بجستان_ مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: شعار امسال رهبر فرزانه انقلاب در زمینه اشتغال بسیار بجا و مفید حال امروز کشور بوده و همه باید در این زمینه تلاش کنیم و برخی شهرستانها از جمله بجستان در این زمینه کارهای خوبی انجام داده و سر آمد هستند.

بجستان جزو شهرستان های سرآمد استان در زمینه جذب اعتبارات بوده است

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، محمد سنجری مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی ظهر امروز در کارگروه کار تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری گفت: در سالی که رهبر انقلاب بحث اشتغال را شعار سال قرار دادند فرصت خوبی است تا همه تلاش کنیم و بر اساس چشم اندازهای رهبر فرزانه نگاهمان را به این مسئله معطوف داریم.

وی افزود: این مسئله مهمی است که همه آحاد جامعه را شامل می شود و با توجه به این مشکل مهم باید برنامه ها را حول این محور عملیاتی کنیم در این لطف رهبر و نگاهی است که ایشان به کارگران و کالای ایرانی که باعث تولید و اشتغال خواهد شد دارند.

سنجری با تاکید بر اینکه یک شعار رونق تولید، حفظ اشتغال و ایجاد فرصتها را می تواند در بر داشته باشدگفت: با توجه به اعلام دولت در سال جاری بالغ بر یک میلیون و سی وسه هزار در سطح کلان و در سطح استان ۱۱۰ هزار فرصت شغلی باید ایجاد گردد و علاوه بر این باید برنامه های سال ۹۶ نیز که تدوین شده دنبال و پی گیری شود.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تاکید کرد: برای آماده کردن بستر باید اعتماد به نفس جوانان را بالا برده و بستر کار را نیز فراهم نماییم  که البته در سال گذشته استان بالغ بر ۹۵ درصد و بجستان ۱۳۰ درصد برنامه اشتغال را پی گیری و ۳۷۰۰ نفر در استان مشغول به کار شده اند.

 سنجری با تاکید بر اینکه هر واحد صنفی اگر حداقل یک نفر را به کار گیرند، اظهارداشت: بحث کار ورزی فارغ التحصیلان نیز باید با تخصص و مهارتشان بوده که البته در این زمینه ما خلاء هایی داریم که آن فقدان مهارت است و نیاز بازار کاربا این خلاء که فراهم کردن زمینه اشتغال می با شد سنخیتی ندارد.

وی گفت: بنگاههای اقتصادی اگر جذب کارگر کنند دولت ضمن همکاری حق بیمه دوساله را پرداخت می نماید ولی بیشتر تلاش بر این است که مشاغل خانگی و خرد مورد حمایت قرار گرفته تا یک فرد در کنار خانواده تجارب خود را نیز بتواند منتقل و همه افراد خانواده را به کار گیرد.

 سنجری با اذعان به اینکه هر شهرستانی که بتواند اعتبارات خود را در این جهت زودتر جذب نماید از اعتبارات دردسترس مبالغ دیگر ی اختصاص خواهد یافت گفت: سهم استان در سال گذشته از اعتبارات اشتغال ۴۱ میلیاد تومان و بجستان ۹۱۰ میلیون که صددرصد اعتبارات جذب شده و ۲۰۰ میلیون هم از اعتبارات شناور به بجستان اختصاص داده شده است.

وی بجستان را اولین شهرستانی در استان دانست که توانسته قبل از مهلت قانونی آخر خرداد جذب اعتبار کند و گفت: بخش تعاون در این زمینه کمک بیشتری می تواند داشته باشد زیرا اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی که مد نظر دولت نیز می باشد را می تواند پشتیبانی کند ودر سال جاری سهم بجستان نه میلیارد و نهصد میلیون تومان برای ایجاد اشتغال از تبصره ۱۸است و باید روستائیان را در این زمینه هدایت کنیم که اگر نمی توانند از اعتبارات روستایی استفاده کنند به طرف تبصره ۱۸ هدایت شوند.

حسین ابراهیمی فرماندار شهرستان بجستان در این نشست ضمن تاکید بر حمایت از کالای ایرانی به وضعیت جغرافیایی شهرستان بجستان پرداخت و اظهار کرد: وظیفه ماست برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تقویت اشتغال و مصرف کالای ایرانی حمایت کنیم.

وی در ادامه به ارائه گزارش فعالیت حوزه اشتغال شهرستان در سال ۹۶ پرداخت و اذعان کرد: در سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال در شهرستان بجستان رقم خورد و اولین طرح مشارکتی کشور که در سال ۹۵ کلنگ زنی شده بود و پس از یک سال با ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر آغاز به کار کرد. و همچنین صنایع بسته بندی ارفعی نیز اشتغال برای ۳۰ نفر را در سال ۹۶ و بصورت مستقیم در این شهرستان ایجاد کرد.

ابراهیمی ضمن ارائه گزارشی از اعتبارات سال ۹۶ در حوزه تولید اشتغال در شهرستان  بجستان عنوان کرد: اعتارات حوزه مشاغل خانگی در سال ۹۶ مبلغ ۷۱۰ میلیون تومان بود که جدا از جذب کل مبلغ موفق شدیم ۲۰۰ میلیون تومان نیز از محل شناور استان در این خصوص جذب داشته باشیم.

وی ادامه داد:  کمیته امداد امام خمینی ره نیز حدود ۴میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان اعتباردرحوزه اشتغال داشت که با کمک کارگروه اشتغال شهرستان وبانکهای عامل  صد درصد اعتبارات فوق جذب وتوزیع شد، اعتبارات بهزیستی نیز ۵۸۵ میلیون تومان بود که با توجه به جذب ۱۰۰ درصد اعتبارات سال ۹۶ خود مبلغ ۵۰ میلیون تومان دیگر از محل شناور هم جذب  وتوزیع شد و در مجموع در بهزیستی نیز درسال ۹۶ اعتبارات اشتغال  به۶۳۵ میلیون تومان رسید. در حوزه مهارت آموزی نیز با توجه به سهم ۴۰ نفری شهرستان با تلاش فنی وحرفه ای عملکرد شهرستان به ۱۲۵ درصد رسید.

ابراهیمی در ادامه افزود: علاوه بر اعتبارات فوق با سفر ریاست  شعب بانک ملی به شهرستان بجستان در پایان سال ۹۶ تعداد ۹  طرح متقاضی تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ملی به بانک معرفی شده است که تاکنون دو طرح موفق به دریافت تسهیلات شدندو هفت طرح دیگر در مرحله تکمیل پرونده ها بوده که نیاز به تسریع در این بخش است وهم متقاضی وهم بانک باید در این خصوص پیگیری وهمکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار بجستان به سهم شهرستان در بخش ایجاد اشتغال روستایی پرداخت و گفت: در سال ۹۶ سهم شهرستان بجستان  ۹ میلیاردو ۹۰۰ میلیون تومان ازمحل تبصره ۱۸ اشتغال فراگیر و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در اشتغال روستایی است میباشد که با توجه به مهلت جذب اعتبار تا نیمه اردیبهشت پرونده افرادی که از طریق سامانه کارا ثبت نام نمودند توسط دستگاههای اجرایی مربوطه در حال بررسی است و۱۰ پرونده نهایی شده در هفته آینده به بانک معرفی خواهند شد.

وی گفت از مجموع ۱۶۰ هزار شغل هدف گزاری شده در استان سهم شهرستان بجستان ۸۵۸ شغل بوده که تا کنون برابر آمار روز سامانه رصد تاکنون  ۷۴۷ نفر ثبت این سامانه شده وعلاوه برآن نیز مواردی وجود دارد که در سامانه ثبت نگردیده اند.

ابراهیمی در ادامه از محدودیتهای موجود در توزیع اعتبارات مذکور از جمله محدودیت زمانی بررسی طرحها وپرداخت اعتبارات، محدودیت رسته ها وعدم پوشش برخی تقاضاها از جمله حوزه معادن و... ومشکلات مربوط به سامانه رصدو ناچیز بودن اعتبارات اشتغال روستایی انتقاد نمود وگفت: درصد سود وامهای اشتغال فراگیر و یا همان تبصره ۱۸ انگیزه را کم کرده است و این خود زمینه ای شده است تا استقبال کم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.