سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل حملات ائتلاف آمریکایی - اروپایی به سوریه گفت: هدف از این حمله جلوگیری از تصرف غوطه شرقی و بر هم خوردن توازن قدرت در این منطقه استراتژیک و منفی جلوه دادن نتایج نشست ایران، روسیه و ترکیه در استانبول بود.

ابطال پروژه های ائتلاف آمریکایی با تصرف غوطه شرقی/نقش مخرب سیاست های زیگزاگی ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، مثلث آمریکا، انگلیس و فرانسه با استناد به ادعایی واهی در خصوص استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در منطقه «دوما» دست به تهاجم نظامی به سوریه زدند، که واکنش شدید سازمان ملل و ایران و روسیه به‌عنوان صحنه‌گردانان جنگ با تروریسم را به همراه داشت.

روسیه و جمهوری اسلامی ایران با بی‌پایه و اساس خواندن ادعای این مثلث متجاوز به سوریه؛ این اقدام را منجر به پیچیده‌تر شدن مسیر برای یافتن راه‌حل‌های برون رفت از بحران داخلی این کشور قلمداد کرده‌اند. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام این حمله را مصداق دقیق تجاوزگری و این رفتار آمریکا را ادامه شکست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه دانستد.

همچنین در روزهای اخیر ترامپ به عربستان سعودی پیشنهاد تشکیل ارتش واحد عربی را داده تا مستقیماً جبهه عربی متعارض، در سوریه حضور نظامی یابند تا با سیاست‌های ایران و روسیه در این کشور مقابله کنند. اما کارشناسان حوزه مسائل منطقه بر این باورند که تشکیل این ارتش عربی همچون سایر اقدامات عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال سوریه بی‌ثمر خواهد ماند.

خنثی‌سازی پروژه‌های ائتلاف آمریکایی با سقوط غوطه شرقی

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل اهداف تجاوز آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوریه پرداخت و گفت: هدف از حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه جلوگیری از سقوط غوطه شرقی و بر هم خوردن توازن قدرت در این منطقه استراتژیک بود و سعی داشتند با این حمله جلوی پیشروی نیروهای اسد را بگیرند. دوم این‌که ائتلاف می‌خواست خروجی مثبت نشست استانبول را منفی جلوه دهد. لذا این دو عامل باعث شد تا جبهه دشمن به تکاپو بیافتد اما با واکنش افکارعمومی منطقه‌ای و داخلی آمریکا روبرو شد و همین واکنش منفی ادامه پروژه را ناکام گذاشت و البته ترامپ تمامی هزینه‌کرد تجاوزخود را از عربستان سعودی پیش از حمله گرفته بود.  

تشکیل یک ارتش واحد عربی برای دوشانیدن بیشتر عربستان

وی در ادامه درباره پیشنهاد ترامپ به عربستان برای تشکیل یک ارتش عربی واحد به منظور حمله به سوریه تصریح کرد: ترامپ در تمامی مصاحبه‌های خود و سخنرانی‌های انتخاباتی چه قبل از پیروزی و چه بعد از آن همیشه روی این نکته تمرکز داشته است که آمریکا دیگر به تنهایی نمی‌تواند تمامی هزینه‌های حضور نظامی و تأمین امنیت کشورهای منطقه را بپردازد و اعتقاد دارد که هرکسی در جستجوی امنیت است باید هزینه آن‌را هم بپردازد و این موضع‌گیری صریح ترامپ خط بطلانی بر سیاست‌های رؤسای جمهور پیشین آمریکا و مواضع فعلی سران عرب کشیده است. و قابل توجه است که خود آمریکا هم دیگر توان تقبل این هزینه‌ها را ندارد.  
سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد: پیشنهاد آمریکا به عربستان برای تشکیل ارتش عربی و تصمیم او برای خروج از سوریه، موجب آشفتگی عربستان و رژیم صهیونیستی شده و همین موجب شد تا مجادلات لفظی بین نتانیاهو و ترامپ شدت یابد و ترامپ در پاسخ به نخست وزیر رژیم صهیونیستی بگوید اگر می‌خواهید ما در سوریه بمانیم باید هزینه آن‌را که بالغ با ۴ میلیارد دلار می‌باشد را بپردازید.  
وی افزود: ترامپ در واقع دارد با این سیاست‌ها عربستان را می‌دوشد اما این‌که عربستان بتواند یک ارتش واحد عربی در سوریه تشکیل دهد از توان این کشور خارج است. با بررسی پرونده‌های قبلی عربستان در عراق و یمن می‌توانیم به این واقعیت پی ببریم که با ارتش خودش نتوانست در کشور همسایه یمن موفق شود چه برسد به رهبری یک ارتش واحد عربی در سوریه!

کنار گذاشتن سیاست‌های زیگزاگی و انتحاب یک بلوک سیاسی از سوی ترکیه

این کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل سیاست‌های متناقض ترکیه در منطقه گفت: ترکیه به دلیل این‌که همسایه این بحران بزرگ است، همیشه سعی کرده که بحران را از میانه مدیریت کند؛ یعنی هم طرف آمریکا باشد و هم طرف ایران و روسیه را بگیرد. چون از منظر رهبران سیاسی ترکیه این سه کشور می‌توانند در صحنه سیاسی و میدانی نقش بازی کنند. و در این راستا سعی کرده یک حرکت زیگزاگی میانه‌ای انجام دهد.
وی در پایان افزود: وقتی مشاهده می‌کنیم که در جریان تجاوز آمریکا به سوریه از آن استقبال کرد به این دلیل است که احساس می‌کند این حمله در جهت منافع ملی ترکیه می‌باشد و به حضور نیروهای ترکیه در عفرین کمک می‌کند اما ترک‌ها نمی‌توانند در دراز مدت این سیاست را ادامه دهند و اردوغان بالاخره باید مشخص کند که در کدام بلوک می‌خواهد باقی بماند و ادامه سیاست زیگزاگی او اعتراضات ایران و روسیه را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.