رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، مصداق بارز رفتار غیرقانونی است، آنان با صدور گستره تسلیحات به کشورهای مختلف منطقه، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می کند.

نظام دوقطبی در جهان فروپاشیده/ حمله به سوریه غیرقانونی است

به گزارش قدس آنلاین، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، صبح امروز (دوشنبه) در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در تهران، اظهار داشت: امیدوارم این اجلاس در رسیدن به اهداف خود موفق بوده و گام بزرگ دیگری در تعمیق همکاری ها و تعاملات نیروهای مسلح کشورهای حاضر در اجلاس، به ویژه نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بردارد و در آینده شاهد تبدیل این گونه اجلاس ها به نهادی تاثیرگذار در تامین امنیت دریایی در سطح اقیانوس هند و ارتقای مولفه های امنیتی در این منطقه و بلکه در همه دریاهای جهان باشیم.

وی گفت: بدون تردید نظام سنتی دو قطبی در جهان فروپاشیده و قدرت های جدیدی در شرق و غرب جهان سر برآورده اند و اصولاً جهان امروز نیازمند مهندسی مجدد نظم بر اساس جهانی چند قطبی و احترام به حقوق همه کشورها می باشد. اما برخی قدرتها و بازیگران منطقه ای و جهانی واقعیات نوین جهان را بر نمی تابند، تحت تاثیر این رویکرد متاسفانه هیچ نقطه ای از جهان از آسیب ها و خطرات در امان نیست.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: آمریکا و برخی دیگر از قدرتها با اعزام و استقرار واحدهای نظامی به مناطقی مانند خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای جنوب چین، دریای مدیترانه و دیگر مناطق و با بهانه های مختلف و بکارگیری ادبیات زور، تحریم و اتهام زنی، بی نظمی و آنارشی را گسترش می دهند.

باقری افزود: آمریکا با ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی و افراطی مانند داعش، بخش بزرگی از منطقه غرب آسیا را دچار بحران کرده و کشتار انسان های بی دفاع، آوارگی میلیون ها نفر و تخریب هزاران شهر و روستا را زمینه سازی کرده و باعث شده و علاوه بر آن، آمریکا بدعهدی و پیمان شکنی در توافقات بین المللی را ترویج می کند که زیر پا گذاشتن توافقات ۱+۵ با ایران نمونه بارز آن است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی نیز در حالی که برای تهدید کشورهای همسایه با آزادی عمل مطلق، زرادخانه هسته ای خود را روز به روز گسترش می دهد و بدون هیچگونه مجوز بین المللی به کشورهای همسایه خود تجاز می نماید، آمریکا در یک برخورد گزینشی و دوگانه حتی خرید و یا تولید تجهیزات دفاعی مشروع و متعارف توسط دیگر کشورها را جرم محسوب می کند، حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدین آن به سوریه به بهانه واهی سلاح شیمیایی مصداق بارز این رفتار غیرقانونی است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: آنان با صدور گسترده تسلیحات مخرب به برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا، مانند عربستان، زمینه تشدید مسابقات تسلیحاتی، جنگ و بحران را به وجود آورده اند و بالاخره با تعقیب طرح های تجزیه و فروپاشی، تضعیف حاکمیت های قانونی و مستقل برخی کشورها را زمینه سازی می کنند که نمونه بارز آن در عراق و سوریه قابل مشاهده است.

باقری با بیان اینکه ایران به عنوان یک کشور مستقل، هیچگاه سر تسلیم در برابر زیاده خواهی های آمریکا و برخی متحدان منطقه ای آن فرود نیاورده و نمی آورد اظهار داشت: ایران در مقابل با اتکاء به ظرفیت های ملی خویش دست برادری و دوستی را به سوی جهانیان دراز کرده است.

وی ادامه داد: حضور پیشتازانه ایران در میادین مبارزه با تروریسم و افراطی گری در سوریه و عراق و کمک به دولت قانونی و نیروهای مسلح این کشورها، در کنار دیگر متحدین خود مانند روسیه، کمک بزرگی به صلح و امنیت جهانی و ثبات در آسیای غربی کرده است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح بیان داشت: ویژگی های ژئواستراتژیکی، ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی اقیانوس هند موجب شده تا این منطقه از جهان نیز نقش برجسته ای در معادلات بین المللی ایفاء کند و دامنه اثرگذاری تحولات و وقایع این منطقه فراتر از محدوده های جغرافیایی اش باشد.

باقری افزود: منطقه ای که یبش از ۲.۶ میلیارد نفر را در خود جای داده است، تامین و جابجایی بخش عمده ای از منابع و ذخایر هیدروکربنی جهان از طریق مسیرهای واقع در این منطقه صورت می پذیرد، بخش قابل توجهی از مواد اولیه و همچنین محصولات و فرآورده های مورد نیاز مردم جهان در این منطقه تولید و صادر می شوند.

وی گفت: فرودگاه های این منطقه روزانه شاهد ورود و خروج ده ها هزار سورتی هواپیما بوده و آب های این منطقه محل تردد هزاران شناور است، این ویژگی ها تنها بخشی از اهمیت و ظرفیت های بالفعل و بالقوه منطقه ایانوس هند را بیان می کند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه ای مستقیم با امنیت سایر مناطق جهان دارد. ارتقای مولفه های مختلف امنیت در منطقه اقیانوس هند و تثبیت و تعمیق آن به معنای افزایش ضریب امنیت عمومی مناطق مختلف جهان بوده و متقابلاً وجود هرگونه تهدید و یا تنش در این اقیانوس موجب به چالش کشیده شدن امنیت سایر جوامع و مناطق جهان خواهد شد.

باقری گفت: امنیت اقیانوس هند قبل از هر چیز برآیند و نتیجه تلاش ها و اقدامات کشورها و جوامع واقع در حاشیه این اقیانوس است و گرانیگاه (مرکز ثقل) آن به طور اجتناب ناپذیری بر اقدامات کشورهای منطقه و حاشیه اقیانوس هند متمرکز خواهد بود. امنیت منطقه اقیانوس هند نیازمند حداکثرسازی تعاملات و همکاری ها در حوزه های مختلف در نزد نهادها، ساختارها و کنشگران دولتی و غیردولتی می باشد تا امنیت مطلوب و بهینه حاصل شود.

وی افزود: اگر رویکردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی کشورها و جوامع منطقه دارای همسویی و همنواختی با یکدیگر باشند، در برآیند نهایی، کشورها و جوامع حاشیه این اقیانوس را قادر به بهره گیری از فرصتها و مزیت های گسترده ای خواهد ساخت که لاجرم ارتقای دیپلماسی دفاعی و گسترش همکاری های بشر دوستانه بر محور منافع مشترک را به همراه خواهد داشت و چنانچه این رویکردها دارای تناقض و تعارف باشند، عوامل مختل کننده امنیت و ثبات، فرصت ظهور و بروز یافته و همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را با چالش ها و تهدیدات و آسیب ها مواجه خواهد کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه زمینه های همکاری و تعامل نظامی و امنیتی اعضای حاشیه اقیانوس هند، طیف گسترده و متنوعی را شامل می گردد بیان داشت: مقابله با تروریسم و سایر تهدیدات امنیتی به عزم فراگیر و صادقانه ای نیاز دارد که نمی توان با این تهدیدات ساده انگارانه برخورد کرد و یا با آن برخوردی گزینشی داشت.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: مقابله با تهدیدات امنیتی به ویژه تروریسم، جرائم سازمان یافته، قاچاق و غیره علاوه بر آن که نیازمند برخورد بنیادین با ریشه های مالی، سیاسی، اجتماعی و غیره می باشد، نیازمند همکاری نیروهای نظامی و امنیتی کشورها در عرصه میدانی برای اعمال کنترل بر این چالش خطرناک می باشد، نیروهای مسلح کشور ما به عنوان یکی از پیشتازان مقابله با پدیده تروریسم در سطح جهان آماده است تا تجربیاتش را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.