به دلیل نبود برنامه‌ای جامع برای کنترل و کاهش عفونت‌های بیمارستانی این معضل همچنان از میزان چشمگیری درجهان برخوردار است.

روزانه نیم میلیون نفر در دنیا به عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند

قدس آنلاین- به دلیل نبود برنامه‌ای جامع برای کنترل و کاهش عفونت‌های بیمارستانی این معضل همچنان از میزان چشمگیری درجهان برخوردار است.

مدیربرنامه جهانی مراقبت پاک و ایمن سازمان بهداشت جهانی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: هر روز نیم میلیون نفر در دنیا به عفونت بیمارستانی مبتلا شده و هر ساله بیش از ۱۶ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند؛ این درحالی است که با رعایت بهداشت دست‌ها در مراکز درمانی می‌توان جان بسیاری از مبتلایان را نجات داد.

پروفسور دیدیر پیتت، در حاشیه همایش کنترل عفونت‌های بیمارستانی و آموزش بهداشت دست در بیمارستان رضوی خاطرنشان کرد:درحال حاضر به دنبال اجرای پویشی که برای آگاهی یافتن از اثرات توجه به بهداشت دست‌ها انجام شده، ۱۸۲ کشور فعال هستند و۱۴۱ وزیر بهداشت نیز به این پویش ملحق شده‌اند. همچنین ۲۰۰۰ بیمارستان در این زمینه به ثبت رسیده‌اند. از همین رو در آستانه «روزجهانی بهداشت دست» طی سفر به ایران برنامه هایی را به همین منظور در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد برگزارخواهیم کرد.

رئیس بیمارستان رضوی نیز در این نشست گفت: درکشورهای پیشرفته هفت درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۰ درصد بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی می‌شوند که ۱۰ درصد از این افراد از دست می‌روند. همچنین بنابر بررسی‌های انجام شده در اروپا هرساله ۴ میلیون نفر به این گونه عفونت‌ها دچار می‌شوند که هرساله بیش از۱۶ میلیون روز اضافه بستری در مراکز درمانی را به نظام سلامت این قاره تحمیل می‌کند. این درحالی است که ۳۷ هزارنفر نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل همین عارضه جان می‌دهند.

دکتر رضا سعیدی، در ادامه تأکید کرد:عفونت‌های بیمارستانی در نوزادان بیشتر و پرخطرتر بروز می‌کند، چنان که در کشورهای توسعه یافته این میزان سه برابر بالغین بوده و در کشورهای درحال توسعه حتی به بیش از۲۰ برابر نیز می‌رسد. از همین رو با اجرای سیاست‌هایی همانند توجه به بهداشت دست‌ها سعی شده این چالش کاهش یابد. آن گونه که شاهدیم در مراکز درمانی معتبر ارقام چشمگیری به این عرصه اختصاص می‌یابد.

دکتر سعیدی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد عفونت‌ها در بخش‌های عادی و یک سوم در بخش‌های ویژه مشاهده شده، افزود: بنابر گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی هنوز ۳۸ درصد مراکز درمانی دنیا بدون آب سالم و مناسب بوده و در یک سوم بیمارستان‌ها نیز آب سالم، صابون و محلول الکلی وجود نداشته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.