امام جمعه موقت تهران گفت: برخی دستگاه‌ها نیز نسبت به افزایش حقوق خود اقدام کرده‌اند در واقع این‌ها حوزه‌هایی هستند که سطح درآمدشان بسیار بالاتر از کارکنان دولت است.

ترامپ گزارش ۴ دهه مقاومت ایران برابر سلطه‌گران را مطالعه کند/ آقایان مسئول! کشور توان افزایش حقوق شما را ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه عبادی سیاسی تهران اظهار داشت:‌ پیوند جریان‌های سیاسیی معتقد به نظام راه را برای اقتدار نظام اسلامی هموار می‌کند.

وی افزود: ما برای برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی و معضلات و مشکلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیری مبتنی بر علم و خلق اجماع نخبگان سیاسی، علمی و دانشگاهی نداریم.

ابوترابی‌فرد بر همین اساس اضافه کرد: باید دغدغه دلسوزانه نظام رسیدن به این اجماع و بر هول این مبانی باشد.

امام‌جمعه موقت تهران در ادامه خاطرنشان کرد:‌ دولت باید از همه توان و ظرفیت‌های خود برای خلق این اجماع جمعی استفاده کند.

وی افزود: قوه مجریه با توجه به ظرفیت‌ها و ابزارهای فراوان که در اختیار دارد می‌تواند راه را برای اجماع و وحدت جمعی برای رسیدن به هدف والای نظام هموار کند اما نیازمند فکر و برداشتن قدم‌های استوار است  نه اینکه اگر در اولین قدم جواب سلام ما را ندادند خداحافظی کنیم.

وی افزود: آحاد جامعه اسلامی اهل ایمان! ‌ شما می‌توانید شخصیت ایمانی، ‌ اعتقادی و رفتاری برآمده از اصول را در جان خود نهادینه کنید اگر بر مبنای حضور یکپارچه و صبر جمعی حرکت کنید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه باید دغدغه دلسوزان نظام رسیدن به اجماع جمعی هول این مبانی باشد، ‌گفت: جایگاه ویژه و ممتاز رهبری معظم نظام که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، ‌هموار کننده این وحدت و انسجام است.

«اگر سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری به نقشه راه قوای سه‌گانه، نهادهای مسئول و دستگاه‌های ذیربط تبدیل شود، باعث وحدت جمعی شده و راه را برای حرکت هماهنگ هموار می‌کند.»

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه دولت و ملت باید در کنار هم باشند و با هم حرکت کنند، ‌اظهار داشت: قوه مجریه با توجه به ظرفیت‌ها و ابزارهای فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند راه را برای اجماع و وحدت جمعی در راستای رسیدن به هدف والای نظام هموار کند، اما نیازمند تفکر، برنامه‌ریزی و برداشتن قدم‌های استوار است. نه اینکه اگر در اولین قدم جواب سلام ما را ندادند ما خداحافظی کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد:‌دستگاههای اجرایی ظرفیت‌های زیادی برای خلق اجماع در مسیر انقلابی دارند لذا باید در کنار هم باشیم و این مسیر را با اقتدار، ‌ عزت و پیروزی تا نهایت رسیدن به سرمنزل  مقصود طی کنیم.

امام جمعه موقت تهران با تشریح دو معنای اصلی و ریشه‌ای مصابر عنوان کرد: معنای اول آن این است که صبر جمعی جامعه اسلامی و ایمانی محور قرار می‌گیرد و در واقع به معنای مواظبت از یکدیگر و با هم بودن است آن هم در مسائلی همچون دفاعی و اجرایی که اکنون در کشور ما بسیار مهم محسوب می‌شود.

وی دیگر معنای ریشه‌ای مصابر را مصابره خارجی خواند و افزود: این نوع صبر جامعه ایمانی و اسلامی را در برابر دشمنان خود ثابت‌قدم و استوار می‌کند.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه دشمن هرگز سر دوستی با شما نخواهد داشت، ‌گفت: این در صورتی اتفاق می‌افتد که از اصول و مبانی خود فاصله بگیرید لذا باید در برابر دشمنان حق، ثابت‌قدم و صابر باشیم.

وی ادامه داد: دشمن همواره ایستاده است مبادا صبر و ایستادگی شما از دشمن کمتر باشد اگر صبر و استقامت امت اسلامی بر صبر و پایداری دشمن غلبه کند، شکست می‌خورد. همانند دوران دفاع مقدس که محصول ایمان عمل صالح و استقامت ملت ایران است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا فاقد تجربه سیاسی لازم است و از مشاوران مناسب هم بهره نگرفته است. اما لازم است که به این سخن کوتاه اما پرمحتوای رئیس‌ جمهور فرانسه توجه کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: قبل از اینکه رئیس‌جمهور فرانسه چنین حرفی بزند نظر بنده بر این بود که ترامپ مشاورانی انتخاب کند تا گزارشی از ۴ دهه مقاومت ایران در برابر سلطه‌گران به او ارائه شود تا از مقاومت ملت ایران مطلع شود اما رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان خود توصیه کرد که ترامپ مانند گذشتگان خود در آمریکا در برابر آمریکا قرار نگیرد و دچار خطا نشود.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: سخنان رئیس‌جمهور فرانسه خطاب به ترامپ این پیام را می‌دهد که ما ۴ دهه در برابر ایران با قوت ایستادیم و از هر ظرفیت و توانی اعم از ظرفیت نظامی، قدرت‌های منطقه‌ای، تأمین مالی کشورهای مختلف، سلاح‌های شیمیایی، تحریم‌های فلج‌کننده و فشارهای سیاسی استفاده کردیم، اما هر قدم ما به خلق قدرتی دیگر برای ایران منتج شد.

امام جمعه موقت تهران همچنین یادآور شد: اینکه رئیس‌جمهور فرانسه نقشه راه خود را در برابر ایران تغییر داد به دلیل اقتدار و فهم ملت ایران بود و در واقع به ترامپ گفت شما این اشتباه را تکرار نکنید و امروز رفتار شما موجب شد ملت ایران و  چهره‌های فرهیخته و مسئولان این کشور به اتفاق‌نظر به این اجماع برسند که باید شرکای خود را از کشورهای قابل اعتماد انتخاب کنند و در هیچ عرصه‌ای نباید به کشورهای سلطه‌گر به ویژه آمریکا کمترین اعتماد را داشته باشند.

وی با بیان اینکه با این راهبرد که راهبر اسلام است و برآمده از آموزه‌های قرآن کریم محسوب می‌شود پیش می‌رویم، ‌گفت: در این جریان باید به نیروهای وفادار اسلام و انقلاب و جبهه مقاومت اسلامی و کشورهایی که در این فراز و نشیب‌ها نسبتا موقتی داشته‌اند نزدیک شد و ما همچنان که با هدایت الهی این راه را با عزت پیموده‌ایم برای رسیدن به قله‌ های اقتدار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همچنان صبر و حرکت می‌کنیم.

ابوترابی‌فرد همچنین با اشاره به تنش‌های موجود در بازار ارز خاطرنشان کرد: سیاستی که مسئولان نظام، دولت و نهادهای مسئول در این رابطه اتخاذ کرده‌اند نیازمند توصیه‌هایی است.

وی ضمن توصیه خطاب به مسئولان و مدیران اجرایی کشور برای ساماندهی و جلوگیری از تنش‌های بازار ارز عنوان کرد: التهابات و تنش‌هایی که در بازار ارز و در عملکرد اقتصادی ایران در حوزه رشد اقتصادی، اشتغال، بیکاری و تورم مشاهده می‌شود، ناشی از عملکردهای مسئولان دولت و قوای مرتبط با این حوزه است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر می‌خواهیم عملکرد اقتصادی ایران به سمت رشد و توسعه حرکت کند باید نسبت به عوامل مؤثر در اقتصاد کشورمان تجدیدنظر کنیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه  مهمترین شاخص مؤثر برای اقتصاد ملی امروز درآمدهای نفتی است، گفت:‌ این یک خطای استراتژیک برای کشور ما است چرا که سال‌هاست رهبر معظم انقلاب قطع رابطه هزینه‌های جاری با درآمدهای حاصل از نفت و در واقع قطع رابطه بودجه‌ای کشور با درآمد نفی مورد تأکید قرار می‌دهد اما هرگز این نکته مورد توجه مسئولان ما قرار نگرفته است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه درآمدهای نفت درآمد متحرک برون‌زا است، ‌تصریح کرد:‌ عوامل سیاسی در کاهش و افزایش آن به شدت مؤثر است بنابر این ما باید این رابطه اقتصاد ملی و بودجه کشور را با درآمدهای نفتی قطع کنیم و از درآمدهای حاصل از نفت به عنوان پشتوانه‌ای برای خلق ثروت آن هم با روش‌های اصولی استفاده کنیم.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های خود با تشریح شاخص مؤثر بر اقتصاد ایران عنوان کرد: سیاست‌های تأمین مالی دولت نقش بسیار مؤثری می‌تواند در شرایط امروز کشور داشته باشد چرا که متأسفانه بدون نگاه به درآمدهای واقعی هر روز شاهد افزایش هزینه‌های کشور به ویژه در بخش جاری هستیم.

وی همچنین به نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول رئیس‌جمهور نیز اشاره و ابراز تأسف کرد که نامه حجتی برای جهانگیری بسیار تکان‌دهنده است. این باعث تأسف است که قوا در افزایش حقوق‌ها و دستمزدها از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

ابوترابی‌فرد در ادامه این مطلب گفت: آقایان دستگاه‌های قوا! کشور توان افزایش حقوق و دستمزدهای شما را ندارد با صراحت می‌گویم که یکی از دلایل جدی مشکلات جامعه کارگری افزایش بی‌ضابطه حقوق و دستمزد در کشور است.

وی بر همین خطاب به مسئولان دستگاه‌های اجرایی اضافه کرد:‌اگر درآمدهای پایدار دارید متناسب با ارزش کار نیروهای خود حقوق و دستمزد تعریف و تعیین کنید. اگر منابع مالی مطمئنی وجود ندارد چرا بی‌جهت وزیر جهاد کشاورزی درخواست افزایش ۵۰ درصدی حقوق می‌کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: برخی دستگاه‌ها نیز نسبت به افزایش حقوق خود اقدام کرده‌اند در واقع این‌ها حوزه‌هایی هستند که سطح درآمدشان بسیار بالاتر از کارکنان دولت است.

«جالب است می‌آیند و هزینه تعیین می‌کنند و بعد از بانک مرکزی استقراض می‌کنند، اما باید بگوییم استقراض دولت از بانک مرکزی سم مهلکی برای اقتصاد ملی است و این یعنی تنش‌های بازار ارز، کاهش منابع بانک‌ها برای تزریق به تولید ملی و افزایش شاخص پولی و همچنین نرخ رشد حجم پولی هم افزایش خواهد یافت.»

ابوترابی‌فرد همچنین یادآور شد: دلارهای نفتی را به بانک مرکزی می‌فروشیم و بعد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را افزایش می‌دهیم این‌ها روند درستی نیست. شاخص سیاست اعتباری، سود سپرده و تسهیلات، شاخص بسیار مهمی است و نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. در واقع این شاخص می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی کشور را حل و آینده‌نگری کند.

وی همچنین یادآور شد: نمی‌شود بودجه کشور را تنظیم و به  مجلس ارائه کند و بعد هم مجلس آن را تصویب کند بلکه باشد چهره‌های سالم و نخبه مجلس هم در میدان باشند و مشورت دهند و نقشه راهبردی کشور را باید دولت و مجلس با هم تبیین کنند. لذا شاخص سیاست ارزی کشور متأثر از این سیاست‌ها است که باید اصلاح شوند.

امام جمعه موقت تهران همچنین شاخص سهولت در فضای کسب و کار را از دیگر توصیه‌های مهم برای برون‌رفت التهابات ارزی کنونی خواند و تصریح کرد: سهولت فضای کسب و کار یعنی پاسخ به رهبر برای استحکام تولید ملی و فراهم آوردن بستر اشتغال در کشور و همچنین پاسخ به مشکلات جامعه کارگری، در واقع این مؤلفه می‌تواند باعث کاهش هزینه تولید و قدرت رقابت‌ با کالاهای داخلی باشد.

ابوترابی‌فرد در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه رتبه‌های ما در حوزه‌های ذکرشده مناسب نیست و باید نسبت به اصلاح رفتارهایمان در حوزه تولیدی همت کنیم چرا که بر اساس آمارها از بین ۱۸۳ کشور، ایران دارای رتبه ۱۲۹ است ما باید جزو کشورهای نخست در حوزه سهولت فضای کسب و کار باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در برابر تکانه‌های قبل و گذشته با قدرت بایستیم، گفت: در این زمینه باید فضای کسب و کار را برای کارآفرینان و نیروهای خبره ایجاد کنیم.

وی در بخش پایانی خطبه‌های خود ضمن تشکر از زحمات سربازان گمنام امام زمان (عج) که امروز صلابت و اقتدار ایران را در حوزه‌های امنیتی و نظامی به رخ  جهانیان کشیده‌اند، عنوان کرد: از پلیس و نیروی انتظامی که نماد اقتدار خواستار امنیت کشور است و در واقع مورد احترام و تکریم ایران است نیز باید تشکر کرد چرا که این امنیت مثال‌زدنی کشور دستاورد اقتدار پلیس مؤمن و وفادار است. پلیس می‌داند که یکی از  ارکان کلیدی جایگاه فاخر این نهاد امنیتی کشور قانون‌مداری است لذا همچنان نیروهای وفادار انتظامی شایسته است نسبت به انجام وظایف و نقش قانونی خود زیباترین رفتار برآمده از عمل صالح را به نمایش بگذارند و همچنان عزت دیگری خلق کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.