جامعه:۱۷ آوریل روز جهانی هموفیلی، بهانه‌ای شد برای ارتباط نزدیک اعضای کانون هموفیلی استان خراسان رضوی با دست اندرکاران شرکت تولید دارویی سامان داروی هشتم وابسته به آستان قدس رضوی که مفتخر به نخستین تولید ملی این دارو شده است.

فاکتور هشت نوترکیب برطرف کننده نگرانی هموفیلی ها

قدس آنلاین- ۱۷ آوریل روز جهانی هموفیلی، بهانه‌ای شد برای ارتباط نزدیک اعضای کانون هموفیلی استان خراسان رضوی با دست اندرکاران شرکت تولید دارویی سامان داروی هشتم وابسته به آستان قدس رضوی که مفتخر به نخستین تولید ملی این دارو شده است.

به گزارش خبرنگار ما روز گذشته جمعی از بیماران هموفیلی خراسان رضوی به نمایندگی از بیماران هموفیلی کشور در شرکت سامان داروی هشتم، وابسته به آستان قدس رضوی حضور پیدا کردند تا از خط تولید نخستین «فاکتور هشت انعقادی نوترکیب» ساخت ایران بازدید کنند.

گفتنی است «سافاکتور» که ساخت شرکت سامان داروی هشتم وابسته به آستان قدس رضوی است، خوشبختانه پس از گذراندن مراحل ثبت و کارآزمایی بالینی و مقایسه با نمونه برند اصلی (شرکت Pfizer) و اثبات یکسان بودن هر دو دارو از نظر ساختار، فرمولاسیون، پایداری و اثربخشی و دریافت پروانه بهداشت و درمان به تولید رسیده و در حال حاضر در چرخه درمان بیش از ۲۰ درصد بیماران هموفیلی کشور مورد استفاده قرار گرفته است که این رقم امسال به بیش از ۴۰ درصد خواهد رسید.

این محصول بیوسیمیلار که کاملاً مشابه با یک برند مورد تأیید FDA است در حال حاضر با استفاده از روش کشت سلولی توسط تجهیزات پیچیده و با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در شرکت سامان داروی هشتم تولید می‌شود.

در جریان این بازدید تعدادی از اعضای کانون هموفیلی استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما از تلاش آستان قدس رضوی برای سرمایه گذاری در تولید این دارو قدردانی کردند.

یکی از بیمارانی که نتایج استفاده از فاکتور هشت نوترکیب در درمانش نقش بسزایی داشته، می‌گوید: استفاده از فاکتور هشت نوترکیب برطرف کننده نگرانی‌ها می‌باشد که تهدید کننده جان هموفیلی‌هاست.

به گفته وی تا پیش از این، بیماران هموفیلی باید از فاکتور هشت مشتق از پلاسما استفاده می‌کردند که چون این دارو از خون انسان تهیه می‌شد، می‌توانست حاوی بسیاری از ویروس‌های شناخته شده مثل هپاتیت و HIV و گاه شناخته نشده باشد.

جوان دیگری هم که از کودکی مبتلا به بیماری هموفیلی است از مصرف داروی فاکتور هشت نوترکیب بی نهایت احساس رضایت می‌کند و می‌گوید: در داروی فاکتور هشت مشتق از پلاسما همیشه این ابهام وجود داشت که ممکن است ویروس یا پروتئین ناشناخته‌ای در خون افراد داوطلب اهدا کننده باشد که به دلیل شناخت نشدن آن‌ها قابلیت جداسازی نباشد و یا اینکه این ویروس سبب انتقال بیماری‌های ناشناخته به مصرف کننده فاکتورهای خونی می‌شد.

خانم میانسالی هم که در جمع بازدید کنندگان بود به خبرنگار ما می‌گوید: یکی دیگر از ویژگی هایی که تولید این دارو سبب بهبود حال بیماران هموفیلی شده، اطمینان خاطر آنان از رفع کمبود این داروست.

به گفته وی تا پیش از این بیماران هموفیلی همواره نگران کمبود داروی مورد نیاز بودند که با راه اندازی خط تولید فاکتور هشت نوترکیب در شرکت سامان داروی هشتم این نگرانی با امکان تولید نامحدود و عدم وابستگی به سایر کشورها برطرف شده است.

مسئول فنی شرکت سامان داروی هشتم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از پوشش درمانی بیش از ۴۵۰ بیمار هموفیلی کشور از فاکتور هشت نوترکیب خبر می‌دهد.

دکتر آزاده عبدی با بیان اینکه فاکتور هشت نوترکیب، دارویی است که با تکنیک مهندسی ژنتیک تولید می‌شود و هیچ فراورده خونی انسانی و حیوانی داخل آن نیست، می‌افزاید: در گذشته فاکتور هشت مشتق پلاسمایی با وجود غربالگری هایی که در خون‌های آماده استخراج پلاسما صورت می‌گرفت به دلیل خطاهای آزمایشگاهی احتمال انتقال ویروس بود و ناخودآگاه وارد پلاسماهای جمع آوری شده می‌شد.

به گفته وی داروی فاکتور هشت نوترکیب به همت آستان قدس رضوی و پس از ۱۵ سال مطالعات دانشگاهی به تولید رسیده است.

وی با بیان اینکه مطالعات بالینی مصرف این دارو از سال ۹۲ شروع شده و نتایج آن در خرداد سال ۹۵ اعلام شده، اظهار می‌دارد: مجوز توزیع این دارو در بازار مصرف نیز پس از اثبات نتایج بالینی صادر شده است.

دکتر عبدی خلوص خیلی زیاد این فاکتور را از ویژگی‌های فاکتور هشت نوترکیب عنوان می‌کند و می‌گوید: عوارض مصرف فاکتور هشت پلاسمایی که شامل کهیر، سردرد، خواب آلودگی و... بود نیز در این فاکتور وجود ندارد.

وی ظرفیت نامحدود شرکت در تولید فاکتور هشت نوترکیب را از دیگر ویژگی‌ها برمی شمارد و می‌افزاید: این ظرفیت می‌تواند تا تأمین نیاز کل کشور نیز ارتقا یابد.

به گفته مسئول فنی شرکت سامان داروی هشتم، خوشبختانه برای تأمین مواد اولیه و تولید فاکتور هشت نوترکیب هیچ وابستگی وجود ندارد و تولید آن با ۱۰۰ درصد دانش داخلی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر تنها شرکت سامان داروی هشتم وابسته به آستان قدس رضوی اقدام به تولید فاکتور هشت نوترکیب کرده و هیچ رقیب داخلی برای تولید این دارو وجود ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.