با قاطعیت باید گفت حال تولید و تولید کننده خوب نیست.

حال تولید ملزومات پزشکی خوب نیست

قدس آنلاین-با قاطعیت باید گفت حال تولید و تولید کننده خوب نیست.

مریم قاسمی، دبیر انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: بدهی‌های چند میلیاردی مراکز درمانی دولتی به تولیدکنندگان، پرداخت طولانی مدت و در نهایت ارائه اوراق قرضه به جای اصل طلب از یک سو و پروسه طولانی قیمت گذاری کالاهای و ملزومات مصرفی که با وجود تلاش مسئولان و شرایط اقتصادی تناسبی با نوسانات نرخ ارز ندارد از سوی دیگر، تولیدکنندگان را به ورطه نابودی کشانده است. چنانکه در سال گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و بنام صنعت و تعدیل نیرو در تمامی شرکت‌ها بودیم. بنابراین مسئولان می‌بایست با همدلی و هم افزایی، فکری برای «حال بد تولیدکنندگان» انجام دهند. به این ترتیب باید دست به دست هم دهیم تا گامی برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی برداشته شود، زیرا تولیدکنندگان داخلی چه در زمان تحریم و چه پسا تحریم بارها آزمون خود را پس داده‌اند و این بار نوبت مسئولان است که دست تولیدکنندگان را بگیرند و پیش از آنکه چراغ کارخانه‌های ایرانی خاموش شود چاره‌ای بیندیشد.

این فعال صنعت تجهیزات پزشکی تأکید کرد: به طورحتم تا زمانی که وضعیت تولید ساماندهی نشود، صادرات نیز شرایط مطلوب نخواهد داشت؛ البته نمی‌توان منکر تلاش و حمایت‌های مسئولان برای رونق و گسترش صادرات غیر نفتی در سال‌های اخیر شد، اما هنوز راه درازی در پیش است و حمایت‌ها می‌بایست بیش از این باشد. ناگفته نماند بتازگی کارگروه صادرات در سازمان توسعه تجارت متشکل از تشکل‌ها و نمایندگان هر دو بخش وزارت بهداشت و وزارت صنعت تشکیل شده که امیدواریم در این کارگروه اتفاقات خوبی رخ دهد؛ همچنین حجم عظیمی از حمایت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان تعلق یافته که نیاز است این حمایت جامع‌تر شود و علاوه بر حمایت از صادرکنندگان بالفعل، از صادرکنندگان بالقوه نیز حمایت شود.

مهندس قاسمی با اشاره به راهکارهای حمایت از این صنعت افزود: به علت تعدد و تنوع محصولات صنعت یادشده در بازار، ظرفیت‌های خالی بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارد؛ بنابراین جا دارد به مسئله جذب سرمایه گذاری در این حوزه توجه شود، چرا که در بازار گسترده موجود همچنان سرمایه گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی دارد. چنانکه آمارهای مالی و تجارت جهانی نیز نشان می‌دهند که صنعت تولید ملزومات و تجهیزات پزشکی در مقایسه با بسیاری از بخش‌های صنعتی از جذابیت‌های اقتصادی ویژه‌ای برخوردار بوده و رشدی پایدار با نرخ سالانه بیش از ۷ درصد را دارا می‌باشد.

وی گفت:اختصاص یارانه به صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، حضور پاویونی ایران در نمایشگاه ها، اختصاص برند ملی و واحد به تولیدات ایرانی، از جمله مواردی است که هنوز جای کار دارند. نکته دیگر روند و وضعیت انتقال فناوری است که البته در حال حاضر بخش دولتی به این عرصه توجه نشان داده که از این موارد می‌توان به انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک بین المللی، دعوت از هیئت‌های تجاری، برگزاری نشست‌های تجاری اشاره کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در کشور ما تجهیزات پزشکی به علت ارزش افزوده‌ای که ایجاد کرده، مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین افزایش امید به زندگی، تغییر ویژگی‌های اپیدمیولوژی، افزایش سالانه مخارج بهداشتی و درمانی و تعداد رو به رشد طرح‌های دولتی توسعه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی از یکسو و وجود نخبگان علمی در این رشته و جاذبه‌های درگیری علم و عمل در این بستر خاص از سوی دیگر، توسعه رو به رشد این صنعت را نوید می‌دهد. به هرروی تجهیزات پزشکی که از دهه دوم انقلاب جایگاهی برای خود فراهم کرده و ساختار نظام مهندسی به خود گرفته امروزه یک صنعت علمی – اقتصادی به شمار می‌آید؛ اکنون بیش از ۲۸ هزار دکترا و کارشناسی ارشد و کارشناسی دانش آموخته و ۱۱ دانشکده مهندسی پزشکی در کشور فعالیت علمی می‌کنند و تولیدات تجهیزات پزشکی ایران از نظر کیفی در خاورمیانه ممتاز بوده و مطابق با استانداردهای جهانی عرضه می‌شود.

قاسمی افزود: در عرصه بین الملل نیز بازار ایران، بازاری پر جاذبه است. بیشترین تعداد بیمارستان در منطقه خاورمیانه، گسترش صنعت توریسم درمانی و سرانجام پنجمین بازار بزرگ تجهیزات پزشکی در منطقه مزیت هایی است که نمی‌توان نادیده گرفت؛ همچنین شرایط فعلی کشورهای همسایه، امکان سرمایه گذاری، صادرات و تجهیز بیمارستان‌های متقاضی را برای شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی کشور فراهم می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.