۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 596433

«رضا برجی» را من از سال ۷۳می‌شناسم و با ایشان به عنوان عکاس و مستند ساز بحران و خبرنگار جنگ آشنا شدم. سال ۷۳زمانی که ماجرای بوسنی و تهاجم صرب‌ها به مسلمانان اتفاق افتاد؛ عکس‌‎هایی که او از این تهاجم بی رحمانه گرفته بود به خوبی توانست عمق فاجعه را در ذهن هر فعال هنری و حتی مردم عادی نشان بدهد.

قدس آنلاین- «رضا برجی» را من از سال ۷۳می‌شناسم و با ایشان به عنوان عکاس و مستند ساز بحران و خبرنگار جنگ آشنا شدم. سال ۷۳زمانی که ماجرای بوسنی و تهاجم صرب‌ها به مسلمانان اتفاق افتاد؛ عکس‌هایی که او از این تهاجم بی رحمانه گرفته بود به خوبی توانست عمق فاجعه را در ذهن هر فعال هنری و حتی مردم عادی نشان بدهد.
با چندین سفری که من به همراه «رضا برجی» به مناطق مختلف داشتم، او همیشه تمام تلاشش این بود که صدای مسلمانان را به هر طریقی به گوش جهانیان برساند و در واقع مردم و مخاطبانش را با دیدن عکس‌هایش با فضا و اتفاقات آن مناطق آشنا کند.

«رضا» در اکثر بحران‌های منطقه و اتفاقاتی که در کشورهایی چون «پاکستان»، «کشمیر»، «آذربایجان»، «افغانستان» و...رخ داده است، فعالیت جدی داشته و در همه این حضورها صدای مظلومیت را فریاد کرده و از دریچه دوربینش منعکس کرده است.

همکاری و آشنایی من با «رضا برجی» به همین جا ختم نشد. بعدها و در سال‌هایی که او مجموعه «عراق، سرزمین جنگ‌ها» را می‌ساخت هم با او همسفر بودم و در ساخت این با رضا همکاری داشتم و این افتخار را دارم که زمان ورود آمریکا به بغداد با برجی در بغداد باشم و از نزدیک شاهد تحولات این کشور باشیم و این همه را با هم ثبت و ضبط کنیم.

شاید اگر بخواهیم «رضا برجی» را در چند جمله تعریف کنم باید بگویم که برجی مستند ساز دغدغه‌مند است که در بیان حقیقت بسیار فعال است و برای بیان حقیقت از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، چه جایی که به عنوان عکاس، مستند ساز یا حتی به عنوان یک خبرنگار جنگ فعالیت می‌کند.

جنگ‌های ایران و عراق، افغانستان، تاجیکستان، کشمیر، هند و پاکستان، قره باغ، چچن، بوسنی، کوزوو، لبنان، سومالی، سودان، غزه و جنگ‌های خلیج فارس از جنگ‌هایی هستند که وی با قاب دوربین به ثبت آن‌ها پرداخته است. در واقع «رضا برجی» کسی است که صدای شاتر دوربینش در میان صدای توپ و تانک بزرگترین جنگ‌های دنیا شنیده می‌شد.

او بیش از اینکه عکاس و مستند ساز باشد، سفیر فرهنگی است به این معنا که در مقطعی که به بوسنی رفته بودیم او تحت عنوان خبرنگار و عکاس منتقل کننده فرهنگ انقلاب اسلامی ‌به مردم این کشور بود. خیلی جاها با مردم وارد گفت‌وگو می‌شد و تلاش می‌کرد که نگاه انقلاب اسلامی‌ را به مردم منتقل کند. درواقع هر جا و در عرصه‌ها و صحنه‌های مختلف هر زمان احساس نیازی شده «رضا» نقش مؤثری داشته و روایت‌گر انقلاب اسلامی ‌و رویکرد حضرت امام(ره) به مردم مناطق مختلف بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.