مشاور معاون علمی‌و فناوری رئیس جمهور درباره تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید کالای باکیفیت داخلی در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: راه میانبر برای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به تعداد دانش آموختگان می‌توان شرکت دانش‌بنیان داشت

قدس آنلاین- مشاور معاون علمی‌و فناوری رئیس جمهور درباره تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید کالای باکیفیت داخلی در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: راه میانبر برای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

پرویز کرمی‌ افزود: در مورد خدمات دانش‌بنیان ایرانی که دارای تکنولوژی پیشرفته هستند، سختگیری ویژه‌ای در کارگروه تعیین و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که هر کالایی، دانش‌بنیان محسوب نمی‌شود و کالاهای دانش‌بنیان باید از اعتبارنامه برخوردار باشند. کالاهای دانش‌بنیان علاوه بر اینکه در داخل کشور بازار دارند باید نگاهی هم به بازارهای خارجی داشته باشند و برای اینکه بتوانند در عرصه رقابت با همتایان خود در صحنه جهانی، باقی بمانند باید برای نوآوری، خلاقیت و ارتقای استانداردهایشان تلاش کنند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت مردم در خرید کالای دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: اگر مردم به سمت مصرف کالاهای دانش‌بنیان ایرانی بروند، بی شک شعار حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی تحقق می‌یابد و سبب باز شدن پای این شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه صادرات می‌شود، در واقع زمانی می‌توانیم ارزش افزوده و آورده بیشتری داشته باشیم که بتوانیم کالاهای خودمان را در کشورهای دیگر به فروش برسانیم.

او وجود ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور را سبب اشتغالزایی و کارآفرینی برای دانش‌آموختگان دانست و گفت: این تعداد شرکت دانش‌بنیان برای بازار ۸۰ میلیونی داخل کشور و بازار چند صد میلیونی خارج از کشور، کافی نیست.

به باور کرمی، به تعداد دانش آموختگان دانشگاهی و ایده‌های خلاقانه آن‌ها می‌توان شرکت دانش‌بنیان و استارت آپ داشت. به گفته او، علاوه بر ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور، حدود ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان هم در نوبت ارزیابی قرار دارند که تعدادی از آن‌ها، دانش‌بنیان می‌شوند. اینطور نیست که کیفیت فدای کمیت شود، اگر ۱۰۰ شرکت با کیفیت و دارای استانداردهای جهانی داشته باشیم بهتر است تا اینکه بخواهیم آمارها را بالا ببریم.

مشاور معاون علمی ‌و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان ‌کرد: این معاونت در مرحله دوم، چتر حمایتی خود را در قالب آیین نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور گسترده خواهد کرد، یعنی شرکت‌هایی که دارای تکنولوژی پیشرفته نیستند اما ایده‌های خلاقانه دارند. در این آییننامه امتیازها و مشوق‌هایی را برای شرکت‌ها دانش‌بنیان و نوآور، قایل شده‌ایم تا این تسهیل‌گری طی تفاهم نامه‌هایی با شرکت‌های دولتی صورت بگیرد. در حال حاضر حدود ۲۰ صندوق جسورانه با کمک معاونت علمی‌و سایر نهادهای پولی و مالی در کشور شکل گرفته است که باید بیشتر شود.

به گفته او، بهترین کمکی که می‌توان در این حوزه‌ها داشت، آوردن سرمایه گذار است چون وام، کارایی خود را در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از دست داده است و جز مشکل، نتیجه دیگری برای شرکت‌های استارت آپی نداشته است در حالی که شرکت‌های سرمایه گذار یا صندوق‌های جسورانه در کنار حمایت مالی و سرمایه گذاری روی استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش هدایت‌گری هم دارند یعنی نبض بازار، تعرفه‌های گمرکی و مسائل حقوقی را می‌شناسند، در این راستا معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، موضوع زیست بوم فناوری را مطرح کرده است تا در حوزه تولید به همه این‌ها توجه شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.