گناباد- مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی نسبت به کاهش حجم آب مخازن سدهای خراسان رضوی هشدار داد و گفت : از۳۷ دشت خراسان ۳۴ دشت بحرانی وممنوعه است .

۳۴ دشت استان بحرانی و ممنوعه است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی امروز دوشنبه در محل اداره آبیاری  گناباد در نشست خبری گفت:  کل بارندگی استان خراسان رضوی درسال زراعی جاری تا کنون ۹۴ میلیمتر بوده که نسبت به  سال گذشته ۴۳درصد و نسبت به دوره آماری ۴۵ درصد کاهش دارد.

کاظم جم افزود: میزان کل حجم سدهای خراسان  یک میلیاردو ۵۵۰ میلیون متر معکب است که متاسفانه ۷۷درصد این میزان خالی است.

وی  با اشاره به وجود ۱۶ هزار و۵۱۳ حلقه چاه کشاورزی و صنعتی  با تخلیه سالانه بیش از ۴ میلیارد متر مکعب  در سطح استان گفت:  از این تعداد ۶هزار ۶۶۷ مورد غیر مجازند  که سال گذشته ۲۱۰۰مورد مسدود شده و بنا داریم این روند ادامه داشته باشد.

 جم تصریح کرد :به منظور  کاهش حجم  برداشت آب مصرفی در چاههای کشاورزی  تا کنون ۱۰۰درصد  چاههای کشاوری به کنتور حجمی هوشمند  مجهز شده و بنا داریم سایر چاههای  صنعتی را نیز به کنتور هوشمند مجهز کنیم.

 مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی با انتقاد به نگاه تک واحدی به امور آب گفت: تا زمانی که  بخشی نگری باشد  راه به جایی نخواهیم برد بلکه همه دستگاهها باید نسبت به آب   حساسیت و اهتمام لازم را داشته باشند.

جم افزود:باید با تغییر الگوی کشت و تغییر روشهای آبیاری از میزان برداشت آب از سفره های آب زیر زمینی کاهش دهیم.

وی  راه اندازی  بازار  آب  و واقعی کردن  قیمت آن را از موارد موثر در کاهش میزان برداشت آب  دانست و گفت :باید شیوه های جرائم  متخلفین  آب نیز تغییر کند زیرا اکنون این جرائم جوابگو و بازدارنده نیست.

۷۲۳ حلقه چاه کشاورزی و صنعتی

رئیس اداره آبیاری گناباد هم در این جلسه گفت: در شهرستان گناباد و بجستان ۷۲۳ حلقه چاه کشاورزی و صنعتی وجود دارد که از این تعداد سالانه ۱۹۶ میلیون متر معکب آب برداشت می شود.

احمد تمامگر  با اشاره به کاهش میزان برداشت آب با نصب کنتور های هوشمند حجمی افزود:۱۰۰درصد چاههای کشاورزی شهرستان  به کنتور هوشمند مجهز شده و  امسال  چاههای صنعتی نیز به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

وی تصریح کرد:  به خاطر نصب این کنتورها  افت سطح آب بطور چشمگیری کاهش یافته  بطوریکه در دشت گناباد  قبل از نصب کنتور  میزان افت ۱۳ سانتیمتر سالانه بوده و بعد از نصب کنتور  به ۵ سانت کاهش یافته است.

تمامگر افزود: خوشبختانه در شهرستان  چاه غیر مجاز نداریم  و  از این بابت  شهرستان گناباد در سطح استان نمونه است.

وی مهمترین مشکل چاههای کشاورزی را  پیشروی آب های شور دانست و گفت: متاسفانه  کیفیت آب کاهش یافته و هم اکنون بسیاری از مزارع پسته و پنبه شهرستان به خاطر بی کیفیتی آـب با کاهش مواجه است.

رئیس اداره آبیاری  گناباد  تصرف بستر برخی از رودخانه ها  را از دیگر مشکلات دانست و گفت: متاسفانه برخی افراد با ایجاد بند سارهای  غیر استاندارد در بالا دست قنوات  می خواهند  باعث تغذیه  سفره های زیرزمینی قنات  شوند که این امر می تواند در صورت  بارانهای سیل آسا باعث تخریب اراضی و خسارت شود.

 تمامگر افزود :تا کنون ۴۰مورد از این بند سارها که عمدتا در منطقه  نجم اباد بوده شناسایی و سال گذشته ۱۵ رودخانه لایروبی و ۱۶ هکتار  اراضی تصرف شده در بستر رودخانه  بازگشایی شده است.

وی اجرای طرح آبخیزداری سیاه کوه که مطالعات آن  چندین سال است  به پایان رسیده  را ضروری دانست و گفت: در صورت عملی شده این طرح  میزان زیادی اب به سفره های زیر زمینی تزریق شده و باعث ابدهی قنوات خواهد شد.

وی میزان بارندگی سال زراعی جاری در شهرستان  گناباد را ۸۶ میلیمتر دانست و گفت : این میزان نسبت به دوره اماری ۴۵ درصد کاهش دارد.

گفتنی است در این جلسه مدیر روابط عمومی  ناحیه آب استان از ساخت تندیس غلامرضا نبی پور متخصص  قنوات  شهرستان گناباد و نصب آن در موزه ملی آب خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.