خانه سینما در حالی به رئیس قوه قضاییه نامه نوشته و شکستن محکومیت جعفر پناهی را تقاضا کرده است که هنوز نیمی از دوران محرومیت این فیلمساز باقی است!

خانه سینما از قوه قضائیه خواست حکم خود درباره جعفر پناهی را بشکند

به گزارش قدس آنلاین، این نهاد صنفی به تازگی طی نامه‌ای از ریاست قوه قضائیه درخواست کرد تا امکان حضور جعفر پناهی را در جشنواره فیلم کن فراهم آورد.

در این نامه که به امضای همایون اسعدیان، رئیس هیئت مدیره خانه سینما رسیده، خطاب به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی آمده است: احتراماً همانگونه که مستحضر هستید سینمای کشورمان به عنوان پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی قاره‌ها را درنوردیده و جایگاهی جهانی و مؤثر در عرصه هنر بین‌المللی یافته است و روزی نیست که از جشنواره‌ها و مجامع معتبر بین‌المللی جایزه‌ای به موزه جوایز هنر هفتم میهنمان اضافه نشود.

این نامه ادامه می‌دهد: اخیراً فیلم «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهی در بخش اصلی جشنواره فیلم کن پذیرفته شده و رسم مألوف جشنواره‌ها بر این است که کارگردانان آثار، به هنگام نمایش فیلم‌هایشان در هر رویداد سینمایی حضور داشته باشند و عدم حضورشان به دلایل سیاسی و ممنوعیت‌های قضایی، تصویری نامطلوب از کشور متبوعشان ایجاد خواهد کرد. با عنایت به عرایض فوق استدعا دارد به لحاظ مصالح ملی و ارائه تصویری واقعی از فضای فرهنگ میهن اسلامی، مقرر فرمایید نسبت به صدور مجوز حضور ایشان در جشنواره مذکور مساعدت مقتضی مبذول شود.

خانه سینما در حالی خواستار مساعدت قوه قضائیه است که دادگاه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۹ و پس از تکرار جرایم ضدایرانی جعفر پناهی او را به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم کرده است. البته این حکم تاکنون بارها توسط پناهی نقض شده است!

جالب‌تر اینکه خانه سینما در ابتدای نامه خود تأکید کرده «سینمای کشورمان به عنوان پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی قاره‌ها را درنوردیده»؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سینمای جعفر پناهی پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی است!؟

آیا اگر کسی که دارای شهرت باشد، به واسطه آن می‌تواند قانون را زیرپا بگذارد و آن را نقض کند؟ قانونی که برای مجرمان تبعیض قائل شود، چه اعتباری خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد پس از اینکه سینماگران از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نتیجه مدنظر خود نرسیده‌اند، این بار با فشار رسانه‌ای به قوه قضائیه قصد دارند به هدف خود نایل شوند.

هر چند قوه قضائیه در ماجراهای مختلف که نمونه آن را اخیراً درباره «بهمن ورمزیار» سارق مسلح مشاهده کردیم، ثابت کرده در اجرای قانون ثابت‌قدم است و با کسی تعارف ندارد.

منبع: خانه سینما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.