قدس آنلاین: رئیس‌جمهور کره شمالی و رهبر کره شمالی پس از امضای یک توافق مشترک، در یک کنفرانس خبری حاضر شدند.

تأکید رهبران دو کره بر عاری سازی شبه جزیره از سلاح اتمی

رهبران کره جنوبی و کره شمالی در پایان دیدار خود، پس از امضای یک توافق، توافقات انجام شده میان طرفین را اعلام کردند.

«جون مائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در این نشست گفت که دو کره توافق کردند به منظور کاستن از تنش‌ها،  ماه آینده مذاکرات سطوح بالای نظامی بین دو کشور برگزار شود.

به گفته او، دو کشور توافق کردند اقدامات خصومت آمیز علیه یکدیگر را متوقف کنند. وی همچنین خبر داد که در پاییز از پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی دیدن خواهد کرد. دو طرف همچنین در زمینه ارتباط دائمی میان شهرها و روستاهای مرزی توافق کردند.

رهبر کره شمالی هم در این کنفرانس خبری مواضع خود را درباره توافق با همسایه جنوبی و راهکار حصول به توافق صلح پایدار بین دو کشور مطرح کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی درباره توافق امضا شده بین سران دو کشور گزارش داد: «رهبران کره جنوبی و کره شمالی روز جمعه تعهدشان را درباره عاری سازی کامل شبه جزیره کره اعلام کردند در حالی که همچنین توافق کردند که با توجه به نتیجه تلاشهای مشترکشان برای کاستن از تنش نظامی و رسیدن به صلح پایدار در شبه جزیره کره، تسلیحات متعارفشان را هم کاهش دهند».

بنا بر این گزارش، در بیانیه مشترک سران دو کشور آمده است: «دو رهبر رسما در مقابل 80 میلیون نفر از ملت ما و تمام جهان اعلام کردند که هیچ جنگی در شبه جزیره کره وجود نخواهد داشت و یک فصل تازه از صلح آغاز شده است». در بخش دیگری از بیانیه تصریح شد: «کره جنوبی و شمالی توافقشان را درباره عدم تجاوزگری اعلام کردند و آنها از هیچ نوعی از توسل به زور علیه یکدیگر استفاده نخواهند کرد و درباره تعهد کامل به این توافق موافقت کردند». 

از دیگر محورهای مورد توافق دو کشور، کاهش تدریجی تسلیحات نظامی در صورت برداشته شدن تنش‌های نظامی و برقراری اعتماد است. طبق بیانیه مشترک، دو کُره بر هدف مشترکشان درباره لزوم عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی از طریق خلع سلاح اتمی کامل تأکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده که کره شمالی و جنوبی توافق کردند برای آغاز مذاکرات سه یا چهار جانبه شامل آمریکا و چین تلاش کنند و توافق «متارکه جنگ» بین دو کره را با معاهده صلح جایگزین کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.