همدان - رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه «ناحیه محوری» رویکرد اصلی برای شهرداری تعریف شود، گفت: «ناحیه محوری»کانال ارتباط مستقیم مدیریت شهری با مردم و محلات است.

«ناحیه محوری»کانال ارتباط مستقیم مدیریت شهری با مردم است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا با موضوع بررسی نقش نواحی در بهبود عملکرد خدمات شهری، افزود: با توجه به نقش اجرایی نواحی در مدیریت شهری چنانچه بتوانیم ارتقای لازم از نظر پرسنلی و تجهیزاتی برای نواحی داشته باشیم می‌توان بخش عمده ای از وظایف خدماتی و نظارتی مناطق را به نواحی منتقل کرده و «ناحیه‌محوری» را رویکرد اصلی شهرداری تعریف کنیم.

گردان طرح «ناحیه‌محوری» را کانالی برای ارتباط مستقیم با مردم و محلات دانست و با اشاره به دلایل عدم موفقیت نواحی در گذشته، گفت: تمرکزگرایی، عدم واگذاری وظایف مناسب به نواحی، کمبود نیروی انسانی کارآمد، فقدان نظارت بر فرآیند انجام کار نواحی از جمله دلایل عدم موفقیت نواحی بوده است.

وی بیان کرد: در صورت واگذاری امور به نواحی این امر سبب تمرکززدایی، تحقق مدیریت محله‌ای، افزایش بهره‌وری در منابع و نیروی انسانی، افزایش رضایت شهروندان، تسریع و تسهیل افزایش کیفیت خدمات و افزایش مشارکت شهروندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح «ناحیه‌محوری» موجب تقویت الگوی توسعه پایدار شهری با رویکرد محله محوری و اعتمادسازی به عنوان مهمترین سرمایه شهرداری می‌شود، افزود: تدوین فرآیندهای طرح «ناحیه‌محوری»، آموزش‌های تخصصی، ارتقای تحصیلات افراد شاغل در نواحی، تکمیل سازمان‌های موتوری در سطح نواحی، تأمین کسری نیروی انسانی از طریق انتقال نیرو از سایر قسمت‌های شهرداری را می‌توان از جمله برنامه‌های توسعه این طرح در آینده عنوان کرد.

گردان با تأکید بر اینکه فرصت برای آزمون و خطا در اجرای طرح «ناحیه‌محوری» نداریم، تاکید کرد: باید از تجارب سایر شهرها برای اجرای طرح کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه ساختار ۱۳۷ باید به نواحی برگردد، ادامه داد: نواحی باید خوراک ۱۳۷ را فراهم کنند و مراجعات مردم به نواحی خواهد بود؛ باید محل و ساعت خدمت نواحی را برای عملکرد بهتر افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان یادآور شد: انتظار می رود تا قبل از مهرماه طرح «ناحیه‌محوری» کامل شده؛ و در اجرای آن همه موارد مورد نظر دیده شود اما گام به گام پیش برویم.

وی با بیان اینکه مدیران نواحی خط شکن شهرداری هستند، اضافه کرد: اعضای شورا از عملکرد گذشته مدیران نواحی با وجود کمبود امکانات و نیرو راضی هستند.

گردان با تأکید بر اینکه تقویت طرح «ناحیه‌محوری» اقدام بسیار مناسب، خوب و قابل تقدیر است، اظهار کرد: آموزشهای تخصصی، ارتقای سطح تحصیلات نیروهای شاغل در نواحی، تکمیل بخش تجهیزات موتوری و تامین نیروهای متخصص   مصوبات این جلسه خواهد بود.

شهرداران نواحی نیروی پیمانکار شده‌اند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداران نواحی، در جایگاه واقعی خود نیستند و نیروی پیمانکار شده‌اند،گفت: مدیران نواحی از اوایل شورای چهارم ایجاد شد و قرار نبود به گونه‌ای که امروز شاهد هستیم باشد.

علی فتحی به عدم حمایت مدیریت وقت در آن زمان اشاره کرد و گفت: رویکرد شورای پنجم و شهردار تصمیم بر تقویت نواحی شده که بتوانند خدمات بیشتری ارائه کنند.

فتحی عدم واگذاری اختیارات به نواحی برای نظارت بر پیمانکار را از نقاط ضعف برشمرد و اضافه کرد: برخی از مدیران نواحی ضعیف هستند و باید تغییر کنند.

وی زوم‌بندی نواحی را موضوعی مهم دانست و ادامه داد: شهرداری همدان نیروهای متخصصی دارد که تعدادی از مدیران نواحی ضعیف هستند و باید از نیروهای متخصص و پرتوان بکارگرفته شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه با کوچک شدن مسوولیت مدیران شهری در نواحی، مسائل ریز دیده شده و رضایت‌مندی ایجاد می‌شود، یادآور شد: اگر از نیروهای خوب و جوان و باانگیزه در نواحی استفاده شود می‌توانند درآمدهای کوششی داشته و کمک شایانی برای منطقه باشند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز گفت: توانمندسازی مناطق موضوع مهمی است که از ظرفیت مدیران نواحی در این زمینه باید بهره گرفت .

نرگس نوراله زاده با تاکید بر توجه به هویت و فرهنگ هر منطقه در امر توانمندسازی اظهار داشت: با توجه به اینکه اقدامات فرهنگی هم قرارا است انجام شود بر این اساس محدوده های نواحی در سطح شهر باید مشخص شود.

مدیر منطقه دو شهرداری همدان هم با اشاره به اینکه شکل گیری نواحی باید بر اساس چارت سازمانی باشد تا مدیران نواحی اختیاراتی داشته باشند، افزود: با ناحیه محوری می توان عدالت شهری را رعایت کرد و این امر باعث دلگرمی شهروندان نیز می شود.

رضا ابرار خرم با بیان اینکه اساس کار نواحی را باید از ابتدا به درستی تعریف کرد، گفت: کاهش هزینه ها و افزایش درامدها یکی از مباحث مدیریت شهری است که در راستای تحقق این امر می توان ا زظرفیت نواحی بهره گرفت.

برخی از مسوولان نواحی شهرداری همدان فاقد توانایی‌اند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردای همدان با بیان اینکه رمز موفقیت مدیریت شهری نفوذ در تمام لایه‌هاست، عدم توانایی برخی مسوولان نواحی شهرداری را یکی از عوامل عدم موفقیت شهرداری دانست و گفت: دستور شهردار بر تقویت نواحی مطرح شده و جمع‌بندی در جلسه هفته گذشته اعلام شد.

وحید علی‌ضمیر ، اظهار کرد:هرچه بتوانیم کارها را در لایه‌های مختلف جزء داشته و نظارت بیشتر باشد نتیجه بهتر می‌شود؛ شناخت نقاط ضعف و پوشش آنها از مهمترین موارد است.

علی‌ضمیر نبود تجهیزات و امکانات را از دیگر موارد و مسائل در نواحی برشمرد و تصریح کرد: عدم سیاست حمایتی در نبود تجهیزات باعث عدم خروجی مناسب در نواحی شد؛ یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف عدم تعریف درست روابط نواحی با شهردار، مدیر خدمات شهری و... بود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان تصریح کرد: از یک نقطه باید واگذاری مسوولیت به نواحی را شروع کنیم؛ این اقدام را با اعلام آمادگی در حوزه خدمات شهری داریم چراکه شاید ۷۰ درصد امور از این حوزه شروع می‌شود.

وی آغاز واگذاری برخی امور به نواحی در این بازه زمانی را مناسب دانست و ادامه داد: با توجه به تنظیم قرارداد جدید در حوزه خدمات شهری این فرصت زمان خوبی برای نواحی است و باید ابزارهای نظارتی نیز در اختیار نواحی قرار داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه هماهنگی‌ها در حوزه خدمات شهری انجام می‌شود و هدف تقویت نواحی است، یادآور شد: حوزه خدمات شهری در تقویت نواحی می‌تواند کمک کند اما تعریف روابط و عملکرد خود نواحی نیز موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.