اصفهان- عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از راهکارهای تقویت تولیدکنندگان داخلی، حمایت بانک‌ها و مؤسسات مالی است، اما نرخ بهره بالای بانک‌ها ومؤسسات مالی قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان افزایش می‌دهد و امکان رقابت را از آنها سلب می‌کند.

نرخ بالای بهره بانک‌ها و مؤسسات مالی مانع رقابت تولیدکنندگان داخلی است

بابک صفاری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: در ساختار اقتصادی تولید کالای با کیفیت از لحاظ تکنیکی برای یک تولید کننده امکان پذیر نخواهد بود زیرا در سطح تکنولوژی و دانش فنی در بسیاری از صنایع دانش بنیان امکان واردات تکنولوژی نداریم، از این رو به عنوان مثال وقتی دستگاهی برای صنعت داروسازی نیاز داریم، اما کشورهای هدف آن را در اختیار قرار نمی دهند، باعث می شود در بعضی از بخش ها نتوانیم کالای باکیفیت تولید کنیم.

وی ادامه داد: اینکه تاکید داریم می توانیم کالای باکیفیت تولید کنیم، باید گفت کیفیت تنها عنصر تولید کالا نیست  زیرا مردم کیفیت را در کنار قیمت می بینند، بنابراین برای کالای باکیفیت باید نیروی کار خوب بکارگیری و مواد خوب استفاده کرد، البته رعایت این موارد قیمت تمام شده کالا را افزایش می دهد.

این اقتصاددان با بیان اینکه در بازار رقابت کالاها، مشکل اساسی این است که نمی دانیم کالای ایرانی را در بازار داخلی رقیب چه کالاهایی قرار می دهیم، اظهارکرد: وقتی می خواهیم در بازار رقابت کنیم، باید توجه کرد رقیب کالاهای باکیفیت ایرانی نباید کالاهای بی کیفیت خارجی باشد، اگر این اتفاق افتاد نتیجه این است که قدرت رقابت از بازار داخلی برچیده می شود.

 وی تصریح کرد: امروزه به دلیل واردات اجناس بی کیفیت شرق آسیا به خصوص کشور چین با قیمت های پایین، حتی تولیدکنندگان بزرگ از جمله خودروسازان ما را به سمتی می برد که از تولیدات خارجی بی‌کیفیت استفاده کنیم.

صفاری به راهکارهای کوتاه مدت حل این مشکل اشاره و خاطرنشان کرد: واردات چه قانونی چه غیرقانونی باید کنترل شود تا رقابت تولیدکنندگان داخلی ساختارمند باشد، در صنعت خودروسازی نیز باید جلوی واردات را بگیریم و کیفیت را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در یک نظرسنجی انجام شده ۷۵ درصد مردم اصفهان «ارایه خدمات پس از فروش و توجه به سلیقه مشتریان» را مهمترین راهکار افزایش فروش محصولات ایرانی دانستند، البته مردم از دیدگاه مصرفی درست نگاه میکنند، اما از نظر اقتصادی باید گفت هر چه شرایط رقابتی را بیشتر فراهم کنیم در بلند مدت محصول داخلی بهتر کار می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از راهکارهای تقویت تولیدکنندگان داخلی، حمایت بانک‌ها و مؤسسات مالی است، اما نرخ بهره بالای بانک‌هامؤسسات مالی قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان افزایش می‌دهد و امکان رقابت را از آنها سلب می کند.   

وی تاکید کرد: در حال حاضر کیفیت برخی از کالاها از مشابه خارجی آنها بالاتر رفته است، اما باید اعتمادسازی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.