وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کنترل بیماری های غیر واگیر را بسیار ضروری خواند و گفت: این مهم تنها از طریق اجتماعی شدن موضوع سلامت و به کمک مردم شدنی است.

طول عمر در ایران به ۷۵ سال رسیده است

قدس آنلاین- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل بیماری های غیر واگیر را بسیار ضروری خواند و گفت: این مهم تنها  از طریق اجتماعی شدن موضوع سلامت و به کمک مردم  شدنی است.

سید حسن هاشمی صبح دیروز و در مراسم نخستین مجمع سلامت استان  تهران  با اشاره به این طی چهار دهه گذشته اقدامات زیادی در حوزه سلامت انجام شده است، از کاهش افرادی که در  ایران  دچار هزینه های کمر شکن  سلامت می شوند خبر داد و گفت: سالیانه حدود ۷ میلیون نفر از کشورهای منطقه به دلیل هزینه های کمر شکن به زیر خط فقر می روند اما در ایران با کمک مجلس و دولت و اجرای طرح تحول سلامت آمار این گونه افراد به حداقل رسیده است و ما واقعاً شاهد روند نزولی در این زمینه هستیم.

هاشمی با اشاره به ضرورت کاهش بار بیماری های غیر واگیر مثل  فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی و ... تصریح کرد:همه ما اعم از نهاد های مردمی و دستگاهای اجرایی باید در این زمینه برنامه داشته باشیم چون  با تمام اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است باز هم ۵۵ درصد از افرادی که در ایران می میرند زیر ۷۰ سال دارند.

 به گفته وی  ۷۶ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل سکته های قلب و مغزی، فشار خون و اضافه وزن است اما سکته های قلبی در راس همه این موارد قرار دارد.

وی با بیان این که طول عمر در ایران به ۷۵ سال رسیده است، افزود: اما فقط ۶۱ سال  از زندگی ما ایرانیان بدون درد معلولیت  و... است. ضمن این که وقوع سکته های قلبی و مغزی و همچنین اضافه وزن و بیماری فشار خون  در مناطق کم برخوردار بیشتر است  بنابراین باید در کنترل بیماری های غیر واگیر تدبیر کنیم.

همچنین در حاشیه این نشست دکتر ایرج حریرچی؛ قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درپاسخ به قدس درباره عمده دستارودهای کشور در حوزه سلامت طی چهار دهه اخیر گفت: گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم  و اقشار فقیر یکی از مهمترین دستاورها  محسوب می شود.

وی کاهش پرداخت هزینه  سلامت از جیب مردم را از دیگر دستاوردهای مهم  یاد کرد و گفت:همزمان با افزایش ۲۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت از ۵۴ درصد به ۳۸ درصد رسیده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.