ترامپ و دولت‌های اروپایی با تکرار ادعاهای خود مبنی بر استفاده دولت اسد از تسلیحات شیمیایی و مقصر دانستن ایران و روسیه در حمایت از وی، سعی دارند دور جدیدی از طرح ایران هراسی و به تبع آن افزایش تحریم‌ها و تهدیدات را مستقیماً و یا غیر مستقیم با حملات موشکی به مناطق سوریه کلید بزنند؛ چنان که مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا با اشاره به حمایت‌های ایران و روسیه از دولت سوریه گفت: اسد و حامیان آن نباید اراده ما را در مبارزه با دولت سوریه مورد آزمون قرار دهند.

خوش خدمتی تروئیکا به آمریکا

قدس آنلاین-منابع خبری از برنامه‌ریزی‌های سه کشور اتحادیه اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه)، برای اعمال تحریم‌های جدید به بهانه فعالیت‌های ادعایی تهران در سوریه خبر دادند.

رسانه‌های خارجی گفته‌اند که دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی در هفته‌های گذشته برای متقاعد کردن اعضای این اتحادیه برای پیشبرد طرح تحریم‌ها لابی کرده‌اند، اما با مقاومت اتریش، قبرس، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئد رو به رو شده‌اند.

پایگاه خبری پولیتیکو طرح تحریم‌های جدید را با هدف منصرف کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از باطل کردن «برنامه جامع اقدام مشترک»، موسوم به «برجام» یا همان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ عنوان کرده است.

 بر این اساس، در نشست‌هایی که در هفته‌های گذشته انجام شده پاریس، برلین و لندن فهرستی از ۱۵ موسسه و فرد که به ادعای آن‌ها در فعالیت‌های ایران در سوریه نقش دارند تهیه کرده و خواستار تحریم آن‌ها شده‌اند. با توجه به اینکه اولتیماتوم برجامی ترامپ در (۱۲ می، برابر با ۲۲ اردیبهشت) به پایان می‌رسد، دولت‌های اروپایی بر این نظر هستند تا ترامپ را به تداوم توافق برجام مجاب کنند.

به گزارش رویترز در فهرست تحریم‌های جدید پیشنهادی نام افرادی دیده می‌شود که یا با برنامۀ موشکی ایران و یا با حضور این کشور در سوریه در ارتباط هستند.

پس از ناکامی مقامات اروپایی برای محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کشرومان با اقداماتی همچون سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، مطرح می‌شود که با تحریم کشورمان بتوانند ترامپ را متقاعد کرده و نگرانی‌های وی و جامعه جهانی را در خصوص قدرت موشکی ایران برطرف کنند و لزومی برای خروج از برجام وجود ندارد و با تحریم‌های جدید ایران مهار می‌شود.

این در حالی است که عباس عراقچی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که اروپایی‌ها خواهان حفظ برجام و باقی ماندن لغو تحریم‌ها هستند و آن‌ها توجه دارند که منطبق با برجام، باید تمامی موارد لغو تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند و ایران از مزایای لغو آن‌ها منتفع باشد. بدین ترتیب عملاً شاهدیم که اروپایی‌ها نه تنها به دنبال لغو تحریم‌ها نیستند بلکه از سوی دیگر با در پیش گرفتن رفتارهای متناقض سعی می‌کنند محدودیت‌های دیگری را به بهانه راضی نگه داشتن ترامپ به ایران اعمال کنند.

پیام واحد ایران به غرب

گرچه تصویب این تحریم‌ها، نیازمند رأی مثبت تمام ۲۸ عضو اتحادیه اروپاست، اما دولت هایی همچون ایتالیا اعمال چنین تحریم‌هایی را برای اقناع ترامپ جهت خارج نشدن از برجام کافی ندانسته و بر به خطر افتادن پیوندهای تجاری اروپا با ایران تاکید دارد.

تمامی تلاش‌های ترامپ و هم پیمانان اروپایی وی درحالی با جدیت دنبال می‌شود که در داخل ایران پیام واحد در عدم مذاکره بر سر منافع ملی و برنامه موشکی برای طرف غربی مخابره شده و با توجه به این شرایط، اروپایی‌ها مرحله تشدید تحریم‌ها را برای تن دادن ایران به خواسته آنان از سر گرفته‌اند.

علاوه بر این، ترامپ و دولت‌های اروپایی با تکرار ادعاهای خود مبنی بر استفاده دولت اسد از تسلیحات شیمیایی و مقصر دانستن ایران و روسیه در حمایت از وی، سعی دارند دور جدیدی از طرح ایران هراسی و به تبع آن افزایش تحریم‌ها و تهدیدات را مستقیماً و یا غیر مستقیم با حملات موشکی به مناطق سوریه کلید بزنند؛ چنان که مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا با اشاره به حمایت‌های ایران و روسیه از دولت سوریه گفت: اسد و حامیان آن نباید اراده ما را در مبارزه با دولت سوریه مورد آزمون قرار دهند.

تحریم‌های جدید، امتیاز خواهی اروپا

جواد کریمی قدوسی بر این باور است که تروئیکای اروپایی برای اینکه هر روز فرصت رجز خوانی داشته باشند، اسامی چندین شرکت و افراد را در فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کنند. متهم کردن ایران در دخالت مسائل منطقه‌ای در حالی است، کاری که کشورمان انجام می‌دهد انتقال تجربه توسط کارشناسان به کشورهای همسایه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: اروپایی‌ها در مذاکرات با مقامات دیپلماتیک کشورمان مبنی بر اینکه چه آمریکا در برجام بماند یا خارج شود، حرف صریح خود را درباره اعمال تحریم علیه ایران تکرار کرده‌اند. آن‌ها آشکارا می‌گویند اگر می‌خواهید در برجام با شما همکاری کنیم باید امتیاز بدهید و رفتن بشار اسد، تضیعف انصارالله و قطع برنامه موشکی خواسته صریح آن‌هاست.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: طی یکی دو هفته آینده اجلاسی در اروپا به نام «ایران در بحران» تشکیل خواهد شد که هدف برگزاری این است که چون ایران در حال فروپاشی است و نگرانی در این باره وجود دارد باید برای آن زمان اقداماتی پیشنهاد داده شود، در حالی که عده‌ای هم در داخل بر طبل این ادعا می‌کوبند و تمامی این برنامه ریزی‌ها در نهایت برای این است به باجی که می‌خواهند برسند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.