اهواز- معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: وقتی از مواردی حرف می زنیم که در عدم سلامت مردم دخیلند قصد ارزیابی منفی عملکردها را نداریم، مدیران این استان باید سلامت آب مورد استفاده و مواد غذایی مصرفی را مشخص کنند.

 تمام مدیران استانی در برابر سلامتی مردم مسئولند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی سلامت که امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه انجام شد در رابطه با پزشک های قلابی که مدتی در استان سوژه روز شده بود توضیح داد: زمانی که نظام پزشکی متوجه تقلب پزشک قلابی شد که از مدارک دوست پزشک فوت شده خود سو استفاده کرده بود، اقدام به دستگیری او کردند. یک پزشک دیگر نیز در باغملک فقط توانست چند ساعت کار کند و بلافاصله شناسایی و دستگیر شد. مابیش از این ها حساسیت نسبت به چنین موضوعاتی داریم اما برخی بااستفاده از ناآگاهی مردم به عرصه کلاهبرداری ورود می کنند.

ایرج نظری سپس در رابطه با اتمام بیمارستان ۲۰۰۰ تخت خوابی اهواز گفت: برای این بیمارستان که به ۱۰۰۰ تخت خوابی تبدیل شده و قرار بود با مشارکت بخش خصوصی  خارجی انجام شود، ۳۰۰ میلیارد از خیرین در طرح جامع سلامت دریافت شده است. بااین حال نسبت به شهرهای دیگر بنا به دلایل خاص، عقب هستیم.

وی درباره بیماری التور و ابتلا به آن در اهواز هم تصریح کرد: ۲۰۰ مبتلا در اربعین امسال داشتیم که از مرز عراق وارد شده بودند اما کنترل شد و پخش نشد، در کشور هم این بیماری وجود دارد و آب های آلوده می تواند باعث ایجاد التور شود، البته علوم پزشکی آن را کنترل می کند. اما عوامل بیماری زا در خشک سالی ها و کم شدن آب و از دست رفتن کیفیت آن بیشتر می شود که امیدواریم بتوانیم آنها را کنترل کنیم تا بیش از این جلو نرود.

۷۵ درصد آلودگی ها از کشاورزی است

در این نشست معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه ریزگردها با فلرهای نفتی در هوای اهواز ترکیب خطرناکی را می سازد؛ گفت: درباره هوای اهواز مشکلاتی بسیاری وجود دارد که  ۷۵ درصد آلودگی ها از کشاورزی است باید پرسید تمام سموم که برای محصولات کشاورزی به کار می رود در آینده چه تاثیری بر انسان دارد، زیر در آینده مشکل سرطانی برای مردم دارد.

نوذر درستان با اعلام این که یکی از مشکلات ما افزایش وزن در سن پایین است، اظهار کردهیچ کدام از فرزندان ما امروز فعالیت بدنی ندارند و حوزه ما این است که سلامت را بررسی کنیم. عامل اصلی نداشتن این فعالیت سرگرمی با فضای مجازی است که منجر به ترویج سکته مغزی است، بنابراین زیرساختی درست کرده ایم که مولف های سلامت را بررسی کرده تا عوامل عدم نشاط مردم را مشخص کنند که در این ارتباط نقش صدا وسیما و رسانه ها اهمیت پیدا می کند.

درستان اظهار کرد: سلامت و امنیت غذایی چهار نهاد دارد که پیام رسان سلامت است و رسانه جز این دبیر خانه هستند و باید جاهایی که مربوط به سلامت است و مردم باید در آن دخالت کنند را مشخص کنند.

بررسی سلامت ارزیابی منفی نیست

او افزود: لازم است مدیران این استان سلامت آب مورد استفاده و مواد غذایی مصرفی مردم را مشخص کنند، وقتی از مواردی حرف می زنیم که در عدم سلامت مردم دخیلند قصد ارزیابی منفی عملکردها را نداریم، اما همینقدر که امید به زندگی را بالا می بریم باید نسبت به مسائل سلامت،  روحی، روانی و شادابی خانواده ها هم فکر کنیم.

مردم از جیب خود هزینه وظایف آب و فاضلاب را می دهند

در ادامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در رابطه با میزان آلودگی آب بیان کرد: در بحث میکروبی و کیفیت را داریم، ۹۸ درصد آب از لحاظ کلر سالم است اما آیا قابل شرب است؟ پاسخ این است که بو و مزه غیرقابل استفاده ای دارد.   مردم از جیب خود هزینه آبی که وظیفه آب و فاضلاب است را پرداخت می کند و این منشا میکروبی شدن آب است.

شکراله سلمان زاده آب اهواز را از نظر املاح وکدورت در اکثر موارد مشکل دار خواند و اضافه کرد: تصفیه کاملی صورت نمی گیرد که نارضایتی مردم را در پی داشته است، آب اهواز از غدیر است و نه کارون که در آینده صد درصد این آب از غدیر خواهد بود.

تلاقی آب با فاضلاب بی شک وجود دارد

او اظهار کرد: شبکه توزیع فرسوده است و تلاقی آب با فاضلاب بی شک وجود دارد بخصوص در ساعات افت فشار آب که به دلیل مکش معکوس صورت می پذیرد میزان ناخالصی آب بالا می رود، هرچند کلر در آب میکروب ها را از بین می برد اما بااین حال کیفیت آب خوب نیست.

۴۰۰ هزار شغل در گرو قلیان!

قائم مقام سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در رابطه با جمع آوری قلیان ها عنوان کرد: با اشخاصی که مخل سلامت عمومی جامعه باشند برخورد می شود که قلیان‌ها از جمله آن ها است که در مجلس نیز مطرح‌شده است اما اگر مکان هایی که قلیان دارند را اگر تعطیل کنند ۴۰۰ هزار شغل از بین می رود، لذا بایدکسانی که آن را توزیع می کنند مشخص شوند و مواد مصرفی در قلیان ها کنترل شود چرا که بنزن در آن خطرناک است.

رمضان احدی گفت: وقتی در مجلس که قانون گذار است جمع آوری آن تصویب نمی شود همه تلاش ها به هم می ریزد بنابراین این یک مشکل ریشه ای است و یک عزم ملی می خواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.