اهواز_اهالی «روستای فالح» منطقه «سادات حسینی دهدز» باوجود مجاورت با دریاچه سد کارون۳، این روزها با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

تشنگی در کنار بزرگترین دریاچه سد کارون۳

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ منطقه سادات حسینی در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب بخش دهدز، شهرستان ایذه در حاشیه رودخانه کارون استقرار دارد و متشکل از ۹۰۰ خانوار است و این منطقه دارای چند روستا ﻭ ﺁﺧﺮﻳﻦ منطقه ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ایذه ﺩﺭ ﻣﺮﺯ استانهای چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد محسوب می شود.

دغدغه آب را به دل می کشیم

زینب حسینی از اهالی این منطقه در گفت و گو با خبرنگارقدس آنلاین با اشاره به اینکه این روزها دچار کمبود آب شده اند، می گوید: به عنوان زن خانه تا آب در دسترسم نباشد نمی توانم بخوبی کارهای منزل را انجام دهم با اینکه در کنار سد کارون سه هستیم اما دغدغه آب را به دل می کشیم.

محمد حسینی در همین باره  اظهار می کند: کارم کشاورزی است وقتی آب به خوبی به دست ما نرسد ثمره ای کاشت نداریم. امیدوارم مسئولان به داد ما روستانشینان برسند اگر حرفه ای دیگر را داشته ام؛ قطعا در روستا نمی ماندم.

روستاهای سادات حسینی تحت پوشش شرکت آبفار روستایی خوزستان نیستند

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی خوزستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه روستاهای سادات حسینی تحت پوشش ما نیستند و به صورت خودگردانند، اذعان می کند: با این حال به درخواست اهالی روستاها جهت تامین آب شرب آن ها نیز این شرکت در حال انجام سیار آبرسانی است.

علیداد کیانی با اشاره به اینکه در این منطقه ۱۶ روستا وجود دارد و توسط خود دهیاری ها مدیریت می شوند؛ می گوید: فاز مطالعات آن انجام شده و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب خوزستان از منطقه مذکور بازدید کردند و نقشه برداری ها نیز انجام شده اما متاسفانه بدلیل بالا بودن هزینه پروژه و عدم تامین اعتبارات لازم هنوز به فاز اجرا نرفته که مدیرعامل شرکت مهندس درویشعلی کریمی در تلاش است تا درصورت امکان این پروژه که بالغ بر ۸ میلیارد تومان است در اعتبارات صندوق توسعه امسال قرار بگیرد .

یک هزار روستا زیر نظر آبفار روستایی نیستند

او ادامه می دهد: از ۴۰۱۵ روستا، نزدیک به ۳ هزار تا از این روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان هستند و یک هزا دیگر نیز زیر نظر ما نیستند؛ یا به صورت خودگردان یا تحت پوشش امور عشایر استان و یا شرکت های دیگر قرار دارند و انتظار می رود در سال جاری با اجرای پروژه‌ های در دست اقدام تحول خوبی در تامین و توزیع آب شرب روستا ها در استان ایجاد شود .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرار بود طبق توافق ریش سفیدان و بزرگان منطقه یک خط دو اینچ به طول ۷ کیلومتر  از روستای «ملاح»   به  روستای «فالح» از طریق شرکت آب و فاضلاب روستایی انجام شود و حتی بخشی از لوله ها به روستای «ملاح» منتقل شدند، توضیح می دهد: متاسفانه بنا به نظر کارشناسان که از محل بازدید کردند، بدلیل بعد مسافت و افت فشار در روستای «ملاح سادات حسینی» امکان پذیر نیست و مردم آنجا  درخواست تامین آب از خود روستا را داشتند ولی ما نمی توانستیم چنین کاری را انجام دهیم؛ آب آنجا جوابگو نیست و باید از سرشاخه‌های چشمه های بالادست تامین کنیم؛ خط انتقال و شبکه توزیع نیاز به تعویض دارند  و تنها سیستم جدیدی لازم دارند که راه اندازی کنیم تا تامین آب بطور کافی و مطابق با استاندارد و کافی به این روستا  برسد و برخوردار شوند.

پیشگیری قبل از بحرانی شدن وضعیت روستاها

بخشدار دهذر شهرستان ایذه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط باموضوع با اشاره به اینکه اهالی روستا «فالح» کارشان کشاورزی و دامداری است، اظهار می کند: این کمبود آب ناشی از خشکسالی که در حال حاضر حاکم است. همچنین از سوی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خوزستان وعده شده که این معضل حل شود اما هنوز که هنوز است؛ درگیر آن هستیم.

جحت الله خسروی در پاسخ به اینکه فکر می کند امسال این معضل برطرف شود، ادامه می دهد: درست است زیر نظر آب و فاضلاب روستایی خوزستان نیست اما نباید از آن شانه خالی کنند، قرار بود سال گذشته برای این معضل برنامه داشته باشند که نیامدند و اعلام کردند امسال انجام می شود.

او تصریح می کند: از مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خوزستان خواهش داریم تا قبل از تابستان فکری به حال روستاهای «فالح» و «حاجی کمال» که اکنون دچار کم آبی اند کنند؛ چرا که این فصل دچار بحران آب می شوند.

امیدواریم بودجه ای جهت رفع نیازهای اولیه همانند آب مردم استان خوزستان که خود یک سوم آب کشور را تامین کند در نظر گرفته شود تا دیگر شاهد گله مندی اهالی روستاهای استان نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.