تربت جام ـ مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با تاکید بر استحکام بخشی فضای بیرونی آرامگاه قاسم انوار گفت: فضای گنبدی این آرامگاه باید بازسازی شود تا از استهلاک این فضا جلوگیری شود.

آرامگاه قاسم انوار تربت جام، نیازمند استحکام بخشی است

ابوافضل مکرمی فر، که صبح امروز دوشنبه در مجموعه تاریخی روستای لنگر تربت جام حضورداشت به خبرنگارقدس آنلاین گفت: باید برای اولویت استحکام بخشی این ابنیه تاریخی برنامه ریزی کرد و آنچه را که ضرورت دارد تا زودتر بازسازی انجام  شود پشت بند سازی  و گنبد آرامگاه است که لازم است در سال جاری عملیات اجرایی انجام شود.

وی گفت: طرح مصوب باید اجرایی شود و در صورت ارائه طرح محوطه ساز جلسه اضطراری در استان تشکیل خواهد شد و با همکاری خیرین و اداره میراث فرهنگی نیز کمک هایی انجام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به مشکلات معماری این بنا اشاره کرد و گفت: رفع و استحکام بخشی این بنا اولویت است و همزمان با  گنبد آرامگاه عملیات مرمت نیاز دارد و این مرمت حدود دو سال زمان نیاز خواهد داشت. لازم است که هیات امناء در تسریع این پروژه همکاری لازم داشته باشند هرچند که در سال گذشته از سوی خیرین و هیات امناء کارهای خوبی انجام شده است.

مکرمی فر گفت: این بنا سه مرحله عملیات اجرایی نیاز داشته که یکی تثبیت بنا، بام سازی و استحکام بخشی پشت بنا و دیگری محوطه سازی است.

وی اظهارداشت: برای درآمد زایی و حفظ بنا میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه  می تواند با این آرامگاه همکاری داشته باشد تا روند بازسازی بیشتر شتاب گیرد.

 قاسم انوار از نوادگان امام  موسی کاظم (ع) و از عارفان قرن هفتم هجری است که آرامگاهش در خرگرد کهن جام از توابع بخش مرکزی و در روستای لنگر واقع شده است وبیش از ۷۰۰سال قدمت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.