۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 596430

معنای واقعی «عکاس بحران»

محمد حسین نیرومند

«رضا برجی» از هنرمندان خاص است؛ هنرمندی که به درستی به عنوان «عکاس بحران» معروف شده است، چرا که از زمانی که او فعالیت هنری‌اش را شروع کرده است، هر زمان و هر مکانی که بحرانی وجود داشته است، حتماً رضا برجی هم در آنجا دیده می‌شده است.

قدس آنلاین-او از هنرمندانی است که از جنگ بالیده‌اند. آغاز فعالیت او از سال‌های دفاع مقدس بوده است و حتی در عملیات‌ برون مرزی هم شرکت داشته است ولی کاری کاری که «رضا» را در یادها ماندگار کرد، عکاسی‌های ماندگارش از فجایع بوسنی و هرزگوین بود، آن هم در زمانی که کمتر عکاسی جرئت حضور در این منطقه را داشت. عکس‌هایی که «رضا» از این جنگ گرفت، تأثیر زیادی روی مردم و فعالان فرهنگی به جای گذاشت و به خوبی دیده شد.

باید درخاطر داشته باشیم که «رضا» در سال‌های دفاع مقدس بر اساس بمب‌باران‌های شیمیایی دشمن، مصدوم ‌شده است و هنوز هم آثار این مصدومیت‌ها را با خود دارد، ولی حتی این مصدومیت‌ها و آثارش نیز نتوانسته است او را از فعالیت بازدارد، چرا که دوربین عکاسی همیشه با او همراه بوده و ثبت کننده لحظات بحران بوده است.

او در جنگ‌های چچن، آفریقا، لبنان، عراق و... خلاصه هرجایی که بحران هست، حضور دارد و به کار خود مشغول است. من فکر می‌کنم کمتر عکاسی است که در همه بحران‌ها حضور داشته باشد و این در حالی است که آثار شمیایی شدن رضا برجی او را اذیت می‌کند، اما او هیچ‌گاه به خاطر مجروحیت و بیماری، بهانه‌ای برای ترک وظیفه مقدسی که بر دوش خود احساس می‌کند، نیاورده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.