اهواز- اهواز از نمونه کلانشهر هایی است که از کلان شهر بودن فقط عظیم شدن مشکلات به او رسیده که مثالش دو برادر نخاله و زباله اند که سالهاست رخت شهری بر تن کرده اند و مهمان کوچه ها، خیابان ها و زمین های آنند.

زباله، مهمان ناخوانده کلانشهر اهواز

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ معضل زباله ها در اهواز یکی دوروزه به وجود نیامده که با دو روز حل شود. این تقریبا جمله ای است که شما درباره نه تنها زباله ها می شنوید درباره تمام معضلات شهری به گوش تان می رسد، زباله ها به وسیله خیل عظیمی به وجود می آیند و عده ای از همان ها هم وقتی از کنار این زباله ها رد می شوند بینی خود را می گیرند و لعنت می فرستند بر کسی که آنجا آشغال ریخته! متاسفانه هنوز سالها با فرهنگ های بهینه جمع آوری و استفاده زباله فاصله داریم، اهواز از نمونه کلانشهر هایی است که از کلان شهر بودن فقط عظیم شدن مشکلات به او رسیده که مثالش دو برادر نخاله و زباله اند که سالهاست رخت شهری بر تن کرده اند و میهمان کوچه ها، خیابان ها و زمین های آنند، متاسفانه بودن آنها آنقدر جلوه ناشایستی به شهر داده که نمی توان ندیده گرفتشان، اگر سر خود را از میان روزمرگی ها بیرون بیاورید از گاومیش آباد، کیان شهر، کیان آباد، مهدیس، سه راه خرمشهر تا بهترین نقاط شهری اش در دل شهر و میان پیچ پر رفت و آمدترین پل آن (پل پنجم) یا در بازار بزرگ نادری و عبدالحمید، گلستان، پاداد و نقاط فراموش شده و جدا شده ای مثل کارون...زشتی پلاستیک ها، شیشه ها و مواد غذایی فاسد را به رخ می کشند، اگر زباله باشند که بوی بدش هم اضافه می شود و بدتر از این ها زباله های عفونی است که جذابیت زیادی هم برای عده ای معتاد از حیث تهیه ابزارشان دارد.

کلانشهری فاقد تفکیک زباله

امروز روز زمین پاک است و شعار امسال «نه به نایلون های پلاستیکی»، هیچ فرصتی بهتر از این نیست که درباره زباله های شوم حرف زد به خصوص پلاستیک ها که جان زمین را می گیرند که لازم است با یک هدف کارشناسی شده به دادش رسید، شاید جالب باشد بدانید اهواز تنها کلانشهری است که در آن تفکیک زباله یا پسماند انجام نمی شود و پلاستیک ها مختلط در انواع زباله ها می شوند! و متاسفانه شما درختان و بوته های بسیاری را می بینید که به پلاستیک آذین شده اند، از طرفی نکته تاسف بار سطل زباله های تقریبا خالی است که کوهی از زباله را کنارشان می بینی، یا جوی های پر از پلاستیک، زباله های عفونی که جوی کوچک خون در محله ها راه می اندازند و نخاله های ساختمانی که کنار نازیبایی ها برای شهر چند بیماری ناقابل هم به ارمغان می آورد.  

درباره زباله های اهواز یکی از ساکنین پاداد شهر می گوید: با اینکه سطل های زباله ما زود تخلیه می شود باز هم مشکل بوی شیرابه های آن را داریم چراکه زباله ها را در سطل نمی اندازند.

ترس از ابتلا به سالک

شهروند دیگری، داغ دلش تازه شده و کوه های زباله را نشان می دهد ومی گوید: سالهاست از بودن این زباله ها در منطقه زندگی مان رنج می بریم از بوی بد و نمای زشت خیابان که بگذریم جرات نمی کنیم بچه ها را زیاد در کوچه نگه داریم از ترس ابتلا به سالک، وبا و ...

یکی از اعضای شورای شهر به خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه  هشت منطقه شهری داریم که هر یک از این شهرداری ها جداگانه زباله های خود را جمع آوری می کنند، می گوید: این زباله ها را به سمت سفیره می فرستند بنابراین زباله ای نداریم که در سطح شهر تخلیه شود روال معمول ما به این شکل است مگر کسی در این مورد تخلف کرده باشد و زباله ها را در مکانی غیر تخلیه کرده باشد.

رحیم کعب عمیر توضیح می دهد: این هشت منطقه همراه با پیمانکاران آن، معاون های خدمات مرکز و معاونین خدمات مناطق نظارت مستقیم بر حمل و نقل زباله دارند و زباله ها را به منطقه برومی و سفیره می برند و در آنجا دفن می کنند.

۱۰۰ میلیاردتومان هزینه برای شیوه ای منسوخ

او با اشاره به اینکه اهواز نسبت به کلانشهرهای دیگر در این زمینه بسیار عقب است، ادامه می دهد: دفن زباله یک شیوه منسوخ است و نباید صورت گیرد و در حال حاضر اقداماتی برای بحث جذب سرمایه گذار انجام شده که کارهای مقدماتی آن را انجام داده ایم تا بتوانیم زباله ها را آنهم با پرداخت هزینه دفن نکنیم و نسبت به بازیافت آن اقدام کرده آنها را تبدیل به کمپوست و... کنیم.

کعب عمیر میزان هزینه مورد نیاز برای حمل، رفت و روب، دفن زباله ها را سالیانه چیزی حدود ۱۰۰ میلیاردتومان می خواند و اظهار می کند: البته این میزان فقط برای زباله های سطح شهر است  و نخاله ها که از اضافات ساختمان هاست و تمام شهر را گرفته است، دربرنمی گیرد.

چالش زباله گرد و زباله دزد

در همین ارتباط رییس  بهداشت غرب اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین از چالش جدیدی به عنوان زباله گردها یا زباله دزدها خبر می دهد و عنوان می کند: قبل از اینکه سازمان پسماند اقدام به جمع آوری زباله کند یک سری افراد سودجو این کار را انجام می دهند، و این به بدتر شدن آن دامن زده است.

مهرداد شریفی اضافه می کند: در روز جهانی بهداشت در ۱۱ فروردین کارگروه سلامت در شهرداری برای اولین بار با حضور شهردار، فرماندار و معاونین شهردار تشکیل شده و اگر برنامه بازیافت از مبدا به درستی صورت گیرد همین زباله هایی که زباله گردها به خاطرش پلاستیک ها را پاره می کنند و به خاطر مسائل اقتصادی هم هست، سرو سامان داده می شوند.

تذکرات داده شده

او این زباله ها را از نظر بهداشتی برای ساکنین شهرها نامناسب می داند و بیان می کند: یکی از معضلات کلانشهر اهواز زباله ها هستند که از زباله های ساختمانی تا خانگی را در بر می گیرند و ما درباره آن تذکرات لازم را داده ایم و برخوردها هم صورت می گیرد.

معرف هر شهری با نهایت توسعه در نمای ظاهری اش تمیزی و پاکیزگی آن است. اگر زیباترین و بروز ترین شهر را بسازید که پر است از ساختمان های زیبا و کارخانه ها، مراکز خرید لوکس و پارک های فراوان و... فقط در برخورد نخست یک کوه زباله یا یک سطل سر ریز و یا زباله هایی که مشخص است روزها به حال خود رها شده اند کافیست تا نمای بدی از یک شهر در ذهن به یادگار بگذارد و تمام زحمات شهری را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.