ایلام_ پس از پایان دوره چهارساله دولت یازدهم که با همه فراز و فرودهای فراوان و وقوع انواع حوادث طبیعی، بشری، داخلی و خارجی به پایان رسید؛ ملت بزرگ ایران اسلامی با حضور پرفروغ و دشمن شکن خود، به رییس‌جمهور و دولت مستقر بار دیگر اعتماد کردند تا شاید در ادامه راه و چهار سال بعدی، تدبیر و امیدشان به بار بنشیند و به شعارهای گوناگون شان جامه عمل بپوشاند اما...!!

قدس آنلاین- گروه استان ها - غلامرضا محمدمرادی: اما دیری نپایید که ماجرای تلخ انفجار معدن یورت در استان گلستان، حضور تروریست‌ها در تهران، حادثه اسفناک زلزله کرمانشاه، سانحه دردناک کشتی سان چی، بی فرجامی برجام، تشدید تحریم ها، وقوع انواع اختلاس ها و حقوق های نجومی، سقوط دردآور هواپیمای مسیر تهران_ یاسوج، افزایش نرخ بیکاری، افزایش آنی قیمت دلار، گرانی سرسام آور، اقتصاد متلاطم  و ...؛ کام ملت را بیش از پیش تلخ ساخت و تدبیر و امید نیز بیش از گذشته، رنگ باخت.!
یکی از استان های غنی اما توسعه نیافته ای که همچنان لفظ محرومیت را یدک می کشد  و به لحاظ جمعیتی و بودجه ای، آخرین استان کشور است و همچنان از قطار توسعه عقب مانده و از این وضعیت بغرنج و حاکم بر کشور، بیشترین خسارت و زیان را با جان و دل خریده است، دیار ایستادگی و مقاومت و سپر مقاوم جمهوری اسلامی ایران «ایلام قهرمان» است.
دولت های پس از انقلاب بارها بر اوج محرومیت و توسعه نیافتگی این استان تأکید داشته و تلاش های خود را برای جبران مافات و ترقی اش معطوف نموده اند اما عمق مشکلات و عقب ماندگی ها چنان زیاد است که تا کنون و با بودجه های جمعیتی، استانی و قطره چکانی؛ ره به جایی نبرده است و همچنان تا «اصفهان» مورد نظر رییس دولت های «نهم» و «دهم» فاصله ها دارد.!
دولت یازدهم در راستای تحقق خواست و اراده مردمان دیار زاگرس، سکان این استان را به یکی از نیروهای بومی استان سپرد و «محمدرضا مروارید» که پس از «علی محمد آزاد» دومین استاندار بومی استان نام گرفت، در طول چهار سال سکانداری استانداری ایلام، تلاش های زیادی در راستای توسعه استان معمول داشت و بیش از عملکردش؛ اخلاق مداری، مردمداری، در دسترس بودن، تواضع و ساده زیستی اش زبانزد عام و خاص بود و با نیکنامی و بر خلاف خواست و نظر قاطبه مردم استان، ایلام را ترک کرد و جای خودش را به فرزند دیگری از حوزه زاگرس و دیار «چهارمحال و بختیاری» سپرد.
استاندار جدید پس از پایان شلوغ ترین مراسم معارفه و تکریم و وداع «مروارید» با زادگاهش و در آستانه اربعین؛ به سرعت جلسات متعدد تشکیل داد و به انحاء مختلف، توان مدیریتی، ارتباط صمیمانه با مرکزنشینان، قدرت چانه زنی و بودجه گیری تلفنی و آنی خود را به شدت نمایان و رسانه ای کرد(بویژه از طریق صدا و سیمای ایلام) و مردم استان را به توسعه و ادامه راه امیدوار ساخت.
 هر چند که «قاسم سلیمانی دشتکی» خود نیز بارها معترف شده که تا دقیقه «نود» از موضوع استانداری ایلام مطلع نبوده و هیچ احدی از افراد، در معرفی و انتصاب اش برای تصاحب کرسی استانداری ایلام، نقش نداشته است و دست کاسبان عزل و نصب ها و نقاشان انتصابات را در پوست گردو گذاشت!!؛ اما باید اذعان و اقرار داشت که بدون تعامل، همکاری و همراهی صاحبان نفوذ و مشارکت همگانی؛ نمی توان اهداف را به خوبی محقق ساخت و به وضوح نمایان شد که این صراحت لهجه و موضع گیری شفاف، مذاق بسیاری از «من» ها را تلخ و رنجیده خاطر کرد و چه بسا که یکی پس از دیگری فوران کند و بر ناهمواری های فراروی بیفزاید.!
بعد از نشست و برخاست ها و جلسات گوناگون؛ سیادت ها، اخذ بودجه های نجومی با یک تماس تلفنی، توپ و تشرها، مبارزه طلبی ها و تشریفات رنگارنگ؛ فزونی یافت و صدای منتقدین و حتی حامیان دولت تدبیر و امید نیز بلند شد.!
حال لازم است که در راستای اصلاح امور و بازنگری در رویه های ساری و جاری؛ نکاتی چند به جناب آقای استاندار یادآوری شود تا شاید کارساز افتد:
جناب آقای استاندار و خادم المله؛ بودجه های میلیاردی کشور گوشت نذری نیستند که با یک تماس تلفنی و جلوس بر صندلی خودروی شاسی بلند خارجی؛  تصاحب شوند، اگر با این تماس ها بودجه گرفته می شد، الان علاوه بر ایلام، نصفی از عراق هم توسعه یافته بود.! بودجه ریزی و بودجه گیری ساز و کار دارد، اگر این گونه بود که بودجه نویسی سالانه توسط برنامه ریزان کشور و رییس جمهور و تحویل اش به مجلس و تصویب اش توسط مجلسیان دیگر معنایی نداشت و همه بیهوده بود، پس لطفاً اندکی علمی تر، منطقی تر و بر مبنای واقعیات و بدور از شانتاژهای خاص خبری، اعلام نظر فرمایید و از طرفی هم برای بازخورد عمومی و رسانه ای و نیز هزینه این همه بودجه دریافتی، حرفی برای گفتن داشته باشید.!
جناب مهندس سلیمانی دشتکی؛ انقلاب اسلامی برای آموزش و پرورش مدیران متعهد، متخصص و پاکدست، هزینه ها کرده است و در استان ایلام از این گونه نیروهای خدوم بی شمار است، اگر می خواهید این شایستگان در کنارتان باشند، همراهی تان کنند، امور استان به خوبی پیش برود، پس لطفاً از تحکم محض، خطاب و عتاب و رفتار و برخورد آمرانه تان با مدعوین در جلسات، تجدید نظر کنید و با فرهنگ سازی و تذکرات دلسوزانه و امر به معروف و نهی از منکر مخفیانه، نقاط ضعف مدیران را گوشزد نمایید تا فاصله ها و لجاجت ها بیش از پیش کم شود و آهنگ توسعه استان از ریتم ناموزون و حداقلی خود نیز خارج نشود.!
برادر محترم و استاد معزز؛ همان طور که مردم میهمان نواز ایلام تا کنون از جنابعالی به خوبی میزبانی داشته اند، انتظار می رفت که شما نیز از وزیر دولت تدبیر و امید در سفر به ایلام" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی " به خوبی استقبال و میهمان نوازی کنید و تنهایش نگذارید و ای کاش در دیدار نوروزی با اصحاب مطبوعات استان نیز بر بی پولی وزیر، عدم هماهنگی با حضرتعالی برای سفرش به ایلام و همطرازی مقام وزیر با جایگاه استاندار، اذعان و اعلام عمومی نمی کردید.! این نوع رفتار و برخورد با یک مقام ارشد و عضو هیئت دولت، اگر حب جاه و مقام و فخر فروشی نیست پس در کدام صفحه از دیوان اخلاقیات یافت می شود و با کدام خلق و خوی  اسلامی همخوانی دارد.!؟ مگر نه اینکه خود حضرتعالی مکرراً بر حضور مدیران در تهران و رایزنی برای جذب و گشایش اعتبار از طریق وزارتخانه های مربوطه تأکید و اصرار داشته و دارید، پس چرا از وزیری که بی تکلف پای در استان نهاد، بودجه، اعتبار و نویدی نگرفتید!؟
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان ایلام؛ مردم با روحیه جهادی و انقلابی خود، انقلابی آفریدند که روحیه اشرافیگری، فخر فروشی، دیکتاتوری، تشریفات ارباب و رعیتی و «هورا هورا» های شاهانه از ایران اسلامی زدوده شود اما متاسفانه امروزه در سفرهای شهرستانی حضرتعالی بر خلاف اهداف اصیل انقلاب، رهنمودهای امام راحل(ره) و منویات رهبر عزیزمان امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)؛ اخبار و تصاویری از صف های طویل و تشریفات گوناگون جنابعالی و هیئت همراه مخابره می شود که جای بسی تأسف و تأثر است و این رویکرد کنونی با آرمان های انقلاب اسلامی فرسنگ ها فاصله دارد چرا که انقلاب کوخ نشینان برای زدودن هاله های ملوکانه کاخ نشینان  و حاکم شدن مردم به عنوان «ولی نعمتان» و صاحبان اصلی انقلاب اسلامی بود.!
برادر و استاد معزز؛ دادن فراخوان های گوناگون برای استقبال از شخص شخیص جنابعالی، توپ و تشر به مدیران کم تحرک و غایب در برنامه استقبال «اعضای محترم شورای اداری راس ساعت ۱۴/۳۰ امروز دوشنبه برای استقبال از استاندار محترم در میدان شهدا حضور فعال داشته باشید. ضمنا حضور و غیاب مدیران انجام می گردد. روابط عمومی فرمانداری مهران» تشکیل ستادی پرطمطراق برای سفرهای تان، اتلاف وقت مدیران و بلاتکلیفی اربابان رجوع، تصویب و پیگیری پروژه ها و کارهای عادی و امورات روزمره ای که وظیفه ذاتی فرمانداران است، انتشار فیلم و تصاویر استقبال های پر رنگ و لعاب در فضای مجازی و اینستاگرام؛ با روحیه جهادی و انقلابی مردمان این سرزمین و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی منافات دارد و محبوبیت زا نیستند، آنچه نام ها را ماندگار و یادها را یادگار می کند، ارائه خدمت خالصانه، خاضعانه، عملگرایانه و بدور از شعار زدگی است. پس لطفاً چون زاده زاگرسی و از جنس مردمان رنجور این سرزمینی، به این تشریفات خاص که هیچ استانداری بعد از انقلاب در ایلام بر این رویه اصرار نداشته است، پایان دهید و بیش از این بر «آلام ایلامیان» نمک نپاشید.
جناب آقای سلیمانی دشتکی عزیز؛ از شما که زاده زاگرس، روستازاده و عشایرزاده ای و از تک تک آلام حوزه زاگرس و ساده زیستی، سادگی، پاک سیرتی و نجابت مردمان اش مطلعید، انتظار است که ساده، بی تکلف، بی آلایش، سرزده، بدون تشریفات خاص، بدون دبدبه و کبکبه و در سال «حمایت از کالای ایرانی» با خودروی ساخت وطن در بین مردم حضور یابید و تدبیرها بیندیشید تا امید ملت به انقلاب و مسئولان بیش از پیش مضاعف شود.
جناب آقای استاندار، درد بزرگ و معضل عظمای ایلام، نبود اشتغال پایدار و بیکاری مزمن جوانان(بویژه تحصیلکرده ها) است، رهاورد و راهکارتان برای درمان این درد مهلک چیست!؟ اگر در این زمینه تدبیر و راهکار داشتید چرا برای استان چهارمحال و بختیاری و زادگاه تان اعمال نکردید تا در ردیف استان های بیکار کشور قرار نگیرد!؟ چرا از این همه نفوذ و بودجه گیری تلفنی برای توسعه آن استان که هم بافت و همپای استان ایلام است، چندان بهره ای نگرفتید!؟ مهمترین شاهکار خدمتی و توسعه ای حضرتعالی در استان چهار محال و بختیاری که منجر به توسعه پایدار و اشتغال چشمگیر جوانان آن دیار شده، چه بوده است!؟
جناب آقای مهندس سلیمانی دشتکی؛ مردم این استان شور و شعور بی نظیری دارند و این مهم را در عرصه های مختلف نیز به خوبی و بموقع نمایان ساخته اند و سره را از ناسره به درستی تشخیص می دهند، امید است این روحیه میهمان نوازی و قدر شناسی مردمان «آلامتو» را پاس بدارید و هر چه در توان دارید برای زدودن مشکلات شان به کار گیرید و امیدواریم مردم بتوانند بدون واسطه و گذر از هفت خوان رستم و عبور از صف مشاوران؛ به حضرتعالی دسترسی داشته باشند و آلام شأن را در حضورتان زمزمه کنند.
میهمان ارزشمند و برادر گرامی؛ ما همچنان به تلاش ها، رایزنی ها، بودجه گیری ها، چانه زنی ها، پیگیری ها و همت های والای تان برای توسعه همه جانبه استان چشم دوخته ایم و بدون شک اگر اقدامات شایسته و ارزنده ای از شما عملا به سرانجام برسد، بیش از انتشار مطالب انتقادی، در وصف خوبی های تان خواهیم نوشت.!
امید عاجل داشته و داریم که همت تان را مضاعف و تشریفات مختلف تان را کمرنگ و فاصله تان با مردم را کمتر کنید تا نام و عملکرد نیک تان در اذهان باقی بماند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.