جوین_ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیع و آبخیزداری در جلسه ای با حضور مردم ومسئولان گفت: سازمان برای قانونمند کردن مراتع و اجرای طرح ممیزی و تفکیک حدود مرزی شهرستان های جدید و صدور سند تک برگی اقدام کرده است.

 باید در امور اراضی قانون مد نظر باشد

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، جلسه ای در فرمانداری شهرستان جوین با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری  خراسان رضوی، نماینده مردم جوین، سبزوار، جغتای و خوشاب در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهرستان جوین تشکیل شد.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری گفت: سازمان برای قانونمند کردن مراتع واجرای طرح ممیزی و تفکیک شهرستان های جدید التاسیس و صدور سند های تک برگی اقدامات لازم را انجام داده است.  

خلیل آقایی تاکید کرد: در مورد ساخت و ساز مردم در ارا ضی منابع طبیعی ما اجازه نداریم به احدی زمین واگذار کنیم، ولی قانون راه حل هایی برای واگذاری زمین ازطریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه شهرسازی پیش بینی کرده است.  

وی اضافه کرد: ما به عنوان نماینده دولت ومنتخب مردم موظفیم از حقوق ملی دفاع کرده و حافظ منافع مردم باشیم، شاید بعضی از افراد قبلا در اراضی منابع طبیعی سند گرفته باشند، که کمیسیونی در این مورد تشکیل می شود و حقوق مردم را تضمین می کند.  

آقایی گفت: شاید عده ای در روی زمین کار می کرده اند، ولی سند ندارند، این گونه افراد اگر در زمین متصرفی بدون سندآبادانی به وجود آورده ودرخت کاشته اند، حکم سند را داراست، ولی باید در کمیسیونی که در جهاد کشاورزی تشکیل شده است، به تصویب برسد.  

وی ادامه داد: در مورد واگذاری منابع طبیعی به اشخاص قانون راه کارهایی پیش بینی کرده است، برای افراد متقاضی با ارائه طرح به امور اراضی آن هم برای افرادی که فاقد زمین باشند و شورای محل تایید کند، هیچ مشکلی وجود ندارد.  

آقایی افزود: در بحث آبخیز داری و آبخوانداری برای اولین بار اعتباری اختصاص یافته و ما هم تلاش می کنیم، حداکثر استفاده را برای خدمات رسانی در زمینه آبخیزداری انجام دهیم.  

وی در مورد خواسته فرمانداری برای احداث ساختمان اداری تصریح کرد: برای احداث ساختمان اداری دستورات لازم را به مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ابلاغ کرده ام.   

خواستار تعامل بیشتر مردم هستیم

نماینده مردم شهرستان جوین گفت: خواسته مردم شهرستان جوین از رئیس سازمان جنگل ها ومراتع،  دستور صریح برای استفاده از منابعی است، که اگر اراضی منابع طبیعی در دست مردم وجود دارد و سالیان سال در  این اراضی کشت می کرده اند و از همین مسیر ارتزاق می نموده اند، به هر نحوی که صلاح می دانید تعامل انجام شود.  

رمضانعلی سبحانی فر تاکید کرد: بعضی از مردم در همین اراضی ساخت و ساز کرده اند و امروز منابع طبیعی نسبت به قلع وقمع متحدثات اقدام می کند، به نمایندگی از مردم تقاضا دارم تعامل بیشتری با مردم داشته باشید.  

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر تصریح کرد: دامداران با مشکلات چرای دام مواجهند، که لازم است دستورات لازم در مورد استفاده دامداران صادر شود.

اعتباری برای آبخیزداری منظور نشده است

فرماندارشهرستان جوین گفت: با تاکید بر خواسته های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی متاسفانه برای آبخیز داری و آب خوانداری بررسی های زیادی به عمل آمده ولی ردیف اعتباری برای آبخیز داری منظور نشده است.  

حسین جمشیدی خاطر نشان کرد: مطالعاتی در اراضی شاه واج، یام، بیدخور و پیراکوه انجام شده ولی متاسفانه در سطح مطالعات مسکوت مانده است، که لازم است رئیس سازمان راهکارهای لازم را ارائه کند.  

وی اضافه کرد: ازممیزی مراتع در سال ۴۶ نقشه هوایی تهیه شده وشهرستان جوین در سال ۸۷ تاسیس شده است ودر مرز بندی بین شهرستان های همسایه اختلاف  وجود دارد، که لازم است حل وفصل شود.  

جمشیدی گفت: باز هم باید متاسفانه اعلام کنم که اداره منابع طبیعی شهرستان جوین در محلی استجاری استقراردارد و ما آمادگی داریم،  زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان تهیه نماییم.  

یک عضو شورای شهرستان جوین در این جلسه گفت: اکثر مردم شهرستان جوین کشاورز یا دامدارند و از سالها پیش در همین مراتع امروزی زندگی خود را تامین می کرده اند و امروز با موانع قانونی مواجهند و بعضا راهی زندان می شوند.  

حسن خطیب زاده تاکید کرد: حاضرم به جرات قسم یاد کنم، که مردم نه این که به مراتع زیان وارد نمی کنند، بلکه از مراتع حراست و حفاظت هم می کنند، پس بیایید منافع جمعی را در نظر گرفته و شهرستان های دور دست و محروم را  با ییلاقات اطراف تهران و مشهد که منابع طبیعی مورد تعرض قرار می گیرد مقایسه نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.