در حالی که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران عضو دائم این اجلاس و کشورمان در موقعیت راهبردی غرب آسیا قرار گرفته است، حضور فعال و راهبرد تقویت بعد دریایی نیروی ارتش می‌تواند باعث نقش آفرینی و نفوذ جمهوری اسلامی در این حوزه باشد.

آغاز بزرگ ترین اجلاس نظامی تاریخ ایران

قدس آنلاین- اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) که از روز دوشنبه هفته جاری به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش در تهران در حال برگزاری است، شامل ۲۳ عضو دائم و ۹ عضو ناظر است. این اجلاس که به صورت دوره‌ای هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز و تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است.

امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره این اجلاس گفت: این اجلاس که تاکنون پنج دوره آن در کشورهای مختلف برگزار شده، بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است که میزبانی آن از ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مدت دو سال برعهده نداجا و قرار است که حدود ۳۵ هیئت عالی رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در این اجلاس ۲ روزه، به تهران سفر کنند.

در حالی که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران عضو دائم این اجلاس و کشورمان در موقعیت راهبردی غرب آسیا قرار گرفته است، حضور فعال و راهبرد تقویت بعد دریایی نیروی ارتش می‌تواند باعث نقش آفرینی و نفوذ جمهوری اسلامی در این حوزه باشد.

سردار سر لشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیروز در این اجلاس با بیان طیف گسترده زمینه‌های همکاری و تعامل نظامی و امنیتی اعضای کشورهای حاشیه اقیانوس هند، اظهار داشت: مقابله با تروریسم و سایر تهدیدهای امنیتی به عزم فراگیر و صادقانه‌ای نیاز دارد که نمی‌توان با این تهدیدها ساده انگارانه برخورد کرد و یا با آن برخوردی گزینشی داشت.

با توجه به اینکه زمینه همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند در حوزه‌های تجاری، امنیتی و دیپلماتیک از سطح بالایی برخودار است، در این بین برخی از قدرت‌های غربی مانند آمریکا سعی دارند با اعزام و استقرار نیروهای نظامی و احداث پایگاه‌های دفاعی بتوانند در معادلات این منطقه نقش آفرینی کنند و سیطره نیروی دریایی خود را به حوزه اقیانوس هند سرایت دهند.

از این منظر، این اجلاس که بزرگترین گردهمایی دفاعی ایران است می‌تواند فرصتی برای نمایش قدرت دریایی جمهوری اسلامی باشد.

از سوی دیگر این اجلاس می‌تواند امکانی برای از بین بردن ذهنیت و نگرش منفی گردشگران خارجی درباره ناامنی کشورمان باشد. البته این منطقه در تجارت جهانی نیز نقش فعالی ایفا می‌کند و تنگه هرمز به تنهایی می‌تواند ظرفیت عظیمی به میزان ۱۷ میلیون بشکه نفت در روز را ترانزیت کند. چنانچه دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع انرژی جهان در منطقه غرب آسیا بوده و ایران و خلیج فارس در مرکز آن است، گفت: ۱۷ میلیون بشکه نفت در روز از تنگه هرمز برای صادرات عبور می کند و پس از آن وارد اقیانوس هند می‌شود.

از آنجایی که حضور کشورها در گستره دریا و اقیانوس‌ها تعیین کننده نقش و قدرت آن‌هاست، راهبرد جمهوری اسلامی نیز بر این است که با کشورهای حاشیه اقیانوس هند ارتباطات گسترده‌ای برقرار کند و مؤلفه‌های همکاری خود را گسترش دهد و بتواند ائتلاف واحدی را در سایه همبستگی با اعضای کشورهای حاشیه اقیانوس هند در برابر نیروی دریایی آمریکا و انگلیس ایجاد کند. چنانکه سردار باقری نیز دیروز به این راهبرد کشورمان اشاره و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل، هیچگاه سر تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای آن فرود نیاورده و نمی‌آورد و در مقابل با اتکا بر ظرفیت‌های ملی خویش دست برادری و دوستی را به سوی جهانیان دراز کرده است. حضور پیشتازانه جمهوری اسلامی ایران در میادین مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم در سوریه و عراق و کمک به دولت قانونی و نیروهای مسلح این کشورها، در کنار دیگر متحدان خود مانند روسیه، کمک بزرگی به صلح و امنیت جهانی و ثبات در آسیای غربی نموده است.

راهبردی که در سال‌های اخیر مقامات نیروی دریایی کشورمان با جدیت دنبال می‌کنند، مقابله با تهدیداتی است که تا پهنه اقیانوس‌ها کشیده شده و با فضا سازی علیه کشورمان پروژه ایران هراسی را در این منطقه رواج داده است. بنابراین توسعه ارتباط با این کشورها می‌تواند در انتقال فرهنگ و مواضع ایران، توسعه ارتباطات با این کشورها و جلوگیری از ایران هراسی مؤثر باشد، تا جایی که به گفته معاون هماهنگ کننده ارتشدریادار سیاری، امروز کشورهای دنیا جایگاه نیروی دریایی ایران را پذیرفته‌اند و نیروی دریایی جایگاه خود را با موفقیت اثبات کرده است.

البته پیش از این نیز دریادار خانزادی درباره دیپلماسی دریایی کشورمان تصریح کرده بود: کشور ما از طریق سواحل مکران بلاواسطه به دو سوم سطح کره زمین که آب است متصل می‌شود. دریا فرصتی برای ایجاد امتدادهای عمقی است که به معنای دیپلماسی دفاعی از طریق دریاست. دیپلماسی دفاعی جنبه‌های مختلفی دارد که بخشی از آن‌ها در دریا پیگیری می‌شوند و رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: نفس حضور در دریا قدرت است، ولو اینکه روی فلان شناور فلان تسلیحات هم نباشد. جنبه دیگر ساحل است که کشورها دور هم جمع می‌شوند و برای برقراری امنیت درمنطقه خاصی تصمیم گیری می‌کنند و مطالب و دیدگاه‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند.

از سوی دیگر با توجه به شدت گرفتن جنگ اقتصادی علیه ایران و تحریم هایی که صورت گرفته، رهبر معظم انقلاب نیز بر نیروی دریایی راهبردی و کارآمد تأکید بسیار دارند. در راستای این راهبرد، نیروی دریایی کشورمان جهت ایفای نقش فعال به سمت تجهیز شناورهای سنگین و نیمه‌سنگین و دیگر تجهیزات سوق یافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.