همدان- جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با دستور کار بررسی طرح "طراحی و اعتبار یابی سازمان دهنده‌های گرافیکی برای آموزش شهروندی زنان" تشکیل شد ، در این جلسه طاهره یادگار دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه بوعلی سینا به ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد خود که مطالعات آن را با حمایت مالی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان انجام داده بود پرداخت.

توجه به مباحث علمی در ارائه آموزش های شهروندی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهرهمدان، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست،  خواهان  توجه ویژه  به پیوست زیست محیطی در تدوین طرح های شهری شد و گفت: پسماند و زباله مهمترین مقوله در بحث آموزش است که باید مورد توجه ویژه در آموزش های شهروندی واقع شود.

رضوان سلماسی ضمن اشاره به ظرفیت علمی دانشگاه های شهر همدان ، از اساتید و دانشجویان دعوت کرد به یاری مدیریت شهری بشتابند و با مطالعه روشمند و علمی معضلات شهر ، راهکارهای حل مشکلات شهر را شناسایی و در تدوین برنامه برای حل این مشکلات یاری رسان شورا و شهرداری باشند.

وی خاطرنشان کرد : یکی از حوزه هایی که زمینه کار علمی در آن فر اهم است ، مباحث آموزش شهروندی    است که باید نگاه تخصصی به این حوزه داشته باشیم و از دانش روز برای ارائه آموزش های شهروندی اثرگذار بهره بگیریم و به روش های کهنه و فاقد اثرگزاری اکتفاء نکند.

رئیس کمیسون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان به اهمیت شناسایی نیازهای واقعی محلات مختلف شهر در تحقق اهداف آموزشهای شهروندی اشاره کرد و گفت : وقتی مردم یک محله ببینند که شهرداری متوجه مشکلات محله آنان است و برای حل این مشکلات تلاش می کنند مسلماً در پذیرش آموزشهای ارائه شده و عمل به تکالیف شهروندی همراهی بیشتری از خود نشانن می دهند.

وی با یبان اینکه در صورت عدم ارائه آموزشهای لازم شهروندان و یا عدم همراهی مردم در این زمینه  ، در تحقق اهداف موفق نخواهیم بود افزود: مدیرت شهری و شهروندان در قبال هم مسولیتهایی دارند که با آموزشهای مناسب باید حقوق شهروندی را در جامعه نهادینه کرد.

سلماسی همچنین بر اهمیت موضوع  تفکیک زباله از مبداء تاکید کرد و گفت رمز موفقیت شهرهای پیشرفته در بحث مدیریت پسماند ، همراهی مردم و خصوصاً موضوع تفکیک از مبداء است که ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

فرهنگسراهای همدان با وجود هزینه‌های گزاف خالی از جمعیت است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ایجاد تحول فرهنگی، نیازمند مشارکت شهروندان است، گفت: فرهنگسراهای همدان با وجود صرف هزینه‌های گزاف از جمعیت خالی است.

علی فتحی با ابراز تاسف از اینکه فرهنگسراهای همدان در حال حاضر بلااستفاده باقی مانده است، اظهار کرد: باید از ظرفیت فرهنگسراها بهتر استفاده شود نباید بگذاریم ظرفیت های ایجاد شده فرهنگسراها خالی بماند.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم در فرهنگسراها جدی گرفته نشده است، افزود: باید به این مهم توجه کنیم که کار فرهنگی متکی به مسوول یا شخصی نیست و باید کارهای فرهنگی را به سمن ها واگذار کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اجرای طرح کاربردی سازمان‌دهنده‌های گرافیکی در خصوص پسماند زباله‌های شهری نیز خاطرنشان کرد: هدف از ارتقای آموزش‌های شهروندی در این زمینه در راستای تفکیک زباله‌ها بر این است که طبیعت از این پسماندها و دورریزها کمترین آسیب را ببیند.

فتحی به نحوه سیاست های سازمان پسماند در خصوص سایت دفن زباله و چگونگی تحویل آن به پیمانکار اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم در زمینه ارتقای فرهنگ پسماند شهری کار کنیم باید به صورت اجرایی و کاربردی‌تر به این موضوع بپردازیم.

وی اضافه کرد: تفکیک زباله از مبدأ علاوه بر ایجاد آموزش‌ باید با یک برنامه‌ریزی درست انجام شود و باید بدانیم فکرها و ایده‌ها در این خصوص تاکنون خوب بوده اما کافی نیست.

ضرورت استفاده مناسب از ظرفیت فرهنگسراها

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان هم با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در فرهنگسراها اضافه کرد: انتظار می رود با توجه به امکانات و تجهیزات ایجاد شده در فرهنگسراها،از فضاهای فرهنگی به نحو احسن استفاده شده و کارکرد مناسبی داشته باشند.

سید مسعود عسگریان تاکید کرد: اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی می توانند با توجه به شناختی که از ظرفیت ها دارند برنامه مدونی را برای استفاده بهینه فرهنگسراها تنظیم کرده و ارائه داد.

وی در بخش دیگر سخنانش به پایان نامه ارائه شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: در مطالعات برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء باید به صورت محله ای و متناسب با فرهنگ و شرایط اجتماعی خاص مناطق اقدام کرد.

عسگریان با بیان اینکه مشکل ما در شهرداری همدان اجرای مقرون به صرفه طرح‌ها است اظهار کرد: اگرچه امروز شهروندان با ارائه زباله‌های تفکیک شده خود به ایستگاه‌ها هدایایی دریافت می‌کنند اما باید دید چگونه می‌توانیم ضمن مجاب کردن شهروندان برای تحویل زباله‌های تفکیک شده خود به شهرداری، برنامه‌ای تدوین کنیم که به صرف و صلاح هر دو طرف باشد.

رییس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان نیز ابراز کرد: دلیل طرح پایان نامه طاهره یادگار در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا برای این بود که ما در بخش آموزش شهروندی مانند تفکیک زباله بدانیم برای اجرای این کار در یک منطقه خاص به چه میزان وقت و انرژی نیاز داریم تا رفتار اجتماعی مردم در این زمینه تغییر کند.

حمید بادامی نجات اضافه کرد: در اثربخشی آموزشهای شهروندی از جمله تفکیک زباله نیاز به مطالعات علمی است تا به تمامی نکات در این آموزشها توجه شود.

تفکیک زباله در همدان فاقد برنامه است

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری همدان از فعالیت بیش از ۵۰۰ نفر در مقوله بازیافت زباله در همدان خبر داد و گفت: عدم ارائه برنامه برای تفکیک زباله‌ها موجب ناموفق بودن تفکیک زباله‌های شهری در همدان شده است.

حسین سیبی با بیان اینکه متأسفانه در خصوص تفکیک زباله نگاه شهروندی وجود ندارد افزود: در بخش آموزش و تکالیف شهروندی نباید نگاه کاسب‌کارانه وجود داشته باشد در صورتی که باید همه ما پایبند قواعد شهرنشینی باشیم.

سیبی با اشاره به این موضوع که سیاست شهرداری و سازمان پسماند هم آموزش و هم اجراست، اضافه کرد: امسال خوشبختانه بودجه‌ای به منظور آموزش شهروندی در شهرداری در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر در سطح شهر همدان مشغول بازیافت زباله هستند که از این تعداد ۲۷۰ نفر در چرخه پیمانکاران شهرداری و بیش از ۲۳۰ نفر خارج از چرخه پیمانکاران فعال هستند.

اجرای طرح اعتباریابی سازمان‌دهنده گرافیکی در همدان

طاهره یادگار دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه بوعلی سینا در خصوص طرح کاربردی پایان‌نامه خود در خصوص پسماند زباله‌های شهری با عنوان " طراحی و اعتباریابی سازمان‌دهنده گرافیکی برای آموزش شهروندی زنان" اظهار کرد: این طرح ویژه زنان خانه دار در شهرک حضرت ولیعصر (عج) همدان در مدت ۶ ماه انجام شده است که مطابق آن مطالعات ما نشان می‌دهد مخاطبان ما طرح‌های واقعی را بیش از طرح‌های انتزاعی می‌پذیرند که همین امر نیز بر روند آموزش آنها تاثیرگذار است.

یادگار اظهار کرد: این طرح در بخش‌های طراحی و اعتبار بخشی سازمان دهنده‌های گرافیکی تفکیک و بازیافت زباله، با هدف آموزش زنان در این عرصه طراحی و ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه با توجه به شرایط شهر و استان، آموزش شهروندی بزرگترین دغدغه و نیاز شهر است، افزود: براساس مطالعات انجام شده طرح‌های بسیار زیادی در محیط شهری برای شهروندان وجود دارد اما باید با اصول شهروندی، آموزشی و علمی به صورت تاثیرگذار مطرح شود.

دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: طرح ارائه شده این قابلیت را دارد که در زمان کوتاه اطلاعات خوبی را در اختیار مطالعه‌کننده قرار دهد و در این طرح سعی شده سازمان‌دهنده‌ها طبق اصول کلی و بافت فرهنگی منطقه مورد مطالعه مورد توجه قرار گیرد.

یادگار با اشاره به طراحی هشت طرح سازمان‌دهنده در بازیافت، تفکیک و جمع آوری زباله‌های شهری گفت: در مدت ۶ ماه اجرای طرح کاربردی ۴۲ نفر خانم در این طرح شرکت کردند که سعی شد طرح تفیک زباله خشک و تر با تصاویر به مخاطبان اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های واقعی توسط مخاطبان در این مدت بیشتر مورد پسند قرار گرفت، اضافه کرد: در این طرح مزایای بازیافت زباله‌های شهری و ورود این زباله‌ها به چرخه زندگی مورد بررسی قرار گرفت.

یادگار تصریح کرد: در این طرح استفاده از طرح‌های سازمان‌یافته گرافیکی با اصول رنگ، بافت و شکل اطلاع رسانی متناسب با نیاز مخاطبان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد مخاطبان این منطقه از شهر از رنگ‌های گرم با درخشش بالا و بافت ساده برای تبلیغات بیشتر استقبال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.