اصفهان- در حالی که استان اصفهان با کمبود شدید منابع آبی رو به رو است و از طرفی ظرفیت ریه‌های آن برای احداث صنایع بزرگ پُر شده، در سال‌های اخیر گردشگری به عنوان موتور محرکه اقتصاد استان مطرح شده است.

 توسعه گردشگری نجات‌بخش اقتصاد اصفهان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: روز بزرگداشت شیخ بهایی که او را معمار اصفهان نوین می‌دانیم، بهانه ای برای برگزاری هفته فرهنگی اصفهان است، اما آیا برند اصفهان برگ برنده این استان در تولید ثروت خواهد بود؟

۶ سال از آغاز طرح برند گردشگری اصفهان می گذرد و تا به امروز جلسات متعدد کارشناسی و دو کنفرانس با اساتید حوزه بین المللی گردشگری برگزار شده است.

به نظر برخی از کارشناسان حوزه برند، استفاده از ظرفیت منابع مالی و معنوی ایرانیان موفق خارج از کشور یکی از راهکارهای برند سازی در گردشگری استان اصفهان است، موضوعی که رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: اگر به استان هایی همچون آذربایجان شرقی سفر کنیم، می بینیم که توسط شهروندان هتل ها و فروشگاه های بزرگ ساخته شده در حالی که ما هنوز یک خط مستقیم هوایی برای اصفهان نداریم!

سید عبدالوهاب سهل آبادی با تاکید بر اینکه باید انتظارات از بخش دولتی را کاهش و به بخش خصوصی بیشتری شود، می افزاید: استان اصفهان طی دو دهه اخیر از کاروان توسعه عقب افتاده است.

وی خاطرنشان می کند: اتاق بازرگانی اصفهان با همراهی دیگر قسمت های مسئول به این فکر افتاده که به استفاده از ظرفیت های گردشگری که می تواند محور توسعه باشد، توجه بیشتری داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که اتاق بازرگانی بتواند موتور محرکه گردشگری را برای اقتصاد استان به حرکت درآورد.

اصفهان در کنار اسطوره شهرها

آبان ماه سال گذشته یعنی حدود ۶ ماه پیش، نشریه معتبر «دلی تلگراف» ۳۵ شهر معتبر جهان را برای سفر گردشگران به مخاطبان خود معرفی کرد، نکته مهم این بود که  نام اصفهان  بالاتر از نام شهرهای فلورانس، پاریس و رم، در صدر این لیست قرار داشت که واکنش های متعددی به همراه داشت؛ گروهی متعجب بودند و عده ای نیز همه چیز را  برای داغ شدن بازار گردشگری اصفهان مناسب می دیدند.

خبرنگار تخصصی حوزه گردشگری که در این باره قلم زده بودند، به خبرنگار قدس آنلاین اظهارمی کند: هنگامی که افراد برای رفتن به سفر تصمیم می گیرند، اسامی مناطق و شهرهای زیادی در ذهن آنها می آید، خیلی ها آرزوی سفر به برخی مقاصدی دارند که ما اسم آنها را اسطوره شهرها می نامیم، مقاصدی که توانسته اند یک تصویر مثبت و قدرتمند ذهنی برای گردشگران بسازند و البته این تصویر قدرتمند را انسان های مختلفی از هنرمندان، نویسندگان، عکاسان و مسئولانی که در مقصد فعالیت دارند، ساخته اند.

نفیسه حاجاتی با بیان اینکه با افزایش ظرفیت های گردشگری می توان نام شهر اصفهان را در کنار سایر اسطوره شهرها قرار داد، تاکید می کند: این اقدام می تواند تصویر قدرتمندی از اصفهان برای گردشگران بسازد.

وی ادامه می دهد: اینکه در این روند چقدر موفق بوده ایم، باید گفت: ما هنوز در ابتدای راه هستیم و راهی طولانی در پیش داریم، چرا که کمتر از یک پنجم حمعیت استان گردشگر داریم، اما این امید وجود دارد که رونق گردشگری اتفاق افتد

این خبرنگار می افزاید: یکی از معتبرترین مجلات اروپا و آلمان نیز از اصفهان با عنوان نصف جهان یاد کرده است، اما یک شهر توریستی باید برند گردشگری داشته باشد و این از ملزومات است زیرا تمام شهرهای مهم دنیا دارای برند هستند.

وی خاطرنشان می کند: برای رونق صنعت گردشگری اگر هوشمندانه و با ارزیابی درست برای جامعه هدف در شهرها برنامه‌ریزی شود، منافع زیادی به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه باید تنوع خدمات را به گردشگران افزایش دهیم.

حاجاتی معتقد است در کنار برند اصفهان باید زیرساخت های فرهنگی و سخت افزاری وجود داشته باشد تا بتوانیم جذب توریست داشته باشیم.

اقدامات زیربنایی لازمه توسعه گردشگری

پایه های اقتصاد استان بر اساس برنامه پنجم توسعه و اصفهان ۱۴۰۰ با محوریت گردشگری طرح ریزی شده و این در حالی است که طی سال‌های اخیر جذابیتی های نوینی به لحاظ گردشگری به اصفهان اضافه نشده است.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه های شورای پنجم اصفهان برای رونق گردشگری اظهار می کند: با توجه به شرایط موجود شهر اصفهان، تلاش می کنیم که در حوزه گردشگری با توجه به تاثیر گذاری این صنعت در اقتصاد شهر، فعالیت های زیربنایی انجام دهیم.

نصیر ملت در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می افزاید: گردشگری در دنیا نقش اساسی دارد و به عنوان صنعت چهارم جهان، تامین کننده حدود ۹ درصد تولید ناخالص داخلی به شمار می رود و یک چهارم مشاغل افراد در جهان را پوشش می دهد.

وی با اشاره به رشد ۴.۶ درصدی جذب گردشگر در کشور طی سال گذشته و افزایش آمار ورود گردشگران در نوروز ۹۷ به جهانشهر اصفهان، تصریح می کند: گردشگری اولویت اول مدیریت شهری اصفهان است، اما شورای پنجم در شرایطی شهر را اداره می کند که روز به روز شاهد کاهش منابع درآمدی هستیم و نیاز است منابع درآمدی جایگزینی که از پایداری برخوردار باشد را شناسایی کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: اولویت شورای پنجم شهر اصفهان تدوین سند بازاریابی شهر اصفهان است، باید نقشه راه مشخصی برای توسعه صنعت گردشگری داشته باشیم زیرا سندهای بالادستی یا به روز نیست یا بخش های مهمی از آنها همچنان اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه هر اقدامی برای رونق صنعت گردشگری باید بر اساس سند مشخص انجام شود، تصریح می کند: در این راستا نقش همه نهادهای مردمی، صاحبان سرمایه و طبقه خلاق شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

ملت محور تشریفات اصفهان از سمت فرودگاه شهید بهشتی را یکی از مبادی مهم ورودی شهر اصفهان می داند و می افزاید: اصلاح مسیر و ساخت دروازه ورودی شهر در این محور لازم و ضروری است، البته پیش بینی های لازم برای احداث دروازه های ورودی در تمام ورودی های شهر انجام شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در رتبه دهم جاذبه های طبیعی دنیا برای جذب گردشگران  است، اذعان می کند: خشکی زاینده رود میزان ورود گردشگر به شهر اصفهان و ماندگاری مسافران این شهر را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این وضعیت نگران کننده است.

به گزارش قدس آنلاین، رونق و توسعه گردشگری به دلیل درآمد زا بودن و داشتن سود سرشار یکی از سیاست های مسئولان گردشگری برای توسعه این صنعت بین المللی است که با برند سازی گردشگری دنبال می شود.

در سالهای اخیر زیاد شنیده ایم که توسعه اقتصادی استان اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در گرو توسعه گردشگری و هنرهای سنتی است، این در حالی است که طبق آمار با جذب ۵ میلیون گردشگر می توان تا ۱.۵ میلیون دلار صرفه جویی اقتصاد نفتی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.