ایرانشهر-مردم روستای عیسی آباد از توابع بخش لاشار شهرستان نیکشهر در سیستان و بلوچستان در هفته یک روز به مدت تقریبا سه ساعت از آب اشامیدنی برخوردارند که امر سبب نارضایتی مردم شده است.

اینجا آب آشامیدنی ساعتی است

قدس آنلاین –گروه استانها-حسین سپاهی: قصه پر غصه آب این روزها گریبان گیر مردم روستای عیسی آباد شده و این مشکل  گویا تمامی ندارد.

خشک‌سالی های اخیر و کاهش آب‌های زیرزمینی، عیسی آباد را در وضعیتی بحرانی قرار داده است.کاهش شدید آب دهی منابع زیرزمینی بخصوص خشک شدن برخی از چاه ها ومتکی بودن اکثر فعالیت های کشاورزی و آب آشامیدنی به منابع آب زیرزمینی، بحران کم آبی و بی آبی روستای عیسی آباد را دچار مشکلاتی کرده است.

کمبود آب و نگرانی مردم 

محمد مبارکی یکی از اهالی عیسی آباد گفت :ما مردم روستای عیسی آباد از مشکلات زیادی رنج می بریم که از جمله آن  نبود آب است.

وی بیان کرد: بدلیل کاهش بیش از حد آب چاه مجبوریم مسافت سه کیلومتر رفت و برگشت را پیاده تا پای قنات جهت تامین آب مورد نیازمان برویم و با حمل گالن و ظرف های آب  این مسافت طولانی را تا روستا طی کنیم .

مبارکی افزود:مدت هاست که از نبود امکانات در تنگنا بسرمی بریم  و بارها مشکلات  روستا را به گوش مسئولان رسانده ایم اما متاسفانه کسی نیست تا بدادمان برسد.

با وجود خشکسالی های پی درپی، آب چاه و آب قنات عیسی آباد کم شده است وکاهش بارش باران باعث استمرار معضل خشکسالی در این منطقه شده که این امر سبب نگرانی مردم و کشاورزان عیسی آباد شده است.

افزایش مهاجرت به شهرها

مبارکی دهیار روستای عیسی آباد گفت :مردم روستای عیسی آباد از کمبود آب آشامیدنی رنج می برند.

وی  افزود: باتوجه به اینکه مردم روستا بدلیل کمبود آب سفره های زیر زمینی با مشکل  آب مواجه هستند، هفته ای یک روز به مدت تقریبا سه ساعت آب آشامیدنی مورد نیاز خود را در گالن ها و تانکر های پلاستیکی و... ذخیره می کنند و برای  شستشوی لباس و...با مشکل شدید مواجه هستند.

دهیار عیسی آباد تصریح کرد: با توجه باینکه آب چاه کاهش یافته و جوابگو نیست یک چاه دیگر در روستا جانمایی کرده ایم که اگر مسئولین  آب و فاضلاب روستایی شهرستان و استان جهت حفر چاه مورد بحث اعتباری تخصیص دهند و اقدام به حفر چاه کنند مشکل آب شرب روستا مرتفع خواهدشد.

مبارکی  افزود: باتوجه به نزدیک شدن  ماه رمضان  و فصل تابستان چنانچه نسبت به تامین اعتبار و حفر چاه از سوی مسئولین اقدامی صورت نگیرد مردم دچار مشکل شده و مجبورند به شهر ها  مهاجرت کنند. 

وی گفت: مردم به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ، مقام معظم رهبری و دولتمردان اقصی نقاط کشور در دورترین روستاها از نعمت آب آشامیدنی بهره مند هستند متاسفانه با وجود آثار تاریخی ، موزه و.... و اینکه این روستا یک روستای گردشگری است هنوز با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی مردم روستای عیسی آباد با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

دهیار عیسی آباد گفت :با توجه به اینکه مردم روستا در مواقع  ضروری شدیدا با مشکل آب اشامیدنی مواجه هستندبا همکاری دانش رئیس آب و فاضلاب روستایی نیکشهر و پرورش رئیس آب ، فاضلاب روستایی اسپکه و دانش بخشدار لاشار در آبرسانی با تانکر بصورت سیاری جهت رفاه حال مردم اقدام شده است که این امر فقط تزریق مسکنی برای درد این مردم است.

وی تصریح کرد: قنات روستا بدلیل کم شدن آب یارای کشاورزان نیست، قنات پر آب عیسی آباد تنها قناتی است که  برای آشامیدن و بقای کشاورزی، مزارع و باغ ها  در این روستاکمک می کند.
مبارکی افزود: مردم روستای عیسی آباد با مشکل آب کشاورزی نیز مواجه و آب قنات کم شده است به همین دلیل مسوولین  جهاد کشاورزی نیکشهر با همکاری جهادکشاورزی استان و بخشدار لاشار با تخصیص اعتبار  اقدام به لوله گذاری دو کیلومتر مسافت  از قنات اصلی تا سر زمین ها کردهاند که این امر علاوه بر آبرسانی باعث جلوگیری از هدر رفت آب شده است که این اقدامات  مسئولان مربوطه  جای خرسندی و تقدیر و تشکر دارد چرا که کاملا  مشهود است که مشکلات  مردم  از دغدغه های اصلی آنهاست. همچنین  توجه ویژه صاحب گل صالحی  فرماندار شهرستان نیکشهر به بخش لاشار و توابع آن  جای قدر دانی دارد.

اقدام به نصب ترانس ۵۰ و ۲۰۰کیلوواتی

مبارکی  دهیار روستای عیسی آباد گفت:در طی سالهای انقلاب اسلامی  خدمات رسانی و رفع مسایل و مشکلات مردم علی الخصوص روستاها در استان سیستان و بلوچستان به خوبی صورت پذیرفته است که انتظار می رود اصحاب رسانه  این خدمات ارزنده نظام را  به خوبی  به مردم انعکاس دهند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه با توجه به خدمات ارزنده نظام هنوز روستاهایی هستند که از نعمت آب و برق و... که  از نیازهای اولیه  بشمار می آیند محرومند  که نمونه بارز آن روستای عیسی آباد از توابع بخش لاشار(اسپکه) شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان است.

مبارکی گفت :برق روستای عیسی آباد آب از شبکه برق مسیر تنگه سرحه جدا و به شبکه برق مرکز بخش (اسپکه) متصل شدهه است و باتوجه به اینکه روستا توسعه یافت و ولتاژ برق جوابگو نبود ، مردم مکررا با مشکل نوسان و افت ولتاژ برق مواجه بودند که  با همکاری محمد رئیسی مدیر برق اسپکه دو ترانس برق ۵۰ و ۲۰۰ کیلوواتی در این روستا نصب شد که  بعنوان دهیار و نماینده مردم  عیسی آباد از این اقدام بجا و دلسوزانه تقدیر و تشکر کنم.

امید می رود عیسی آباد و سایرروستاهای بدون امکانات  استان سیستان و بلوچستان  نیز همانند سایر  روستاهای توسعه یافته کشور از امکانات  ضروری و اولیه (آب ،برق راه و....) برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.