۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 597025

بجنورد- چندسالی است که زنگ خطر بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، بیمارهای قلبی، عروقی، دیابت، چاقی و... در کشور به صدا در آمده و نگرانی‌ها بیشتر و هزینه‌های درمانی سرسام‌آورتر شده است.

عمری که به پای قلیان دود می کنند

قدس آنلاین، گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: متاسفانه بیش‌ترین نقش در زمینه‌ی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها را خود انسان دارد و هیچ عاقلی نمی‌تواند به اندازه خودش در مصرف نکردن سیگار، الکل، رفع آلودگی هوا، کاهش استرس و تغذیه‌ی سالم نقش مؤثری داشته باشد.

با توجه به افزایش گرایش به سمت قلیان و در صورتی که این روند ادامه یابد، عوارض و مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

به گفته پزشکان و متخصصان مصرف قلیان مانند سایر مواد دخانی عامل اصلی بروز انواع سرطان ها مانند ریه، لب و دهان، حنجره، مثانه، مری و معده، لوزالمعده، کبد، روده بزرگ و زخم‌ های گوارشی است.

به دلیل نیکوتین موجود در توتون، قلیان اعتیادآور است. علاوه بر این، توتون قلیان حاوی میکروب و قارچ است؛ چراکه برخلاف تصور عمومی، وجود آب قلیان مواد مُضر و سمی را نمی تواند از بین ببرد و این مواد سمی از جمله نیکوتین به علت دم‌ های عمیقی که برای جذب دود به قلیان ‌زده می شود، آسیب‌ های جدی به ریه ها وارد می‌ کند.

همچنین توتون استفاده شده در قلیان علاوه بر داشتن مضرات مشابه با توتون موجود در سیگار، به دلیل مواد افزودنی و اسانس که برای طعم دار شدن به آن اضافه می‌ شود، می تواند عوارض بیشتری به همراه داشته باشد.

هر سال سازمان جهانی بهداشت  براساس معضلات و مشکلات جهان یک شعار به صورت سمبلیک اعلام و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در این زمینه طراحی و اجرا می کند و امسال شعار هفته سلامت سال ۱۳۹۷« پوشش همگانی، برای همه و هر کجا» به عنوان شعار سال انتخاب شده است

در این گزارش با تعدادی از شهروندان در خصوص علل گرایش جوانان به مصرف قلیان گفت و گویی انجام داده ایم :

نظارت خانواده ها بر فرزندان در اولویت​

یکی از شهروندان بجنوردی در این زمینه می گوید: متاسفانه امروزه مصرف قلیان در بین جوانان و نوجوانان به یک کار تفریحی تبدیل شده است.

یوسف صادقی اظهار می دارد: همه ما در مرحله  اول  دستگاه های اجرایی را مقصر این معضل می دانیم، درست است که دستگاه های اجرایی باید این معضل را آسیب شناسی کنند ولی نقش و نظارت خانواده ها بر فرزندان در اولویت قرار دارد.

وی ادامه می دهد: ولی متاسفانه بارها مشاهده کرده ایم که خانواده ها نیز پا به پای فرزندان قلیان مصرف می کنند.

وی می گوید: برخی‌ از این افراد با عدم آگاهی از زیان‌های استفاده از قلیان و عوارض آن بر بدن انسان از این قلیان‌ها استفاده می‌کنند که لازم است برای آشنایی خانواده ها از این مواد خطر ناک اطلاع رسانی‌ کافی انجام شود.

قلیان در دست کودکان

یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: استفاده از قلیان که طی سالهای اخیر در میان اقشار و گروههای سنی مختلف رواج بسیاری داشته، مضرات بسیاری،حتی بیشتر از سیگار دارد و خانواده ها نیز دید بدی نسبت به قلیان ندارند و مصرف آنرا به عنوان رفتاری ناپسند نپذیرفته اند.

مرتضی بهمن می افزاید: بارها مشاهده شده که برخی خانواده ها لوله قلیان را به دست کودکان خود می دهند و با افتخار می خندند و عکس میگیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.

وی ادامه می دهد: این کار خانواده ها می تواند تشویقی بزرگ برای کودکان خود به سمت استعمال دخانیات و کارهای خلاف باشد.

وی می افزاید: برخی از جوانان علت مصرف قلیان را معضل بیکاری عنوان می کنند که به نظر بنده بیکاری شاید نقش داشته باشد ولی دلیل بر این نمی شد که خود را توجیه کنند زیرا برای سرگرمی تفریحات سالمی نیز مانند ورزش و... نیز وجود دارد.

وی می افزاید: جوانان باید بدانند که دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و مواد سوختی  است، که خطر جدی برای اطرافیان دارد.

بهمن خاطرنشان می کند: متاسفانه بوی مطبوع و طعم شیرین توتون‌های قلیان باعث شده، برخی از مردم بخصوص جوانان و نوجوانان بدون توجه به اثرات سوء آن، اشتباهی به مصرف قلیان روی آورند.

این شهروند بجنوردی می گوید: خوشبختانه در سفرخانه ها و قهوه خانه های این شهر قلیان کشیدن ممنوع است ولی متاسفانه در پارک ها و بیرون شهر دیده می شود که برخی از جوانان حتی خانم ها خیلی عادی و طبیعی قلیان مصرف می کنند.

مصرف اشتراکی قلیان افزایش احتمال ابتلا به سل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در خصوص مصرف قلیان در بین جوانان می گوید:متأسفانه امروزه اعتیاد به قلیان در بین نوجوانان و جوانان شیوع پیدا کرده که علت آن نیز عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است.

دکتر سید احمد هاشمی اظهار می دارد:  گاهاً مشاهده شده خانواده ها نیز به‌صورت شخصی اقدام به استعمال دخانیات در اماکن تفریحی می‌کنند که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

وی می گوید: مصرف اشتراکی قلیان نیز می ‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به سل، تبخال و هپاتیت ‌شود.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات تنها به معنی مصرف سیگار نیست و توتون و تنباکو، پیپ و مصرف قلیان نیز دخانیات محسوب می‌شوند ادامه می دهد: قلیان می‌تواند زمینه ساز مصرف دیگر مواد دخانی باشد.

هاشمی می گوید: مصرف قلیان متاسفانه امروزه گریبانگیر خانواده ها شده است طوری که اکنون مصرف سیگار در بین خانواده ها و مردم وجه خوبی ندارد و مصرف قلیان اینطور نیست.

وی مصرف هر بار قلیان را معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار برای انسان می داند و می گوید: مصرف قلیان بسیار برای مردم مضر است و منجر به بروز بیماری هایی از قبیل سرطان، بیماری تنفسی و .... می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به سوال اینکه آیا قهوه خانه ها و سفره خانه های شهر مجوز برای استفاده از قلیان را دارند یا خیر؟ می گوید: خوشبختانه در استان مجوز استفاده از قلیان در هیچ کدام از سفره خانه و قهوه خانه ها داده نشده و نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.