دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: اگر ترامپ این قرارداد یکپارچه را با تعلل، تاخیر و نقض عمده مواجه کند، معنایش فروپاشی برجام است و مصلحت نیست بیش از این ما خویشتن داری کنیم.

به گزارش قدس آنلاین، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز( سه شنبه) برای شرکت و سخنرانی در نهمین نشست امنیتی که با حضور مسئولان عالی پنج قاره جهان در روسیه برگزار می شود تهران را به مقصد سوچی ترک کرد. 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از ترک تهران در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مطرح شده پیرامون ملاقات غیر منتظره فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه با وی و گفتگوهای انجام شده پیرامون واکنش های ایران به حمله رژیم شرور صهیونیستی به پایگاه تی ۴ در سوریه که به شهادت چند نفر از اتباع ایرانی منجر شد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هزینه های قابل ملاحظه ای را به منظور ایجاد ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تکفیری پرداخته است و از این رو نمی تواند در برابر افزایش نگران کننده اقدامات بی ثبات کننده آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی هم پیمانان منطقه‌ای آنها بی تفاوت باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه که به درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده با هدف مقابله با تهدید فراگیر تروریسم صورت گرفته و اثر تعیین کننده ای بر شکست این جریان در منطقه داشته است.

وی افزود: زمانی که رژیمی به خود حق می دهد تا  در اقدامی برنامه ریزی شده ضمن تجاوز به حریم هوایی کشوری دیگر نیروهای مقابله کننده با تروریسم را هدف قرار دهد به طور قطع باید به تبعات آن و واکنش های متقابل نیز فکر کرده باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تنبیه متجاوز قطعی است اما طبیعتاً زمان، مکان و نحوه پاسخگویی به این اقدام شرورانه در اختیار و اراده جمهوری اسلامی خواهد بود.

شمخانی خاطرنشان کرد: اگر رژیم صهیونیستی هنوز متوجه پایان یافتن دوره بزن و در رو و اجرای نمایش های قلدرمابانه برای ایجاد رعب و وحشت نشده باید هزینه های این نفهمی را نیز پرداخت کند.

نماینده مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که خواستار توضیح بیشتر در خصوص گزینه‌های هسته ای غیر قابل پیش بینی مطرح شده در اظهارات اخیر رییس جمهورایران شده بود اظهار داشت: صنعت صلح ‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا بومی و مبتنی بر ظرفیت های دانشی و فناوری داخلی بوده و از این رو امکان بهره گیری از ابتکارات متعدد و متنوع را برای دست اندرکاران فراهم کرده است. 

وی افزود:  دستورالعمل های جامعی برای فعال سازی ظرفیت های حوزه هسته ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ گردیده که متناسب با اقتضائاتی که در آینده می‌تواند پیش روی ما قرار بگیرد در زمان مناسب در قالب سناریوهای عملیاتی اجرا  خواهد شد. همانطور که رئیس جمهور محترم اشاره کردند بخشی از این اقدامات ابتکاری، مواردی هستند که طرف مقابل حتی فکر آن را هم نمی کند.

دریابان شمخانی اظهار داشت: برآورد ایران از احتمال موفقیت سفر مکرون رئیس جمهور فرانسه و مرکل صدر اعظم آلمان به آمریکا برای گفتگو با رئیس جمهور این کشور که با هدف متقاعد کردن وی برای پایبندی به تعهدات آمریکا در برجام انجام می شود.

دبیر شوریای عالی امنیت ملی گفت: ما از تلاش اتحادیه اروپایی به عنوان یکی از طرف های مذاکره کننده در برجام به منظور حفظ این قرارداد بین المللی استقبال می کنیم و آن را اقدامی حرفه ای در دفاع از مسیر دیپلماسی و منطق گفتگو می دانیم اما اگر اروپا با اشتباه راهبردی، تسلیم باج خواهی امریکا شده و برای جلب نظر ترامپ وارد حوزه های خطوط قرمز ایران شود به طور قطع بازنده اصلی این روند خواهد بود. 

شمخانی خاطرنشان کرد: برجام یک قرارداد یکپارچه است و هر گونه تغییر و اصلاح آن و یا عدم اجرای کامل تعهدات ، به معنی فروپاشی ارکان آن بوده و با نابودی برجام تفاوتی ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پاسخ مناسب ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در برجام اظهار داشت: معاهدات بین المللی برای ثبات شکل می گیرند و طرفین تعهد، به انجام اقداماتی به طور همزمان متعهد می شوند.

وی افزود: متاسفانه از روز اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام،  کارشکنی به اشکال مختلف وجود داشته و در دوران ترامپ این مساله به اوج خود رسید.  

شمخانی ادامه داد: در «ان پی تی» کشورهای متعاهد اگر احساس کنند منافع شان در گروی ادامه وضع موجود نیست، این حق را دارند تا به راحتی از تعهد خارج شوند. این موضوع، یکی از گزینه های محتمل جمهوری اسلامی است.

شمخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا از برجام خارج خواهد شد یا خیر، گفت: ما برای شرایط مختلف خود را آماده کرده ایم. نزدیکان ترامپ، وی را غیرقابل پیش بینی می دانند اما وی چه خارج شود، چه اجرا نکند و چه این قرارداد یکپارچه را با تعلل، تاخیر و نقض عمده مواجه کند، معنایش فروپاشی برجام است و مصلحت نیست بیش از این ما خویشتنداری کنیم.  

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اخبار مطرح شده پیرامون ملاقات غیر منتظره فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه با وی و گفتگوهای انجام شده درباره واکنش‌ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی ۴ در سوریه که به شهادت چند نفر از اتباع ایرانی منجر شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را برای ایجاد ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تکفیری پرداخته است؛ بنابراین نمی‌تواند در برابر افزایش نگران کننده اقدامات بی ثبات کننده آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی هم پیمانان منطقه‌ای آن ها بی تفاوت باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حضور مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه که به درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده، با هدف مقابله با تهدید فراگیر تروریسم انجام شده است؛ این حضور تاثیر تعیین کننده‌ای در شکست این جریان در منطقه داشته است.

وی افزود: زمانی که رژیمی به خود حق می‌دهد تا در اقدامی برنامه ریزی شده با تجاوز به حریم هوایی کشوری دیگر، نیروهای مقابله کننده با تروریسم را هدف قرار دهد، یقینا باید به تبعات آن و واکنش‌های متقابل هم فکر کرده باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تنبیه متجاوز قطعی است اما به طور طبیعی زمان، مکان و نحوه پاسخگویی به این اقدام شرورانه در اختیار و اراده جمهوری اسلامی خواهد بود.

شمخانی تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی هنوز متوجه پایان یافتن دوره «بزن و در رو» و اجرای نمایش‌های قلدرمابانه برای ایجاد رعب و وحشت نشده، باید هزینه‌های این نفهمی را هم پرداخت کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.