رشت- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: از مجموع یک هزار و ۷۱ کیلومتر انهار نیازمند لایروبی تا کنون بیش از ۷۵۲ کیلومتر لایروبی شده است.

لایروبی  بیش از ۷۵۲ کیلومتر از انهار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، مهندس لطفی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در محل سد سفید رود با اعلام اقدام بی سابقه این شرکت در لایروبی انهار گفت: لایروبی انهار در جهت مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی  و تسریع در فرآیند آبرسانی انجام شده است.

مدیرعامل این شرکت حجم ذخیره آب سد سفید رود را تا ۲۶فروردین ماه ۸۶۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: حجم آب سد سفید رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۰میلیون متر مکعب کاهش را نشان میدهد و افزود ، دبی ورودی آب سد در حال حاضر ۶۲ متر مکعب بر ثانیه است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۱ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان سطح زیر کشت اراضی شالیزارهای استان را ۲۳۸ هزار هکتار عنوان کرد واظهار داشت؛ از این مجموع ۱۷۱هزار هکتار از اراضی در داخل شبکه آبیاری و زهکشی سد سفید رود و حدود ۶۶هزار هکتار خارج از شبکه قرار دارد.

مهندس لطفی حداقل حجم آب مورد نیاز برای مصارف مختلف در محدوده شبکه سد سفید رود را در یک دوره آبیاری را دو میلیارد و ۸۹ میلیون متر مکعب دانست و افزود: از این مقدار یک میلیارد و ۹۸۵ میلیون متر مکعب مورد نیاز شالیزارها و و حدود ۱۰۴میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در استخرهای پرورش ماهی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص منابع آب داخل استان گفت: پتانسیل حجم آب ذخیره در آب بندانهای  استان برابر با ۱۰۰ میلیون متر مکعب است که تا کنون حدود۸۰ درصد از این حجم ذخیره سازی انجام شده است و ادامه داد از تعداد ۴۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان تا کنون ۳۰۳ مورد آماده بهره برداری است که پتانسیل تأمین آب از محل ایستگاه های پمپاژ در سطح شبکه ۱۱۰ میلیون متر مکعب و از محل برداشت از زهکش ها و باز چرخانی آب و آورد رودخانه ها حدود ۱۰۰میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی تعداد کل چاههای مجاز و غیر مجاز سطح شبکه بصورت عمیق و سطحی را ۲۵ هزار مورد دانست و افزود: با توجه به بهره‌برداری از آنها پتانسیل تأمین آب در سطح شبکه حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب و در کل استان حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی ادامه داد: تعداد چاههای عمیق نیازمند سرویس و راه اندازی ۲۸۸ مورد است که از این تعداد ۲۲۲ مورد سرویس و راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت: طبق شرایط موجود، تأمین نفت و گازوییل کشاورزان به منظور استفاده از ظرفیت های چاههای نیمه عمیق،زهکش ها، رودخانه ها ضروری به نظر میرسد.

وی تاکید نمود که کشاورزان عزیز حتما بیمه کشاورزی را انجام دهند و ادامه داد سازمان جهاد کشاورزی از ظرفیت های خویش در جهت تجهیز لوازم مورد نیاز شبکه های درجه ۳و۴  و چاههای مورد نیاز استفاده نمایند.

وی در پایان تسریع در ابلاغ ۱۰۰درصدی همه اعتبارات استانی شرکت آب منطقه ای گیلان را با توجه به مصوبات و دستور استاندار گیلان ضروری دانست و بیان نمود؛ سازمان برنامه و بودجه استان همکاری لازم را در جهت تنظیم موافقتنامه های اعتبارات ابلاغ شده جهت تسریع در فرآیند خرید تجهیرات مورد نیاز را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.