یکصدمین عصرانه فرهنگی و مراسم رونمایی از کتاب «سنگر اجتماعی»، درسنامه فعالیت‌های فرهنگی با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری،وحید ملتجی و جمعی از استادان حوزه فرهنگ در خبرگزاری فارس برگزار شد.

آسیب‌ها در بخش فرهنگی قابل جبران نیست

قدس آنلاین-دراین مراسم، زائری با اشاره به مشکلات فعالیت‌های فرهنگی در کشور گفت: یکی از مشکلات فعالیت‌های فرهنگی در کشور این است که افراد طی یک فرایند طبیعی و پله پله با آموختن مهارت بالا نمی‌آیند و به صرف اینکه یک مسئول از کسی خوشش بیاید فردی را منصوب می‌کند و یا از کسی خوشش نیاید فردی را در سمت تخصصی منصوب نمی‌کند.

وی ادامه داد: گاهی در حوزه فرهنگ اتفاقاتی رخ می‌دهد و آسیب‌هایی به وجود می‌آید که قابل جبران نیست. ما باید بدانیم با زمان و امکانات محدود و مشکلات فراوان موجود چطور کار کنیم.

وی کمبود منبع برای فعالیت‌های فرهنگی را یکی از مشکلات در این حوزه ارزیابی کرد و افزود: برای این کار باید یک ادبیات شکل بگیرد و برای شکل‌گیری ادبیات هم به تنوع منابع نیاز داریم که این امر میسر نیست.

زائری اظهار داشت: متأسفانه در حوزه فرهنگ افراد راه همدیگر را ادامه نمی‌دهند، مثلاً ممکن است فردی کاری را تا جایی پیش ببرد اما نفر بعدی کار او را ادامه نمی‌دهد و از اول شروع می‌کند؛ امیدوارم جوانان ما راهی را که این کتاب طی کرده ادامه دهند تا در ادامه شاهد شکل‌گیری منابع بهتر و کامل‌تری باشیم.

در ادامه مراسم وحید ملتجی نویسنده کتاب «سنگر اجتماعی» با بیان اینکه باید برای توزیع این کتاب فکر اساسی کرد، گفت: امیدوارم نهادهای مختلف مانند بنیاد خاتم که با فعالان فرهنگی ارتباط دارند برای توزیع این کتاب به ما کمک کنند، زیرا این کتاب به گونه‌ای طراحی شده که هر فعال فرهنگی در هر نقطه اعم از شهر یا روستا می‌تواند از آن به عنوان الگو استفاده کند.

حجت الاسلام زائری در حاشیه مراسم در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص ارزیابی خود از نتیجه بخش بودن فعالیت‌های جاری فرهنگی در کشور گفت: درباره این مسئله باید دو شاخص را در نظر گرفت؛ اول اینکه این میزان فایده را با چه عنصری مقایسه می‌کنیم و ثانیاً ارزیابی بر اساس امکانات شرایط و دسترسی‌ها باشد. واقعیت موضوع این است با توجه به شرایط جامعه قطعاً کارفرهنگی موثر است وتلاش‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد بی نتیجه نخواهد بود و آنچه باعت ثبات ارزش‌ها و آرمان‌ها گردیده است و انتقال میراث و تمدن فرهنگی ما به نسل‌های بعد می‌شود، نتیجه همه کارهای فرهنگی است. اگر نواقص و خطاهای کار فرهنگی ما کاهش پیدا کند قطعاً تلاش‌های ما ثمربخش خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.