چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمینه ارتقای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه را به وجود آوردند که در صورت تصویب نهایی طرح مذکور،‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه می‌شود.

گردشگری در کشور با پراکندگی مدیریت روبه‌روست

قدس آنلاین-چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمینه ارتقای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه را به وجود آوردند که در صورت تصویب نهایی طرح مذکور، ‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه می‌شود.

ضرورت این موضوع و دغدغه‌های فعلی این سازمان را بهانه‌ای برای گفت‌وگویی کوتاه با علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دادیم.

آقای مونسان! سرانجام پس از پنج سال موضوع تشکیل سازمان گردشگری در مجلس در حال پیگیری است. اگر ممکن است از مزیت‌های این طرح بگویید و آیا اینکه این مسئله می‌تواند به مشکلات پیش روی صنعت گردشگری ما پایان دهد؟

بخش گردشگری در کشور با پراکندگی مدیریت روبه‌روست و مسئولیت‌ها در دستگاه‌های مختلف پخش شده و هماهنگ کردن این بخش‌ها کار سختی است.

اگر تشکیل وزارت گردشگری بتواند این معضل را حل کند، پیشنهاد و راهکار خوبی است؛ به شرط اینکه تمرکز ایجاد کند و متولی گردشگری معلوم شود و اختیارات لازم را برای توسعه گردشگری پیدا کند. اما اگر با وضع موجود فقط قرار باشد یک وزارتخانه شکل بگیرد و امور همچنان پراکنده بماند با تغییر اسم مشکلی حل نمی‌شود.

در این موضوع عده‌ای به تفکیک مقوله صنایع دستی از گردشگری معتقدند و می‌گویند بهتر است گردشگری وزارتخانه شود و صنایع دستی به سازمان تبدیل شود، نظر شما چیست؟

بحث تفکیک نیست. به طور معمول وقتی وزارتخانه تشکیل شود، می‌تواند شامل چند سازمان و مجموعه و شرکت زیرمجموعه باشد. صنایع دستی به صورت یک سازمان می‌تواند زیرمجموعه وزارت گردشگری ایفای نقش کند. این سه بخش یعنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقعاً با هم کاملاً مرتبط و ممزوج و هم افزا هستند و نباید از هم جدا شوند. هر سه بخش برای تقویت گردشگری باید کنار هم قرار گیرند. اینکه فرم شرکت بگیرند یا سازمان بحث دیگری است.

به نظر شما در شرایط حاضر یعنی در موقعیتی که این سازمان به وزارتخانه تبدیل نشده، چه موضوعاتی بویژه در حوزه گردشگری مغفول مانده است؟

موضوعات بزرگ و جدی است. هنوز به نظر من گردشگری در کشور موضوع ملی نشده و آن اهمیت لازمی که باید به آن داده شود، درک و انجام نشده است. آن قدر که ما از بخش صنعت و کشاورزی در کشور حمایت می‌کنیم، اگر یک دهم آن از بخش گردشگری صورت گیرد، شاهد اوج و تحول در این بخش می‌بودیم.

همین امسال ۷۷۰ هزار نفر در ایام نوروز به صورت مستقیم در حوزه گردشگری منتفع شدند. من از برخی استانداران نقل قول می‌کنم. مثلاً استاندار خوزستان به من گفت که قایق‌ها و بلم‌هایی که در کارون مسافر جابه جا کردند در ایام نوروز هر کدام ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان درآمد داشتند که قوت آن‌ها تا پایان سال است.

آماری از گردش مالی حوزه گردشگری در کشور دارید؟

در حال تحقیق و استخراج این امر هستیم. ان شاءالله گزارشی را درباره نقش درآمدی و توزیع ثروت و اشتغال‌زایی حوزه گردشگری به دولت ارائه خواهیم داد. باید این جایگاه ارتقا پیدا کند تا گردشگری نقش بیشتری در اقتصاد کشور ایفا کند.

البته امسال در برنامه دولت ما به عنوان دومین دستگاهی که قرار است شغل ایجاد کند، دیده شده‌ایم. اگر تمهدیداتی که قرار است سازمان برنامه و بودجه انجام دهد، محقق شود صنعت گردشگری می‌تواند تأثیرگذاری خود را بیشتر نشان دهد.

تأثیر نوسان‌ها و افزایش قیمت ارز بر بخش گردشگری چه بوده است؟

وقتی قیمت ارز بالا می‌رود بر قیمت‌ها و هزینه تمام شده خدمات بخش گردشگری تأثیر دارد. البته با تمهدیدات دولت و عدد ۴۲۰۰ تومانی که اعلام شد، ان شاء الله افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت.

گفته می‌شود در دوره اخیر شاهد کاهش تعداد گردشگران خارجی بوده‌ایم، چرا؟

این‌ها شایعات مخرب است. ما در ۶ ماه نخست ۹۶ کاهش داشتیم، اما خوشبختانه موفق شدیم این موضوع را مدیریت و معکوس کنیم. آمار ۱۰ ماهه ما نشان می‌دهد که این کاهش کنترل شد. منتظریم از پلیس مهاجرت آمار گردشگران خارجی را بگیریم و امیدواریم در سال ۹۷ این موضوع روند صعودی داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.