مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی: ما در قانون چیزی به عنوان کوله بری نداریم و اساسا هم درست نیست که در قانون بیاید چون در آن صورت ما خودمان تجویز کرده ایم که یک سری افراد بتوانند کالا را روی دوششان بگذارند و به داخل کشور بیاورند.

اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا انجام نشده است/ در قانون چیزی به عنوان کوله بری نداریم

به گزارش قدس آنلاین، سید عبدالمجید اجتهادی مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در بحث مرزنشینان هم قانون ساماندهی مرزنشینان را داریم که قوانین آن بر حوزه ورود و خروج کالا در حوزه مرزها و سهمیه مرزنشینان مشخص شده است.

وی ادامه داد: در آن قانون آمده که چه میزان کالا می‌توان وارد شده و چگونه می توان آن را به فروش رساند و یا حتی از استان خارج کرد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲ هم مطالب خوبی مورد اشاره قرار گرفته است اما باید توجه داشت که در این قانون بیشتر بر موضوع پیشگیری اشاره شده است.

اجتهادی گفت: در ماده ۶ آن قانون توجه شده به معیشت مرزنشینان و مردم ساکن در مناطق مرزی تا با مشکل مواجه نشوند البته قرار بود یک لایحه هم به مجلس ارجاع شود که ارجاع شد اما در کمیسیون نهایی نشده است.

وی افزود: از سال ۹۲ تا الان در این ۵ سال این لایحه (اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا) هنوز به نتیجه نرسیده است البته ایراداتی به لایحه وارد شده که یکی از آنها این است که گفته شده آن توسعه پایدار در مرزها مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: ما در قانون چیزی به عنوان کوله بری نداریم و اساسا هم درست نیست که در قانون بیاید چون در آن صورت ما خودمان تجویز کرده ایم که یک سری افراد بتوانند کالا را روی دوششان بگذارند و به داخل کشور بیاورند.

اجتهادی گفت: در حوزه ته لنجی هم ما مواردی داریم که البته متأسفانه دارد یک سری تخلفاتی در آن حوزه رخ می‌دهد برای مثال ملوانان یک مقدار مشخصی اجازه ورود کالا دارند اما امروز این عدد و رقم دارد جا به جا شده و تخلف صورت میگیرد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برخی کالا ها در حوزه مرزنشینان از صد درصد عوارض گمرکی معاف هستند اما این به معنای گذشت از سایر حقوق و نظارت ها نیست یعنی درست است که قرار نیست موارد خوراکی شامل گمرکی شود اما قطعا باید شامل سائل استانداردی باشد.

وی درباره اصلاحات و خلاهای قانون در حوزه مرزنشینان گفت: من اعتقادم این است که باید برگشت به ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا که می شود همان موضوع اشتغال و توسعه مرزها.

وی ادامه داد: بیشتر به این سمت رفته ایم که قاچاق رخ دهد تا توسعه رخ دهد در صورتی که حمایت از کالای ایرانی به این معنا نیست.

اجتهادی گفت: ما باید با قاچاق کالا مبارزه کنیم تا اشتغال پایدار در داخل کشور رونق گیرد ما نمی‌توانیم به بهانه توسعه مناطق مرزی و به بهانه افزایش اشتغال مجوز ورود کالای قاچاق در مناطق مرزی بدهیم.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: سالهاست دولت تأکید می‌کند که افراد کوله بران را از معافیت های خاص گمرکی بهره مند کند اما می‌شود همین کالا را از مسیر قانونی و نه آن مسیر سخت و صعب العبور گذر بدهند و وارد کشور کنند تا چهره کشور هم مخدوش نشود.

وی همچنین در خصوص قاچاق گوشی تلفن همراه و موفقیت طرج رجیستری گفت: با اجرای این طرح نه تنها میزان قاچاق کاهش یافته بلکه ۱۵۰ درصد هم میزان ورود گوشی رسمی و غیرقاچاق افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.