجود آمدن طبیعت بسیار زیبا و جذاب و دارای آبشار ها و دره های مشجر و چشم انداز های فوق العاده زیبایی شده است، هر چند با ورود تکنولوژی جدید چاههای عمیق بسیاری از قنوات خشک شده است، اما هم اکنون نیز بیش از چهل قنات فعال وجود دارد که در کوهپایه ها قرار گرفته است، ضمن این که خشکسالی های اخیر کشاورزان منطقه را نگران کرده است.  

جمشیدی تاکید کرد:  ورود به شهرستان جوین، از مسیر سبزوار با هوای خشک کویر خداحافظی کرده، رطوبت هوا ریه ها را نوازش می دهد و آبشار زیبای بید و سپس روستای کوهپایه ای بید اولین چشم انداز زیبایی است، که شاهد آن خواهید بود، با رسیدن به چهار راه برغمد مسیر به چهار طرف ادامه پیدا می کند، در شرق به خوشاب در غرب به جغتای و در شمال به مرکز شهرستان جوین و همچنین شهرستان اسفراین ادامه پیدا می کند، روستای هدف گردشگری بیدخور، سد یام و بوم گردی بحر آباد و ۷ معصوم کروژده در مسیر مواصلاتی جغتای و در کوهپایه محل استراحت و تفریح و ورزش و ماهیگیری خستگی سفر را از تن هر مسافری می زداید.  

نماینده عالی دولت تصریح کرد: کارخانه های جمکو (ماشین های الکتریکی)  فولاد، کارخانه آرد، اسید سیتریک و کارخانه قند، جوین را تبدیل به قطب صنعتی نموده است و توسعه صنعت در شهرستان جوین گام های موثری برای پیشرفت صنعتی و ایجاد اشتغال خواهد داشت.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین گفت: بناهای تاریخی امامزاده هفت معصوم روستای کروژده، شهر تاریخی آق قلعه، مسجد باستانی آق قلعه، امامزاده قاسم روستای سیرغان، شیخ نجم الدین کبری روستای زیر آباد، شیخ سعد الدین حمویه روستای بحر آبا و معین الدین جوینی روستای انداده. که همگی بازمانده پس از حمله مغول هستند و هر کدام  ویژگی های منحصر به فرد و چشم انداز زیبایی دارند.  

محسن سلاطینی خاطر نشان کرد: همه این موارد دارای جذابیت خاصی برای  بازدید گردشگران داخلی و خارجی می باشد.  

وی تاکید کرد: در شهرستان جوین چندین محوطه چند هزار ساله قرار دارد که از آن جمله می توان به شهر کهنه رحمت آباد تپه های احمد آباد، تپه ابراهیم آباد، تپه های زنجیره ای کلاته عرب، تپه تاریخ خرم آباد، تپه تاریخی قوش تپه، بفره بالا، تپه بیسجرد، تپه و محوطه تاریخی نارنج قلعه روستای انداده، محوطه تاریخی بحر آباد، محوطه تاریخی زیر آباد و سیرغان را نام برد.  

سلاطینی اضافه کرد: اقامتگاه بوم گردی روستای بحر آباد میتواند مسافران خسته را چند روزی میهمان کند و با پذیرایی انواع غذاهای سنتی و جدید خاطره ای بیاد ماندنی بر جای گذارد، وجود رستوران های مختلف در مسیر مواصلاتی و غذاهای تازه آن هر مسافری که یکبار میهمان شده باشد، تبدیل به مشتری دائمی می نماید، خصوصا رانندگان تریلر و کامیون سعی می کنند، حتما مسیر را طوری تعیین کنند، که نهار یا شام را مهمان مردم مهمان نواز شهرستان جوین باشند.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری یاد آورشد: همچنین وجود مساجد و حسینیه های بین راهی در کنار جاده های شهرستان جوین میتواند مسافران اتوبوس ها و تور های گردشگری را پذیرا باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.