اهواز- استفاده از ظروف پلاستیکی که زاییده جهان صنعتی بود، ابتدا راهکاری آسان و راحت برای سرو غذا به شمار می رفتند که رونق کاری خوبی را نیز برای صاحبان خود به ارمغان آوردند اما کم کم این خیال باطل شد، این ظروف راحت و آسان نیز آن روی خود را نشان دادند و بلای جان خیلی ها شدند.

آلاینده هایی خانگی به نام ظروف پلاستیکی

قدس آنلاین- گروه استانها- مریم کروشاوی؛ رهبران انقلاب صنعتی هیچگاه پیش بینی نمی کردند که در سال های آینده، کار آن ها چه بلاهایی بر سر مردم می آورد، اکنون جهان صنعت برابر شده با جهان پر از آلاینده و بیماری های خطرناک، که تمام جهانیان را بسیج کرده برای رفع تنها گوشه ای از معضلات زیست محیطی خلق شده از پس صنعت هایی که آسیب آن ها بیش از سود آوری بود. استفاده از ظروف پلاستیکی که زاییده این جهان صنعتی بود ابتدا راهکاری آسان و راحت برای سرو غذا به شمار می رفتند، که رونق کاری خوبی را نیز برای صاحبان خود به ارمغان آوردند اما کم کم این خیال باطل شد. این ظروف راحت و آسان نیز آن روی خود را نشان دادند و بلای جان خیلی ها شدند، از سوی دیگر فروش چنین ظروفی با قیمت ناچیزی در سطح بازار،  همهمه های این موضوع را به گوش می رساند که علت پایین بودن قیمت ظروف پلاستیکی تازه وارد شده به بازار، تولید آن ها از پسماندهای بیمارستانی است.

ظروف یکبار مصرف، ارزش غذایی را از بین می برند

رییس بهداشت غرب اهواز با تاکید بر عدم استفاده از ظروف پلاستیکی بیان می کند: ظروف پلاستیکی از حیث کیفیت دسته بندی شده هستند، ظروف درجه یک و ظروف بی کیفیت که معمولا در اکثر مراسم ها با محتوای غذای گرم  در حال استفاده هستند. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان این ظروف کاربرد غذایی ندارند. ظروف یک بار مصرف غیر قابل بازیافت، که از پسماندها ساخته می شوند مورد تایید مقامات بهداشتی نیستند. ما ظروفی با پایه گیاهی که  قابل بازیافت و دارای کیفیت بالا هستند را مهر تایید می زنیم هرچند که برای استفاده از آن نیز شرایطی خاصی را  تعریف کرده ایم، اما با این حال توصیه می کنیم که مردم غذاهای گرم را در ظروف روحی یا مسی قرار دهند تا ارزش غذایی خوراکی ها را حفظ کنند.

مهرداد شریفی مضرات این ظروف را از نگاه محیط زیست بررسی می کند و می گوید: این ظروف عوارض زیست محیطی دارند، به طوری که سال های متمادی باید بگذرد تا تجزیه شوند. همچنین  این ظروف به محض حرارت دیدن حتی در کمترین درجه، مواد رادیکالی که منجر به ایجاد سرطان است را آزاد می کنند. هر جای شهر و طبیعت که چشم کار می کند این ظروف که فاقد ارزش هستند را که منجر به آلودگی زیست محیطی و زشتی محل زندگی است را می بینیم.

او در ادامه ضمن تاکید بر عدم خریداری ظروف یکبار مصرف می گوید: فرقی نمی کند که این ظروف از طریق پسماندهای شهرداری تولید شده باشند یا بیمارستان ها، در کل نباید مورد استفاده قرار بگیرند و در این راستا نیاز به فرهنگسازی جهت حفظ حقوق شهروندی مردم و حفاظت از آن ها، داریم.

ظروف پلاستیکی آلاینده های اصلی محیط زیست

شبنم قنواتی فعال محیط زیست نیز ظروف پلاستیکی و خصوصا ظروف یکبار مصرف را از عاملان اصلی آسیب رساندن به محیط زیست عنوان می داند و تصریح می کند: ظروف پلاستیکی به دلیل ماندگاری طولانی و تجزیه طولانی مدت عملا جزو آلوده کننده های اصلی محیط زیست هستند که طبق آخرین یافته های محقق ها تجزیه آن‌ها بین صد الی هزار سال  به طول می انجامد.

شرکت های تولید ظروف پلاستیکی، منافع خود را بر سلامت مردم ارجح می دانند

 متخصص بیماری های داخلی نیز این ظروف را فاقد برچسب سلامت می داند و خاطر نشان می کند: سالانه شاهد روند رو به افزایش بیماری هایی از قبیل سرطان هستیم اما مردم پس از توصیه های بسیار پزشکان، هنوز هم به این باور نرسیده اند که کوچکترین شی دم دست نیز می تواند زنگ خطری برای سلامت آن ها باشد. حال اگر بخواهد اشیا کنار دست آن ها ظروفی باشند که از پسماند سایر بیماری ها ساخته شود، دیگر نمی توان حتی ضامن زنده ماندن در روز بعد آن ها شد.

لیلا معزی ادامه می دهد: قطعا کسی حقیقت استفاده از پسماندهای بیمارستان برای ساخت ظروف پلاستیکی را نمی گوید، منافع خود را مهمتر از جان مردم می دانند و این خود یک جرم به شمار می رود. سرطان روده و سرطان معده دو بیماری فاجعه باری هستند که ظروف یکبار مصرف با آن ها ارتباط مستقیم دارند. هرچند آمار دقیقی وجود ندارد که بگوید چه میزان بیمار را از پس این ظروف راهی بیمارستان کرده است اما آزمایشات مختلفی در سطح جهان گویای این حقیقت است که انواع ظروف یکبار مصرف خطری برای آناتومی بدن انسان دارد.

او تصریح می کند: خصوصا اگر غذاهای گرم درون این ظروف جای بگیرند، تمام مواد مضر را در خود حل و بدن انسان را از آن اشباع می کنند. هرچه بیشتر پیش می رویم جهان در حال صنعتی شدن است و این یعنی آلایندگی های بیشتر و آب و هوای ناسالم، از این رو مردم که نمی توانند برای فرار از شرایط ناپاک جوی فرار کنند؛ پس بهتر است با مراقبت از سلامت خود بیش از این بی امنیتی سلامتی جامعه را بالا نبرند، انگار که در حال پس رفتن به زمان هایی هستیم که امید به زندگی مردم به علت عدم وجود بهداشت و سلامت، نزدیک به صفر می شد.

مردم استفاده از ظروف پلاستیکی را  تعطیل کنند

 آنزیم پی ای تی، در ظروف پلاستیکی باعث می شود که صد سال طول بکشد تا آن ها تجزیه شوند اما دانشمندان آنزیم  (پی تی ای ایز) را در حال تقویت در این ظروف هستند که باعث می شود تجزیه ظروف تنها در چند روز انجام شود. این امر شاید باعث شود حداقل، آسیبی که به محیط زیست در پی تولید این ظروف می رسد کاهش پیدا می کند. اما باز هم تهدیدات جانی برای انسان ها از سوی چنین ظروفی، باقی می ماند، خصوصا اگر این ظروف بی کیفیت از پسماند بیمارستان و شهرداری باشد. قطعا کارخانه های تولید این ظروف تعطیل نخواهند شد اما طبق تاکید مقامات حوزه سلامت، مردم باید خرید چنین کالاهایی را تعطیل و استفاده از موارد این چنین که آسیبی بر تندرستی آن ها است را بر خود پلمپ کنند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.