بجنورد- کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جوامع هستند که چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است.

خراسان شمالی رتبه چهارم کمترین نرخ بیکاری در کشور را کسب کرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، امنیت شغلی یکی از مهمترین دغدغه‌های نیروی کار کشور به شمار می‌رود و حفظ اشتغال در سایه آن تجلی می‌یابد؛ جامعه کارگری سالهای سال است که حفظ اشتغال موجود و امنیت شغلی خود را فریاد می‌زند و بر ضرورت تامین شغلی در محیط‌های کار و واحدهای تولیدی تاکید دارد.

یکی از مشکلاتی که کارگران به طور معمول با آن مواجهند، این است که صاحبان کار، هنگام رکود، آنان را اخراج می کنند و هر گاه کارگری را با دستمزد کم تر بیابند، عذر کارگر پیشین را می خواهند؛ چنان که برخی کارگران ماهر، چنین مشکلی را برای کار فرما فراهم می کنند.

همه ساله پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه به پاس گرامیداشت و تکریم فعالان و پیشکسوتان جامعه کارگری به عنوان هفته کارگر نامگذاری شده است.

ثبت نام بیش از ۱۲ هزار فرصت شغلی در سامانه رصد

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در نشست خبری که به مناسبت هفته کار و کارگر برگزار شد گفت: در سال گذشته٬ ۱۲ هزار و ۳۲۸ برای فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت نام کردند، که از این تعداد هزار و ۱۴ نفر از کار تعدیل شدند و در نهایت ۱۱ هزار و ۳۱۴ شغل در استان ایجاد شده است.

حسن نوری با بیان اینکه بر اساس گزارش آماری مرکزی ملی آمار کشور، میانگین نرخ بیکاری در استان در سال ۹۵، ۱۱ و دو دهم درصد بود که این آمار در سال گذشته به ۹ و هفت دهم رسیده است اظهار کرد: این آمار نشان دهنده کاهش یک و نیم درصدی نرخ بیکاری در استان در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ است.

این مسئول افزود: وضعیت نرخ بیکاری خراسان شمالی در سال گذشته، در فصل بهار ۱۰ و هشت دهم درصد، در فصل تابستان ۹ و ۹ دهم درصد، در فصل پاییز هشت و هفت دهم درصد و در زمستان نیز ۹ و نیم درصد بوده است.

نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان ۱۵/۶ درصد

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری میان فارغ التحصیلان خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری کمتر است،  افزود: نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان استان ۱۵ و شش دهم درصد و در میانگین کشوری ۲۰ درصد است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: در سال ۹۶، برای تسهیلات مشاغل خانگی استان ۲۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که از این مبلغ ۵۰ درصد محقق شد.

نوری ادامه داد: از این تسهیلات ذکر شده ، تعداد هزار و ۷۰۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی به صورت مستقل و پشتیبان مشغول به کار شدند.

نوری میانگین نرخ مشارکت اقتصادی مردم خراسان شمالی را طی سال گذشته ۴۵ و ۳ دهم درصد عنوان کرد و گفت: اما در سال ۹۵ این رقم،  ۳۹ و هفت دهم درصد بوده است.

نرخ بیکاری در خراسان شمالی۹/۷ درصد است

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، استاندار خراسان شمالی نیز  در نخستین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی در سال جاری پس از تصویب کلیات اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه استان در سال ۹۷، از ایجاد بیش از ۱۱ هزار شغل خالص طی سال ۹۶ خبر داد و گفت: این استان در پایان سال ۹۶ با دارابودن نرخ بیکاری ۹ و ۷دهم درصد، رتبه چهارم استان های با کمترین نرخ بیکاری را کسب کرد.

محمدرضا صالحی در این نشست با تاکید بر این که هزینه کرد اعتبارات ابلاغ شده نباید خارج از برنامه و تخصیصات در نظر گرفته شده باشد، اظهار داشت: ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت در نظر گرفته شده است و برای هزینه کرد دیگر اعتبارات ابتدا باید اعتبارات ابلاغ شده به استان بیاید و سپس تخصیص یابد تا دولت بدهکار نشود.

وی ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی برای جذب اعتبارات و تسهیلات ابلاغی به ویژه در حوزه اشتغال روستایی و عشایری اهتمام داشته باشند و تاکید دارم برگشت اعتبارات و اسناد خزانه ای با هر بهانه ای قابل قبول نیست و بنابراین در فرصت باقی مانده اقدامات لازم را انجام دهید.

وی گفت: تا کنون ۱۲ پروژه با اعتباری افزون بر ۹۴۰ میلیون تومان در حوزه اشتغال روستایی و عشایری شروع به کار کرده است که این روند باید تسریع یابد و یادآور می شوم دریافت این تسهیلات در برخی شهرستان ها جاذبه لازم را نداشته که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با فرماندار مربوطه و بخش اقتصادی استانداری طی نشستی این موضوع را علت یابی کنند.

صالحی مطرح کرد: اقدامات خوبی در بخش اشتغال در سال ۹۶ برای خراسان شمالی رقم خورد و بنابر اعلام رسمی کشور، خراسان شمالی با دارابودن نرخ بیکاری تک رقمی، در جدول نرخ بیکاری رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: این اعلام رتبه دو نکته قابل توجه را به دنبال دارد نخست اینکه مباحث آمارگیری به صورت طولی و عرضی است که در مباحث طولی شاخص ها سالانه با هم مقایسه می شوند و در مباحث عرضی استان ها با یکدیگر مقایسه می شوند و بنده هم باور دارم برای ایجاد اشتغال کامل قابل لمس و نیل به نشاط حمایتی باید تلاش ها بیشتر شود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر فردی شک و شبهه ای نسبت به آمار اشتغال استان دارد برای دستیابی به صحت و سقم این اعداد به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کند و از ایجاد ناامیدی پرهیز کند، افزود: سهم تعریف شده برای استان ۸۶۸۰ نفر ولی هدف گذاری استان ایجاد ۱۰ هزار شغل بود اما ۱۲ هزار و ۳۲۸ شغل ایجاد شد.

وی ادامه داد: با احتساب خروجی ها که اکنون بیمه بیکاری دریافت می کنند، سال گذشته درواقع۱۱ هزار و ۳۱۴ شغل خالص در استان ایچاد شد یعنی ۱۰۱۴ نفر به دلیل تعطیلی یا رکود واحدهای تولیدی و بیکاری بیمه بیکاری دریافت می کنند.

صالحی افزود: در سال ۹۶ میزان تحقق اشتغال نسبت به وظیفه ما ۱۴۲ درصد و نسبت به هدف گذاری ۱۲۳ درصد و ایجاد اشتغال خالص نسبت به وظیفه ۱۳۰ درصد و نسبت به هدف ۱۱۳ درصد برای استان بوده است.

وی اظهار داشت: از بین دستگاه های اجرایی استان ۲۰ دستگاه اجرایی برای ایجاد اشتغال در سال گذشته اعلام آمادگی کردند که ۱۱ دستگاه بیش از تعهد خود و ۶ دستگاه کمتر از تعهد خود عمل کردند و ۳ دستگاه هم نتوانستن شغلی ایجاد کنند.

وی با اشاره به رتبه نخست خراسان شمالی در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۶ تصریح کرد: افزایش نرخ مشارکت به معنای ورود افراد جدید جویای کار است و بنابراین علاوه بر قدردانی از اقدامات بانک های عامل استان خواستار افزایش تلاش های آنان می باشیم و در این راستا باید نسبت مصارف به منابع به کوچک سازی مخرج کسر یعنی افزایش منابع کوچکتر شود.

صالحی خطاب به بانک های عامل استان تاکید کرد: بانک ها حق شکایت مستقیم از واحدهای تولیدی را به دادگستری ندارندو درصورت بروز اختلاف باید به حوزه معاونت اقتصادی استانداری جهت حل مشکل مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.